Inlägg från: Mrs Kaffelatte |Visa alla inlägg
  • Mrs Kaffelatte

Gbp=Gastric bypass

Ni som är opade..
    Hur mår ni efter?
    Det verkar som flera inte mår så där överdrivet bra..

Jag menar som Nudelbumsan.. Hade jag inte en aning om att du kräks och håller på.

Jag mår skitbra och kan äta nästan allt.
    Dumpar väl på en del saker man i största allmenhet så mår jag underbart bra...

• Mrs Kaffelatte

Jag mår som en prinsessa.
    Visst dumpar jag mer elelr mindre dagligen men det är ju i olka nivåer.
    Här hemma har vi lagt en skala på mina dumpningar.
    1-10
    Har haft en 9-10 en gång sedan open medans 1:or får jag mer eller mindre varje dag.

Det kan vara att jag dricker för mycket till maten eller att jag äter för fort så man blir lite lätt illamående.

Men det är ju så det ska vara så.

Men som sagt var inte en sekund jag ångrar mig...

• Mrs Kaffelatte

MissFörstånd skrev 2009-02-17 21:12:34 följande:

melvinmeja - är de då efter att man ätit något speciellt?Sitter och läser på viktdropp om Landstinget Dalarna och Jeeesus säger jag bara. Här verkar de inte vara speciellt lätt att få op. Verkar få vänta allt som allt ungefär 28 månader var de någon som skrev! Är de verkligen "mänskligt"? Att man ska också tvingas gå i grupp-utbildning... Vad kostar en privat op på Sophiahemmet exempelvis??
    Det är skitkrångligt med op här i Dalarna och det har visst blivit ännukrångligare nu eftersom man ska ner till Skönvikt åxå nu.
    Det slapp jag..

En op på Sophiahemmet kostar mellan ca 110000- 130000..
  • Mrs Kaffelatte

MissFörstånd skrev 2009-02-17 21:23:20 följande:

Mrs - Ja de där förstår jag inte alls faktiskt! De är ungefär fem månaders väntelista för att komma till skönvikt, men egentligen ska man vara där inom 90 dagar. Jag tycker de här med vårdgarantin också är lite knepigt. om man vill åberopa vårdgarantin, vart vänder man sig då? Skulle ni så här i efterhand varit villiga att betala open om ni haft möjlighet till de?
    Ja om jag inte hade kommit någon vart i 'kösystemet' så hade jag LÄTT betalat det själv i stället för att vänta.
    Inga problem.
    Men prövoåret som jag hade vill jag inte vara utan. Det gav mig verkligen tid att tänka över vad jag var på väg att göra.
    Det är ju liksom inte bara...

Men ABSOLUT.. Med facit i hand så skulel det vara värt varenda krona!
  • Mrs Kaffelatte

sabina1983 skrev 2009-02-20 08:47:35 följande:

Hej ringde nyss till kirurgen å fick veta att ja ska på en gruppträff. Nån som ha varit på det?Vad e de som händer då?
    De tär såå olika från landsting till landsting.
    Vart ska du opas??
  • Mrs Kaffelatte

la luna skrev 2009-02-20 11:01:23 följande:

I dag firar jag 2 år som opad. Har gått ner -40 kg sen op och -47 kg totalt.
    Grattis grattis här åxå..

Du är så fin och snygg min vän och har gjort ett sånt bra jobb...

Grattis, grattis!!!
  • Mrs Kaffelatte

Hjärtat 2005 skrev 2009-02-20 12:52:08 följande:

