• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat

L i n n skrev 2009-03-12 20:01:52 följande:

Jag hade inga problem med att stå i en gemensam kölista till Växjö och Ljungby!
    Ok aven de verkar da skilja sig fran lansting till lansting!! Lustigt med alla dessa olikheter.
  • MelvinMeja

En del måste ju ändå magsäcken kunna töja sig. I början efter op så äter man ju jätte lite. Sen ökar man succesivt. I början efter op åt jag bara 1 dl nu äter jag 1½dl. Kan nog äta upp till2dl beroende på vad jag äter. Detta kanske är olika. Har märkt att de flesta här äter mer än så.

• MelvinMeja
    Maddisen80 skrev 2009-03-12 19:41:42 följande:
    sussiesnus Jo men de var en tjej som gick upp allt igen tyvärr för hon töjde ut , hon blev ledsen för hon inte fick en 3e operation.
    Jag trodde man bara kunde göra denna op 1 gång.
  • sussiesnus

Vänat: Jovisst var det ett svepskäl till att slippa skriva en bet. förbindelse - det tvivlar jag inte en sekund på! Men imorgon är det jag som ringer och trackar dem ;)

Ikväll har jag käkat morot och gurkstavar med dip framför TVn, ska försöka välja nyttiga alternativ fram till flytet nu. Så gott jag kan... Ni vet...

• sininen

Jag har också hört att det inte går att töja ut magsäcken, eller ja, det blir mer tarmen man skulle töja ut. :)

Jag var på den första kontrollen idag. Det blev uppskjutet så idag på prick två månader efter operationen har jag gått ner från 101 till 88,8 och har tappat 6cm runt midjan. Men det bästa med det är att jag har normalt blodtryck! För bara två månader sedan hade jag problem med högt tryck och väldigt ont i huvudet och så. Härlig känsla det där, slippa mediciner helt.

Sedan pratade jag om hur det skulle bli om jag var viktstabil till hösten, huruvida det var okej att bli gravid. Hon sa att så länge man inte var i nerbrytningsprocessen och tappade massa vikt så såg hon inga hinder. Men bara att man äter extra folsyra. Då blev jag riktigt glad! Jag längtar sååå efter en till knodd.

• väntar i Kina kön
    Svar på #2796
    Medecinerade du före operationen? Slutade du efteråt men hur visste de att du inte behövde medecin längre. Blodtrycket för lågt? eller?

Har själv högt blodtryck och det var därför jag frågade. Hade hoppas få sluta OM jag får göra operationen.
  • sininen

Yes, jag hade mediciner innan operationen. Det är pga blodtrycket jag fick lite förtur (hjärtat hade byggt på extra muskel och njurarna mådde inte bra). Jag skulle få nytt recept på samma dag som jag opererades så jag struntade i det. Så jag har inte ätit mediciner på två månader. Trycket är inte lågt utan helt normalt 120/80 hade jag igår.

Det finns nog dagar då det går upp men jag fortsätter att motionera och då lär dom dagarna försvinna också. Och jag tror att ditt går ner också om du blir opererad. Bara att man kanske inte ska sluta så tvärt som jag gjorde och prata med sjukvården.

• Anna Paulita

Woho, idag vägde jag 79,9...;) det är inte mycket under 80 men det ÄR under 80. :) Men känner jag mig själv rätt går jag upp 1 kg innan jag går ner under 80 med besked. Så är det nästan alltid...tror att det har att göra me dmin menstruationscykel att göra.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • väntar i Kina kön
    Svar på #2799
    Ett stort GRATTIS måste vara en underbar känsla. ALlt man går ner är så positivt men upp känns inte bra.
    Ska träffa läkaren den 1 april och jag hoppas verkligen att jag blir godkänd och att jag har styrkan att genomföra operatione. Är livrädd men samtidigt mår jag inte bra med denna övervikt. Har börjat få komplikationer, blodtryck, ont ryggen, nacken m.m
  • L i n n

Om man nu skulla kolavippen liksom, är det så att man gör det av ev. komplikationer EFTER operationen eller stryker man med på operationsbordet.

Finns det någon sån statistik?

Tänk om jag inte vaknar igen!!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass