• Forsen

Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...

Hej allihopa!

Min sambo är vegetarian och jag äter kött. Som det är nu så blir det endast vegetarisk mat hemma, men äter jag hos mamma eller går ut och äter så blir det ofta kött.

Min sambo är väldigt väldigt bestämt när det gäller kött så för husfridens skull så blir det veg mat hemma.

Vi har en son på snart 5 månader och har börjat diskutera hur vi ska göra med kött när det gäller honom.
    Han vill såklart att han ska endast få äta veg mat och när han är så pass gammal att han förstår vad det innebär att äta kött så ska han få välja.
    Jag vill att han ska få äta kött. Jag vill att han ska kunna äta allt. Tänker på när han är hos mormor som gör världens goaste husmanskost att även han ska kunna ta del av det osv.

Nu är min sambo väldigt van att diskutera sin kosthållning med alla så han kör över mig totalt. Jag har inget att säga när det gäller kött... Han har fått att det är något äckligt, en svordom att säga kött i detta hem.

Jag är ledsen över detta och även han. Vi bara bråkar... *suck*

Snälla, hjälp mig! Jag vill veta era fakta- både köttätare och vegetarianer! För och emot.

Går det att bara ge veg mat till min 5 månaders och uppåt? (tillägga att vi inte är världens bästa på att laga hälsosam mat. Min sambo äter mycket Mozarella pizza *grr*)
    Finns det argument att ge kött?

Vill ha fakta!!!! Inte var ni personligen tycker och så (ta det inte fel)

Kram
    Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-02 21:13:03:
    Jag har glömt att nämna en viktig sak angående min son. Han är mjölkallergiker och kan därför inte äta baljväxter (om jag förstått det rätt så hänger det ihop). Baljväxter är ju något man äter mycket av som vegetarian och som är en viktig protein källa. Så det försvårar en del...

• Svar på tråden Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...
  • Mickis74

Jag tycker att dom ska få äta all mat tills dom kan välja själva vad dom vill avstå.

• ahlcec

Kan han inte äta vegomat hemma, men kött hos andra?

Annars skulle jag nog låtit honom äta vego tills han kan välja själv. Fast såklart nyttig, inte bara pizza!

• Mickis74

Aj då.....var nog lite för snabb nu...såg precis att du inte ville ha åsikter. Jaja, nu fick du min ändå.....o jag tror fler kommer att göra likadant.

• Titti och mini

Om man ska ge vegetariskt är det väl, precis som m alla annan kost visserligen , viktigt att den är rätt balanserad o för ett litet barn som växer massor gäller det nog att ha extra koll. Har ingen erfarenhet direkt själv, m min kompis som jag bodde med som är helveg vågade inte ge sin kille veg helt fören han var över året. Hon kan dock vara lite harig ibland ska tilläggas

Men överhuvudtaget så tycker jag att du har lika stor rätt att bestämma vad din son ska äta som din man. Kan inte barnet få kött, fisk nu o sen bestämma själv? Det är trots allt rätt tidigt som de meddelar vad de tycker om o inte tycker om

• ballerina

Jadu, låter jobbigt! Du nämnde att din sambo inte är helbra på att äta bra vegetarisk kost - å den enda fakta jag har att komma med (som du själv säkert vet) att oavsett om man äter veg eller ej så är ju en allsidig kost viktigt. Detta än viktigare om man äter vegetariskt. Mozzarella pizza ja, men också linser, bönor, grönsaker, ris osv.

• sandraG

nej det går inte! häromåret var det ett "vegetariskt par" som gett sin bäbis veg mat endast, han hade fått hjärnskador av det! och växte inte som han skulle. stod om i tidningen.
    oavsett om din sambo gillar det eller inte så är människan allätare och behöver proteiner ifrån kött&fisk, särskillt under uppväxten. du kan inte förvänta dig att en liten bäbis ska få i sig tillräckligt med böner o dyl för att täcka proteinbehovet. dessutom täcks inte alla essentiella aminosyror in av veg.kost även om vegetarianer brukar påstå det.
    ta kontakt med en näringsfysiolog (tex pauluns center på karlbergsvägen om du bor i sthlm) eller prata med din barnmorska eller läkare så hjälper de dig säkert.
    bra om ni kan göra det tillsammans kanske så får han höra det själv o inte via dig så att säga. lycka till & stå på dig!

• mikalala

Hej är själv vegetarian och slåss nu mot min släkt (som alla tycker att vi bör ge barnet kött)

Försök hitta boken vegetarisk barnmat och läs den, det är inte enkelt med vegetariskbarnmat själv kan man kanske äta billyspizza men det funkar inte till ett barn då måste maten planeras. enligt de jag frågat så är det inget som talar emot att ge vegetarisk mat förutom engagemanget det måste pysslas hemma och maten måste göras själv (de burkar som finns att köpa går bara att använda som komplement någon gång i veckan)

hoppas du får tag i boken

En liten mer personlig kommentar efter en diskussion så kom vi fra att ingen av de som bara fick vegmat när de var små tyckte det var fel men flera av de som ätit kött var inte så glada över det när de senare valt att bli vegetarianer....

• Älskeling

Barn behöver kött lika lite som vuxna! Enligt alla dietister jag träffat går det alldeles utmärkt att ge barn vegetarisk mat, den kosten är ju ofta mer allsidig och balanserad en "vanlig husmanskost". Personligen skulle jag aldrig få för mej att ge mitt barn döda djur.

• Älskeling

Än "vanlig husmanskost" ska det stå.

Svar på tråden Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...