-
Lite så har det ju varit på Dr Fetma som gått under hösten. Handlade bara om GBP operationer men de flesta låg på en vikt runt 2-300 kilo och ibland över det. Blir lite väl amerikanskt/brittiskt ibland. Önskar att se ett liknande program med personer som slåss som vi. Vet att det finns personer i dessa klasser även här i sverige men en blandning av alla viktklasser hade varit intressant att se.Anna Paulita skrev 2009-01-01 20:42:52 följande:Jo, lte sensations tv varning kanske....men helt ok. Sedan är det svårt för mig att relatera till människor som väger 200-300 kg...
-
Törs inte svärar på detta men det första som dök upp i mitt huvud var en gång när vi skulle rida med jobbet jag hade då, och då har jag för mig att vikten låg runt 90-95 för islandshästar. Sen vet jag att de klarar betydligt mer men det var en gräns som det stallet hade. Ska kolla om jag hittar vart jag läste det.KajsaLiza skrev 2009-01-01 21:09:57 följande:God fortsättning på er!Någon som har viktkoll på hur mycket man "får" väga för att kunna rida på islandshästar?Eller stora nordsvenskar...Eller elefanter.. eller nä men allvarligt skojat islänningar
-
Efter att ha googlat lite verkar det som om de flesta turridningställen har en max vikt på 85-95 kilo men i en rad forum diskuteras det hej vilt att de kan klara mer. Så jag var inte helt galet ute....
-
Ang katetern....
Det var en av mina problem innan open, ville verkligen inte. Men sen när allt väl började rulla igång, ja då glömde jag det. Katetern satte de när jag var nedsövd och den togs bort morgonen efter open. Tillbringade natten på postop och då hade jag katetern men så fort jag kom upp på avdelnignen igen tog de bort den. Och för mig kändes det INTE.
Duscha gjorde jag två dagar efter op.
Detta med ett slut mål, en vikt, en storlek eller ett BMI är svårt. Som det känns nu är jag bra nöjd om jag kommer ner till 70 kg, vägde 74 kg en gång som vuxen och minns hur det kändes då. Men det är en lång väg dit och vem vet vad som händer under vägen. Kanske ändrar mig både upp och ner. Och en vikt på 70 kg skulle ge mig ett BMI på 25,1 vilket är retfullt nära normal BMI. Men just nu, så här ca 50 kg ifrån det målet känns ju en vikt på 70 kilo som en dröm. Fast 69 kanske är ännu bättre, då är det en 6:a först
-
Jag tror att det tar längre tid för hjärnan att förstå vikten än för vågen att visa den. Med andra ord kanske vågen säger att du bör vara nöjd snart men hjärnan säger något annat. Det tar tid. Och förmodligen är det precis sådan erfarenheter som du gjorde idag som gör att våra hjärnor fattar. Och 65 kilo är HELT UNDERBART! Grattis!Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-02 17:44:28 följande:Detta med katetern var inget problem mer än att det kändes som den skulle ramla ur men det gick bra.. Jag hade min i 4 dagar.... Jag ahr åxå funderat på det där. Jag vägde tidigare i mitt liv omkrong 70-73 kilo och mådde då jävligt bra.. Nu ett år från operation så väger jag 75 kilo och känner mig fortfarande stor.. Inte lika stor som förut men långt i från så liten som jag en gång var..Sakta sakta börjar det koppla åt mig attt jag inte är så tjock längre.. Som i dag tex när jag fick låna en kompis arbetsbyxor.. Tänkte för mig själv att detta kommer aldrig att gå.. hon som är såå liten.. Men ta men sjutton så funkade det.. De var lite trånga i midjan men inte alls så farligt.. Men jag kan inte smälta det att jag tagit bort 65 jälva kilo!!!! :-O
Själv satt jag idag och titta på tv när en person satte sig i en sån där plast stol som man har ute på sommaren, en sån där helgjuten sak. Klurade genast på hur det kommer att kännas att sitta i en sådan i sommar, hittills har de ju velat följa med upp när jag har rest mig, om jag ens kunnat suttit i en. -
Ja men visst är det häftigt när man märker att man har minskat och kan göra saker som man inte kunde tidigare. Eller bara det att slippa vara orolig för att det ska dyka upp situationer där man känner sig väldigt otymplig. Och detta sitter jag och skriver TROTS att jag ännu väger väldigt, väldigt mycket men redan känns och märks skillnaden.Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-02 20:19:47 följande:Peand skrev 2009-01-02 19:59:41 följande: Tack!!! Ja i dagen läge sitter man med benen i väldigt konstiga vinklar.. Tex som att sitta i soffan med benen framför sig och slå armarna runt... Utan att benen ramlar ner eller att magen är i vägen.. hihihi
-
Fröekn Q - grattis till det två siffriga medlemskapet, en bra känsla att komma dit. Ett stort delmål i min resa, och min dag kommer...
Ang detta med benen så vet jag precis hur du menar, jag är inte riktigt där ännu men det börjar närma sig. Och jösses vad kvinnlig jag kommer känna mig den dagen
-
Det är som du säger absolut inte bra att sitta så, sliter enormt, men attnas vad jag ska göra det iallafall senMeduziz skrev 2009-01-02 23:17:23 följande:Sitta med benen i kors är underbart men fasiken vad det sliter i fogarna!Inte bra för kroppen att göra Men man känner sig lite hetare när man gör det
I allafall ett tag.....
Ja jag kommer, men det är väl en 16-17 kilo kvar innan jag är på "rätt sida" och med i klubben. Men jag kommer under våren...fröken Q skrev 2009-01-02 22:04:41 följande:Peand skrev 2009-01-02 21:53:23 följande: Tack! Ja jag är övertygad om att du fortare än du anar gör mig sällskap i samma klubb Jag tror inte att någon normalviktig ens kan föreställa sig eller fatta att vi inte kan sitta med benen över varann. Jag skulle aldrig fattat alla små begränsningar man har i livet som överviktig då jag själv var normalviktig. Men känslan är som du skriver, att jag känt mig okvinnlig, otymplig och stor då jag inte kunnat sitta som jag vill.
Ni som äter mitt val kvinna eller liknande, hur sväljer ni dem? Alltså delar ni dem och i så fall i hur många bitar? Själv är jag supernojig med att något ska fastna och nästan pluvriserar dem innan jag sväljer dem vilket är liiiiite knöligt. Så jag tänkte att någon kanske kan berätta hur stora bitar de törs svälja och så kanske kanske jag törs prova -
Ja visst gjorde vi detSparkle skrev 2009-01-03 09:52:38 följande:Jag sväljer mina kalktabletter (stora som hästpiller eller ja nästan ) o du o jag opades väl nästan samtidigt.. dom har inte fastnat än iallafall.
Då ska jag nog "tuffa till" mig lite och kanske prova halva tabletter idag
Tack!
Skönt att höraMrs Kaffelatte skrev 2009-01-03 09:57:51 följande:Jag bara sväljer och ser glad ut.. Dessutom så kör jag tre på en gång och har väl så gjort nästan hela tiden..Så det är nog ingen fara.. Bara att köTörs nog inte vara så vågad så jag kör tre på en gång men jag ska som jag skrev ovan, testa och bara halvera dem. Bara det är stort!
Fattar inte varför jag har blivit så nojig om att de ska fastna.....Testade att äta mörk choklad, minst 70 %, i början av december ca 2,5 månader efter op. Under jul kan jag erkänna att det har smygit sig dit andra bitar av choklad också men det är det slut med nu. OM jag ska ha något godis är det mörk choklad som gäller, inget annat, och då är det inte många bitar heller.Anna Paulita skrev 2009-01-03 13:26:56 följande:Efter hur lång tid började ni smaka på onyttigheter så som bakverk/godis och vin ect?Jag höll rätt låg profl gällande det i iallafall 3-4 månader. Alkohol har jag kanske druckigt 3 glas allt som allt sedan min operation 6 månader sedan. Nu kan det hända att jag festar loss på 8-10 godisbitar ngn fredag ibland, äter jag chips eller snacks är det alltid de som har mindre fetthalt.Men min svägerska som opererades den 24 november började två veckor efter sin operation med både kladdkaka och morotskaka, kanske inte mängder men hon gick ju på pure´då så jag blev förvånad, vin drack hon efter tre veckor. Har jag missat ngt men är inte tanken att man ska lägga om sin kost också? Att fortsätta som vanligt fast i mindre skala är väl ingen hit på en gång???Sedan klagar hon på att hon mår illa, men det är kanske inte så konstigt om man inte knappt äter ngn riktig mat men ändå häller i sig 2 glas rött på en kväll.Jag vill inte utmåla mig till ngn dröm gbp opererad men jag blir faktiskt lite irriterad över hennes beteende. Var bara tvugen att skriva av mig!
Alkohol har jag inte testat än, och det är nu tre månader sedan op.
Låter ärligt talat som din svägerska är lite galet ute, eller kanske mer så här, jag hade aldrig gjort det, varken velat/vågat eller tänkt.
Förstår att du blir irriterad, det hade jag också blivit. -
FH Mamma skrev 2009-01-03 19:12:07 följande:Peand skrev 2009-01-03 09:14:51 följande: Jag som har en stor del av apoteket hemma sväljer alla tabletter hela och kapslar tar jag 4-5 st samtidigt.De största tabl jag tagit var för att slippa uvi och de var större än kåvepenin tabl.
Okey, dags att släppa min oro och våga svälja tabletterna.
Fast det veta katten om det blir idag. Åt kyckling, ris och rårivna (fint) morötter till middag för över en timme sedan. Började svida i "magen" och slutade äta direkt. Och det sitter kvar än. Hur känns det när något fastnar?
Klurar på om det är riset, har inte ätit så mycket ris innan, bara några gånger. Eller om jag åt för fort eller vad det kan vara... Obehagligt är det iallafall....