• Forsen

Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...

Hej allihopa!

Min sambo är vegetarian och jag äter kött. Som det är nu så blir det endast vegetarisk mat hemma, men äter jag hos mamma eller går ut och äter så blir det ofta kött.

Min sambo är väldigt väldigt bestämt när det gäller kött så för husfridens skull så blir det veg mat hemma.

Vi har en son på snart 5 månader och har börjat diskutera hur vi ska göra med kött när det gäller honom.
    Han vill såklart att han ska endast få äta veg mat och när han är så pass gammal att han förstår vad det innebär att äta kött så ska han få välja.
    Jag vill att han ska få äta kött. Jag vill att han ska kunna äta allt. Tänker på när han är hos mormor som gör världens goaste husmanskost att även han ska kunna ta del av det osv.

Nu är min sambo väldigt van att diskutera sin kosthållning med alla så han kör över mig totalt. Jag har inget att säga när det gäller kött... Han har fått att det är något äckligt, en svordom att säga kött i detta hem.

Jag är ledsen över detta och även han. Vi bara bråkar... *suck*

Snälla, hjälp mig! Jag vill veta era fakta- både köttätare och vegetarianer! För och emot.

Går det att bara ge veg mat till min 5 månaders och uppåt? (tillägga att vi inte är världens bästa på att laga hälsosam mat. Min sambo äter mycket Mozarella pizza *grr*)
    Finns det argument att ge kött?

Vill ha fakta!!!! Inte var ni personligen tycker och så (ta det inte fel)

Kram
    Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-02 21:13:03:
    Jag har glömt att nämna en viktig sak angående min son. Han är mjölkallergiker och kan därför inte äta baljväxter (om jag förstått det rätt så hänger det ihop). Baljväxter är ju något man äter mycket av som vegetarian och som är en viktig protein källa. Så det försvårar en del...

• Svar på tråden Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...
  • Nervis

Forsen- he,he lite vetenskaplig fakta- nu kan man ju få salmonella av kryddväxter såsom basilika osv...Så hans snack om galna kosjukan köper jag inte.

Kan inget om detta mer än att jag själv är köttätare i allra högsta grad. MEN jag tycker faktiskt att han måste vara villig att disk. saken med dig. Att han är veg. har inget med saken att göra. Ni är föräldrar och då måste man lära sig kompromissa om saker med varandra, men stå eniga inför barnet.!

Iofs kan pojken säkert äta veg. men hans inställning gör mig rasande! Att bara bestämma att pojken inte ska äta kött sådär...Du är ju oxå hans förälder och ni måste komma överrens på nåt sätt. Får för mig att du är mera kompromissvillig än han och det är olyckligt. Eller det är ju bra att du är det men han kan inte få sin vilja igenom bara sådär för att han har bestämmt sig för nåt.

BRA att ni ska till dietist!

Sorry, vet att du skrev att du inte ville ha nåt "tyckande" här vilket jag borde respekterat. men Jag blev bara så rasande på din sambo =(

• Peppa

OT: Kattmamma: Varför i all världens dar skulle mammor ha mera att säga till om än pappor?????

Sedan: Att bli vegan var ju din sambos egna beslut. Han borde låta sina barn få ta samma beslut själva.

• vårsol

Peppa - fast å andra sidan kan man vända på det argumentet också: Att ts borde låta sitt barn själv fatta beslutet om att bli köttätare...

• Älskeling

vårsol:

Precis! Låt barnet få äta vegetariskt till det själv kan bestämma om det verkligen vill äta djur. Det är ju precis samma sak, alltså inget bra argument alls.

• Forsen

Det är ok att "tycka" också Jag var bara rädd att det skulle bli mycket av den varan och ingen fakta. Fast jag får ju mycket fakta nu, så jag är helnöjd!

Nervis- ja, jag är nog lite för kompromissvillig ibland. Bara för att jag är så less på alla våra bråk. Han ger sig ju aldrig och för att jag inte ska lämna honom så går jag med på allt (nästan). Han är som ett litet barn ibland. T o m hans mamma säger att han är så förbenat envis och kan inte ändra på sig. Å ni skulle bara höra honom om någon börjar prata politik.... *suck* Där är han nästan lika hemsk som när det gäller kött vs veg.

• Nervis

Förstår helt klart det där med att man är less på bråk och ger sig då man vet att det ändå inte leder nånstans. Kanske därför jag blir så arg? Hmmm (lite eftertänksamhet nu)

Hoppas det löser sig iaf...med en lösning ni båda kan leva med...

• Atena

Vårsol och Älskeling: Ni har rätt i princip men i detta fallet är barnet allergiskt mot baljväxter. Är det då verkligen rimligt att rekommendera vegetarisk kost? Om ett barn däremot äter baljväxter samt mjölk och ägg (och fisk) är det enligt mig (och livsmedelsverket) helt OK att utesluta kött.

Jag har själv varit vegetarian och sympatiserar med alla som tycker att djurhållningen i många fall är grotesk. Nu äter jag (och hela familjen) KRAV-kött och även fisk ("grönmärkt" fisk enligt WWW:s översyn av hotade arter).

• vårsol

Atena - om barnet är allergiskt mot baljväxter så håller jag nog med dig. Jag hade inte uppfattat att barnet var allergiskt, trodde att den diskutionen var hypotetisk.

• Forsen

Vårsol- min son är mjölkallergiker och det ska visst vara nära till hands att också vara allergisk mot baljväxter. Så det försvårar en hel del.

Atena- hur kom det sig att du började äta kött igen?

• vårsol

Varifrån ska han få i sig b12 om han är mjölkallergiker?

• Forsen

Vårsol- precis vad jag också säger åt honom. Han säger att vi ska ju fortsätta ge honom av ersättningen och då får han i sig b12. Han har svar på allt!!

• vårsol

Det kan man naturligtvis göra, men hur länge?

• Ylle

har inte läst hela tråden, men skulle ni inte kunna kompromissa och låta sonen äta ekologiskt kött ibland? det är rätt mycket dyrare men det kan det väl vara värt. nu vet inte jag varför din sambo är veg, om det är mest för sin egen skull eller för djuren... men ekologiskt KRAV-märkt betyder ju att djuren haft det bra och att man inte får en massa onödigt skit i sig.

eller låt sonen äta fisk. äter man mycket fisk och ägg så behöver man inte proteinet från kött och baljväxter.

• pssst

Jag älskar kött, men jag har haft mina prioder då jag ratat rött kött. Mina halvsyskon däremot växte upp som vegetarianer. Så jag har sett båda sidorna. Fast mina syskon äter kött numera och älskar det.

Vegetariskt funkar jättebra och den största fördelen är att han inte kommer att få salmonella och hemska tanke... galna-ko-sjukan, för vi vet trots allt inte var torrfoder innehåller helt och hållet.

Kanske ska även jag fundera på att göra lillen till vegetarian.

• Atena

Forsen: jag började äta kött igen när jag träffade min sambo! Han var inte intresserad av att äta helt vegetariskt och efter ett tag orkade jag inte laga speciell mat till mig! Vi är båda miljömedvetna och äter i stort sett bara ekologiskt kött (och andra KRAV-märkta livsmedel). Har tur som har en jättebra livsmedelsbutik (Konsum) i närheten som satsar stor på KRAV-sortimentet.

Jag är kritisk till oetisk djurhållning men inte till att äta kött i sig! Jag anser att människan är en allätare som kan klara sig på enbart vegetarisk kost, men som mår bäst av att äta allsidigt. Har aldrig övervägt att ge mitt barn enbart vegetariskt.

Eventuella sjukdomar man kan få av att äta kött, kan man oftast få av grönsaker också (salmonella t.ex.). Galna-ko-sjukan, hur många konkreta fall handlar det om när männiksor smittats? Ett tiotal, max! Den risken är väl extremt överdriven. Borde vara större anledning att oroa sig för att få ett kycklingben (eller en morot) i halsen och kvävas!

• Vildsvin80

Jag och min sambo lever som veganer hemma, eftersom vi byter ut mejerivarorna mot havremjölk, mjölkfritt smör och margarin, men hos släktingarna och på restaurang blir det vegetariskt för enkelhetens skull. Vår son kommer väl som vi bli ngt mellanting, men vi kommer självfallet ge honom b12-tillskott. Det tror jag är jätteviktigt. Sedan måste man ju förstås vara insatt och laga näringsrik mat varje dag, men är man van vid det ska det inte vara några problem. Köp "Grön barnmat", ett jättebra häfte för ca 60kr som finns bl.a på Akademibokhandeln, så får du lite mer koll på vad du ska tänka på.

När det gäller det där tjatet om att barnet inte får välja själv (som jag blir ständigt utsatt för) brukar jag resonera så att om barnen visste att de små gulliga kycklingarna och griskultingarna i deras bilderböcker är det de senare får på tallriken och vad djuren har fått lida på sin väg till tallriken så skulle ingen unge äta kött.

Sedan håller jag med en som tidigare skrivit i tråden; att om din sambo tjatar så mycket om att ert barn ska äta vegetariskt så får han minsann sätta sig in i det ordentligt oxå och laga maten sen!

• JsN

JAg vet att många par där en är allätare och en är vegan/vegetarian gör så att den föräldern som ger måltiden bestämmer vad den ska innehålla. Dvs allätaren ger ibland barnet kött/fisk/ägg medans veganen naturligtvis aldrig gör det. Vid de måltider ni äter alla tillsammans gissar jag att det oftast är rent vegetariskt och att du själv mest äter kött när sambon inte är med. Satsa på att bebis äter såsom du. Vegetariskt när hela familjen är tillsammans och kött/fisk när pappa inte är med.

• Månblomma

För ditt barns hälsa bör du nog lyssna på din sambo tycker jag... En grön kost är hälsosam, både kortsiktigt och långsiktigt, medan en kost baserad på animaliska produkter är det motsatta. Det finns många böcker i ämnet om du vill läsa på...

Svar på tråden Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...