• Forsen

Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...

Hej allihopa!

Min sambo är vegetarian och jag äter kött. Som det är nu så blir det endast vegetarisk mat hemma, men äter jag hos mamma eller går ut och äter så blir det ofta kött.

Min sambo är väldigt väldigt bestämt när det gäller kött så för husfridens skull så blir det veg mat hemma.

Vi har en son på snart 5 månader och har börjat diskutera hur vi ska göra med kött när det gäller honom.
    Han vill såklart att han ska endast få äta veg mat och när han är så pass gammal att han förstår vad det innebär att äta kött så ska han få välja.
    Jag vill att han ska få äta kött. Jag vill att han ska kunna äta allt. Tänker på när han är hos mormor som gör världens goaste husmanskost att även han ska kunna ta del av det osv.

Nu är min sambo väldigt van att diskutera sin kosthållning med alla så han kör över mig totalt. Jag har inget att säga när det gäller kött... Han har fått att det är något äckligt, en svordom att säga kött i detta hem.

Jag är ledsen över detta och även han. Vi bara bråkar... *suck*

Snälla, hjälp mig! Jag vill veta era fakta- både köttätare och vegetarianer! För och emot.

Går det att bara ge veg mat till min 5 månaders och uppåt? (tillägga att vi inte är världens bästa på att laga hälsosam mat. Min sambo äter mycket Mozarella pizza *grr*)
    Finns det argument att ge kött?

Vill ha fakta!!!! Inte var ni personligen tycker och så (ta det inte fel)

Kram
    Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-02 21:13:03:
    Jag har glömt att nämna en viktig sak angående min son. Han är mjölkallergiker och kan därför inte äta baljväxter (om jag förstått det rätt så hänger det ihop). Baljväxter är ju något man äter mycket av som vegetarian och som är en viktig protein källa. Så det försvårar en del...

• Svar på tråden Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...
  • lata kocken Johanna

på jobbet är det ett 15tal mjölkallergiska barn och 4-5 av dom är dessutom allergiska mot soja eller mot alla baljväxter (vi tar det säkra före det osäkra och skippar alla baljväxter till dom barnen)
    många av de 15 är dessutom allergiska mot ägg

hade de barnen inte fått äta kött hade vi haft fruktansvärt svårt (omöjligt?) att ordna mat som är god och näringsriktig

för att vara säkra så har jag suttit och beräknat deras måltider mha dataprogram för dieteister mfl. Oftast så klarar vi det men ibland är det ändå jättesvårt och vi får berika maten med näringdryck för att få det att funka...

• Atena

Nu har jag inte läst alla svar, men TS, har jag fattat rätt att om det blir som din sambo vill kommer barnet inte att äta kött, inte mjölk (pga allergi) och inte baljväxter (pga allergi)? Hur hade din sambo tänkt sig att barnet skulle få i sig protein? Som vegetarian bör man ersätta kött med baljväxter + nötter + spannmål -- annars finns inga alternativ! Eller hade ni tänkte ge barnet ägg och fisk som proteinkälla? I så fall kan det funka!

Jag råder dig att ta kontakt med en dietist och tillsammans (med sambon) diskutera barnets mat! Livsmedelsverket avråder från vegankost till barn under två år (och då ingår baljväxter förstås i veganmat). Utan baljväxter förstår jag inte hur ett barn (eller en vuxen) ska kunna växa och må bra på vegnamat!

Det är väl det viktigaste argumentet; din sambo måste kunna visa att han kan laga mat som sonen tål men som innehåller alla näringsämnen han behöver. Barn behöver mer protein än vuxna för att växa och utvecklas som de ska -- ni kan inte föda upp sonen på mozarella-pizza! Argumentet för kött är att det är nyttig och bra mat som innehåller fullvärdigt protein och mycket järn. Det är svårt att ersätta ens om man tål baljväxter.

• HeyMama

Jag har varit vegetarian och vi äter mycket vegetarisk mat hemma. Dock inte allt!

Tänker inte vänja mina barn vid enbart vegetarisk kost då det kan ge dem svårigheter senare i livet. Har kompisar som är vegetarianer sen barnsben och de KAN nu inte äta kött. Deras magar klarar inte av det helt enkelt.

• Annan

Hej,
    Jag har inte läst igenom hela tråden så jag kanske skriver samma som nån tidigare.. Men jag tycker att man ska vänja barnet vid att äta kött för de bygger ändå upp sitt smakförråd under de första åren. Så om det inte får kött nu och sedan ska få välja själv så är det stor risk/chans att det fortsätter vara vegetarian bara för att det inte tycker om kött pga att det inte är van vid smaken och konsistensen.

• Mia med 2

hej, jag jobbade på dagis ett tag och där var det ett barn som inte fick äta kött för hans föräldrar och varje gång det serverades de så blir han jätteledsen och vägrade äta den vegetariska maten som han fick istället. vi försökte prata om problemet med hans föräldrar men de la dövörat till.

• Ananak

läste presic detta i barnmatsboken från semper:

"man kan introducera vegetarisk kost från början, men det är extra viktigt att se till att ditt barn verkligen får i sig den näring dom det behöver i den viktiga tillväxtfasen.
    Det vill säga, det går inte bara att ta bort kött, fisk eller ägg utan att tilläga det motsvarande proteinrik mat. Det är oxå viktigt att maten innehåller tillräckligt med järn och kalcium. Den järnberikade gröten och vällingen är därför en bra del av en vegetarisk kost, liksom tillskottet av vitminer genom AD dropparna.
    Vegetariska livsmedel som är proteinrika är tex: baljväxter som ärtor, bönor( specielt sojabönor), potatis, gröna bladgrönsaker, bröd, gröt, musli, hirs och andra spanmålsprodukter, nötter och linser.
    Att äta veganmat dvs bara vegetabiliskt och helt utan mjölkprodukter, är därmed inte att rekomendera för små barn.

vet inte om detta hjälper dig men ....

• Forsen

Nu har jag lite mer att ge i våra diskussioner tack vare er, men han slår dövörat till. Blir så jävla förbannad!!!!
    Han har bestämt sig och det går fasiken inte att rubba honom. Han vill nästan inte ens till dietisten. Han tycker inte det behövs!!!!!! *grr*

Det han säger är:
    kött ruttnar i magen (det gör det i o f s men ändå), han får äta fisk och ägg och sen resten hel veg, djurhanteringen som är idag är vidrig och han vill inte att hans son ska vara en del av den, man kan få fågelvirus och galna kosjukan av kött, kött är inte gott, man klarar sig utmärkt på vegetarisk kost osv....

Jag blir galen på honom. Vi går runt och bara bråkar. Det första vi gjorde i morse var att börja bråka. Just nu vill jag inte ens ta honom med tång.

/Anna

• Ananak

ge dig inte, han ska inte få bestämma och specielt inte göra en sak som du inte är delaktig i helhjärtat.

Som nån sa innan, minns inte vem, så ta kontakt med en dietist eller få hjälp via bvc.

• Forsen

Ja, vi ska till en dietist den 9 augusti.

• vårsol

fast om det är på grund av djurhanteringen så finns ju trevligare alternativ... man kan ju köpa en gris av en bonde som man vet tar väl hand om djuren och som slaktar hemma på gården tex...

Men eftersom din kille verkar slarva med sin egen kost är det nog bäst att ni går till en dietist.

Svar på tråden Hjälp mig!! Argument för OCH emot att ge mitt barn endast vegetarisk mat...