Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...
Hej allihopa!
Min sambo är vegetarian och jag äter kött. Som det är nu så blir det endast vegetarisk mat hemma, men äter jag hos mamma eller går ut och äter så blir det ofta kött.
Min sambo är väldigt väldigt bestämt när det gäller kött så för husfridens skull så blir det veg mat hemma.
Vi har en son på snart 5 månader och har börjat diskutera hur vi ska göra med kött när det gäller honom.
Han vill såklart att han ska endast få äta veg mat och när han är så pass gammal att han förstår vad det innebär att äta kött så ska han få välja.
Jag vill att han ska få äta kött. Jag vill att han ska kunna äta allt. Tänker på när han är hos mormor som gör världens goaste husmanskost att även han ska kunna ta del av det osv.
Nu är min sambo väldigt van att diskutera sin kosthållning med alla så han kör över mig totalt. Jag har inget att säga när det gäller kött... Han har fått att det är något äckligt, en svordom att säga kött i detta hem.
Jag är ledsen över detta och även han. Vi bara bråkar... *suck*
Snälla, hjälp mig! Jag vill veta era fakta- både köttätare och vegetarianer! För och emot.
Går det att bara ge veg mat till min 5 månaders och uppåt? (tillägga att vi inte är världens bästa på att laga hälsosam mat. Min sambo äter mycket Mozarella pizza *grr*)
Finns det argument att ge kött?
Vill ha fakta!!!! Inte var ni personligen tycker och så (ta det inte fel)
Kram
Anna
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-02 21:13:03:
Jag har glömt att nämna en viktig sak angående min son. Han är mjölkallergiker och kan därför inte äta baljväxter (om jag förstått det rätt så hänger det ihop). Baljväxter är ju något man äter mycket av som vegetarian och som är en viktig protein källa. Så det försvårar en del...