Halloj allihopa!En liten fråga...Jag ska ut å äta med arbetskollegor på ons, första gången på resturang sedan op (1/9 2008)..Ni som har ett sådant där kort man får på sjukhuset, som man kan visa på resturanger att man är opad å kan få mindre mat...Har ni visat upp det? Har någon blivit nekad?Trevlig helg!
    Jag har blivit nekad en gång av 10 kanske...
    Det är deras fulla rätt att neka en.
    Men berätta att du gjort en op och att du inte kan äta så mycket så brukar det oftast vara okej att beställa barnpotion..
  • Mrs Kaffelatte
    Anna Paulita skrev 2009-02-21 10:54:01 följande:
    Har ni fått smak för något annat efter er operation, som ni inte gillade innan. Och finns det något ni gillade innan som ni inte grejar nu? (av vilken orsak det än är)Jag älskar kaffe helt plötsligt och det har jag aldrig tyckt om tidigare. Väldigt skumt.Däremot är jag inte så förtjust i kyckling vilket jag älskade innan, eller vitt bröd och glass. Jag tycker inte det är gott längre...Sedan grejar jag inte frukt som är för sur. Men det är mer för att magen säger ifrån.
    Jordnötter ha jag fått dille på.
    Men även som du så älskade jag kyckling innan men är måttligt imponerad av det nu...
    Visst äter jag det men nja jag kan lika gärna vara utan.
  • Mrs Kaffelatte
    FiaLisa75 skrev 2009-03-02 19:51:12 följande:
    I Falun är de kinkiga när det gäller detta med op. Det ska gå si och så lång tid, man ska gå nån kurs elelr vad det är i Säter ect..
    Men ring och hör med kirurgmottagningen vad du ska göra.
    Hon som har hand om oss är jättegullig...
  • Mrs Kaffelatte
    myskatt skrev 2009-03-07 20:59:57 följande:
    Ang köttbullar så äter jag fem stycken, en potatis, 1 dl grönsker (minst) samt sås.Cider kan jag inte svara på, dricker inte alkohol. Men jag vet iaf en här i tråden som kan dra i sig både en och fem stycken . Hon mår finfint.
    Hm...
    Hon mår inte så där finfint dagen efter kan jag avslöja från en säker källa....
  • Mrs Kaffelatte
    sussiesnus skrev 2009-03-08 14:56:07 följande:
    Missförstånd: ALLA skattebetalare i sverige har rätt att välja landsting. Det är ditt val.
    Det som är kruxet är att man måste bli godkänd av kirurgen först för att ens landsting ska betala för operationen någon annanstans.
    Och det är där det dryga i Dalarna komemr in.. Det tar sjukt lång tid att få träffa honom för att bli godkänd.
    Men när man väl sen är godkänd så är kön inte alls lång. 2-3 månader bara typ.
    Detta har de gjort och det är helt i sin ordning med vårdgarantin ect. För de har lagt in "kurser"/viktnergång (för att bevisa att man är motiverad) på ca 1 år, i vårdplanen..

Så givetvis får även vi välja men varför välja ett annat landsting när man kan få open fortare hemma??
  • Mrs Kaffelatte
    vänat skrev 2009-03-08 15:04:39 följande:
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-03-08 15:00:46 följande:
    Va!! maste man bli godkang forst att kirugen fo att fa att lansting? jag fick min remiss skickade 4 veckor efter jag begrade att fa de genom de sa kallde vargantin. Men de var 1,5 ar vanta pa en bedomning och 4-5 ar vante tid pa opration detta var i lycksele fick remissen skickd till skovde.
    Eftersom det är ditt landsting som ska betala så måste de ju avgöra om de ska betala eller inte.
    Då gjorde väl ditt landsting så att de valde att skicka dig vidare ändå utan att kolla om du var berättigad op eller inte.
    Men här väljer de att godkänna innan de ställer upp att betala.
    För det är ju inte kön som är lång här, det är ju att det tar tid med förberedelserna som de vill att man gör innan open..
  • Mrs Kaffelatte

Hjärtat 2005 skrev 2009-03-08 15:29:54 följande:

I värmland får man inte byta landsting... det fick vi veta på 1:a kirurg mötet, det tog ca 1 år för mig att vänta, men det tycker jag är bra, så att man får betänketid. Läser att på många andra ställen (även privat) går det väldigt fort! Tyvärr är det nog många som förhastar sina beslut å inte är speciellt pålästa, det är ändå en stor operation! En stor förändring av livet!
    Kan bara hålla med dig i allt du säger...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass