• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Betty Boop

Tjoho! Jag har gått ner 60 kg! Helt galet ju! Det känns helt fantastiskt!

Från att ha vägt mest i familjen (40 kg mer än min pappa som väger näst mest) så väger jag nu minst. Både min man, bröder och min mamma väger mer än mig. Jag köpte ett par nya byxor härom dagen som min mamma provade. De var för små för henne! Härligt! Nu har jag bara 7 kg kvar till min målvikt som är 75 kg. Men de är de sista kilona som går trögast ju!

• vänat
    justmystica skrev 2009-03-14 16:53:39 följande:
    Vänat, så himla tråkigt att vara jämt sjuk. :-S Apropå det där med att man fryser när man flyter, det är för att man får i sig mindre kolhydrater. Dom värmer kroppen.
    Tycker man ar mer eller minder fysen aven efter flyttet men beror val pa att man tappar en del av underhud fette skule jag tro!!
  • vänat

Betty Boop skrev 2009-03-14 16:54:18 följande:

Tjoho! Jag har gått ner 60 kg! Helt galet ju! Det känns helt fantastiskt! Från att ha vägt mest i familjen (40 kg mer än min pappa som väger näst mest) så väger jag nu minst. Både min man, bröder och min mamma väger mer än mig. Jag köpte ett par nya byxor härom dagen som min mamma provade. De var för små för henne! Härligt! Nu har jag bara 7 kg kvar till min målvikt som är 75 kg. Men de är de sista kilona som går trögast ju!
    Grattis du har ju tappat en massa kilon redan! Kul att du har sa lite kvar tills natt din mal vikt.
  • caropia
    LykkesMamma skrev 2009-03-14 16:25:27 följande:
    ja, det har jag, men den skulle dom räkna om, jag hade ett vikariat från augusti 2007 till augusti 2008 på 90% va arbetssökande från den 25 augusti till den 15 december 2008 och började på min timanställning den 16/12-08.....men dock i en annan kommun, men med 25kr mer i timmen.....
    Men har du fått avslag? Eller krånglar dom med att räkna ut din nya dagersättning?
  • vänat
    justmystica skrev 2009-03-14 19:31:44 följande:
    Jo, absolut är det så också vänat.
    saker ting hanger i hop pa oliak satt i balnd tanker man inte bara pa att de ar si eller sa.
  • Smileycat

Hej tjejer..
    Här är en till som funderar på OP, eller gör mer än o funderar just nu..
    Läst era sista sidor, o tänkte fråga om man får "hänga på"?
    Tjej på 25år, två barn (tjej född 5/5 -06 o en liten grabb 14/12 -08) bonusdotter (född 30/4 -05) och sambo, bor i U-väsby (norr om Sthlm)..
    Har alltid varit me reller mindre överviktig sen puberteten, även vid hårdträning.. Går väldigt lätt upp vid psykisk ohälsa, även fast inga ändringar görs..
    Har egentligen bra koll på näringslära då jag läst detta i flera år. Äter faktiskt rätt hyftsat o rör mig någorlunda iaf, trots detta så ökar jag bara..
    Visst nu var det bara 3mån sen jag födde barn, men har aldrig vägt så här mkt som "ogravid". Har nu BMi på 40 tror jag

Väntar nu på tid hos läkaren, men av natulriga skäl så blir det kanske inte operation för mig på ett tag..
    Har en son på 3mån som jag ammar.. För man kan väl inte bli opererad när man ammar? Tänkte på näringsmässigt, så borde ju kroppen inte gilla det..
    Vore egentligen såå skönt om man kunde delamma iaf sen åtminstone.. För jag vill ju amma han oxå länge, gjorde det med dottern..
    Så jag väntar ju iaf tills man inte helammar o sen får jag ju forska i om man kan delamma.
    Man kanske kan ta upp amningen sen igen när man börjar äta "riktig mat" igen tänkte jag?
    Någon som vet något om det?
    Men om det är helt omöjligt så får jag väl börja överväga sen om ett halvår, vad som är viktigast.. Amma längre eller operation fortare..
    Sen beror det ju på en del andra sake roxå såklart, men ska kolla läget nu.. SÅ jag slipper stå i kö länge sen när man kanske är mer "redo"..

Har lite frågor, trots att jag läst på en del.. Någon som kanske vet?
    Hur stor risk är det ifall att man blir nekad operation?
    Hur går alla vändor till, alltså läkare, sen..vad..? Hur lång tid brukar man ungefär få vänta? vad ska man "ha" prövat innan?
    Min BM tyckte OP var mitt bästa alternativ iaf..

(¯`°?.¸ ღ♥Min älskade Ebba 5/5-06♥Sambon Stefan♥Bonusdottern Vanja 050430♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sparkle
    Svar på #2839
    Hejsan!
    Jag sökte min operation i januari förra året när min dotter var ca 3mån iof ammade jag aldrig för det kom aldrig riktigt igång. För mig var det inga problem att få den även om man får vänta på att komma in på tider. Men det varinte för att jag hade en nyfödd utan att de hade svårt o hålla vårdgarantin. Blev opad iallafall i sept för snart 6mån sen. Har provat olika dietar men inte mediciner och blev ändå godkänd för operation. Ammar du då när du väl får operation så kanske du behöver överväga att sluta, för får inte du tillräckligt med näring hur ska ditt barn få det då? Hoppas det var nåt svar iallafall på din fråga o lycka till!
  • mikalala

Hello, länge sedan jag skrev här nu.

Det har nu gått tre månader sedan min op och tre och en halv sedan flytet startade och vågen stod på tremånadersdagen på minus 31 kilo.

Smileycat: Om din kirurg kräver att du går på flytande innan operationen så får man absolut inte amma under den tiden då man inte får i sig tillräckligt, för sig själv ens . Sedan är det väl så att man inte bör "banta" under amning alls och det är ju ändå det op leder till. Att ta hand om småbarn efter op upplevde jag inte som något problem, min yngsta var 5 månader (sambon är den som ammar) och äldsta 3 år.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass