• Gremlin666

Ensamtid??? Ursäkta???

Ghaaaaaaaaaaaaaaaa...

Min sambo och hans barn sedan innan går upp 05.30 och sambon släpper av barnet vid skolan 08.
    Jag och bebis sover till 08.
    Sambon hämtar barnet 16.30 och brukar vara hemma vid 18.30.
    Jag kom hem 19.30 igår och hade varit hemma i en kvart då barnet började klänga på pappan och sa "jag vill ha ensamtid"
    VA???!!!

DU HAR JU INTE HAFT NÅGOT ANNAT ÄN ENSAMTID IDAG!!! tänkte jag men sa inget.

Allvarligt... Vilken verklighetsbild har barnet?
    Han är 10 år och det har börjat de senaste dagarna det här med "ensamtid"uttalanden.
    Jag talade med sambon om det idag och han sa att "det är ju inte kvalitétstid för honom"

Barnet hade varit med sin pappa FEM OCH EN HALV TIMME under dagen och ville på fullaste allvar aktivt stänga ute mig när jag kom hem.

Och det skulle vara bonusmammors fel att barn sedan innan inte ses som en fördel...
    Han är den som skapar min irritation genom att försöka se till att min sambo och jag inte umgås längre.

Dumheter.

Hoppas inte sambon "väljer sida" eller hur jag ska uttrycka mig utan forsätter vara rättvis som han för det mesta är annars kommer det bli problem, jag tolererar INTE att bli överkörd av hans barn sedan innan igen. (han gjorde något liknande i början av förhållandet och höll på i nåt år eller två och dåligasamvetespappan tyckte det var okej till en början men det blev bättre ju längre tid som gick)

*morrar*

• Svar på tråden Ensamtid??? Ursäkta???
  • oxiemia

Kallar du den tiden dem har på morgonen för ensamtid kan jag inte låta bli att undra... Då gör man ju sig klar för att gå till skolan. Samma på em/kvällen, då ska det ju handlas mat och lagas mat samt ätas...Då fattar man ju att barnet vill ha ensamtid faktiskt.

Maria

• Gremlin666

oxiemia skrev 2008-12-18 21:38:50 följande:

Kallar du den tiden dem har på morgonen för ensamtid kan jag inte låta bli att undra... Då gör man ju sig klar för att gå till skolan. Samma på em/kvällen, då ska det ju handlas mat och lagas mat samt ätas...Då fattar man ju att barnet vill ha ensamtid faktiskt.Maria
    Jag hade gärna umgåtts med min sambo i lugn och ro utan barn i 5 1/2 timme om dagen vare sig vi åkte bil, pratade om livet/döden, satt tysta, handlade eller lyssnade på musik.
    Det hade varit både ensamtid och kvalitétstid, att i ro bara få vara vi.

Att aktivt stänga ute mig då jag precis har kommit hem är lika lite okej som att jag och sambon skulle stänga ute honom när han dyker upp: "Näe, nu får du gå in på ditt rum, nu ska vi vara i fred från dig och bara vara med varandra"

Fnys
  • oxiemia

Det tycker DU är okej ja, men min 10-åring hade inte heller kallat det "kvalitetstid" faktiskt. Handla och sitta i bilen lixom, hur kul är det? Jag förstår barnet faktiskt. Sen vill man givetvis ha egentid, det vill vi ha här oxå, men man får ju ta den tiden sen när barnen sover, eller iaf håller kväll på sina rum.

Maria

Gremlin666 skrev 2008-12-18 21:44:16 följande:
    Jag hade gärna umgåtts med min sambo i lugn och ro utan barn i 5 1/2 timme om dagen vare sig vi åkte bil, pratade om livet/döden, satt tysta, handlade eller lyssnade på musik.Det hade varit både ensamtid och kvalitétstid, att i ro bara få vara vi.Att aktivt stänga ute mig då jag precis har kommit hem är lika lite okej som att jag och sambon skulle stänga ute honom när han dyker upp: "Näe, nu får du gå in på ditt rum, nu ska vi vara i fred från dig och bara vara med varandra"Fnys
  • Anonym (funderar)

ja hade kännt som dig ts, vadå egen tid hade det vart ert gemensamma barn hade ni umgåtts som en familj eller?
    Då kan man väl göra det nu med?
    man ska väl vara en familj?
    levde i en relation innan med en son i samma ålder men han gillade när vi tre satt å mös ihop...
    skumma unge då....

• Anonym (bara bio)

Men hur många biobarn får en massa ensamtid? Varför ska ett bonusbarn ha rätt att kräva så mycket mer ensamtid? Visst, det lever bara med ena föräldern i taget, bonusföräldern är inte en biologisk förälder. Men bonusbarnet lever ändå i en, förhoppningsvis, fungerande familj med bio + bonus + ev syskon. Då får man nog ta att det inte går att kräva en massa ensamtid.

Hellre än att klanka ner på ts tycker jag man ska fundera över varför bonusen vill ha så mycket ensamtid?! Upplever han bonusmamman som ett hot och vad gör i så fall pappan för att visa att han inte älskar barnet mindre bara för det kommit en bonusmamma & ett nytt syskon med i bilden? Kan det rentav vara en reaktion på syskonet? Eller handlar det om något helt annat?

Kallar du den tiden dem har på morgonen för ensamtid kan jag inte låta bli att undra... Då gör man ju sig klar för att gå till skolan. Samma på em/kvällen, då ska det ju handlas mat och lagas mat samt ätas...Då fattar man ju att barnet vill ha ensamtid faktiskt.Maria
  • jenny99

Precis,handla och sitta i bil brukar inte barn se som ensam tid.
    Ensam tid är när man umgås med varandra tex pratar,läser,spelar spel,gör något ostört som både vill göra.

Du låter bara en avensjuk.

Förresten är jag bio mamma enbart.
    Mina barn fick egen tid med mig varje dag/kväll,allt från 20 minuter till 2-3 timmar.Barn behöver det.

• oxiemia

Så bra skrivet, jag är oxå "bara" biomamma, men alla mina tre barn får egentid, i stort sett varje dag. Och det handlar då INTE om att åka och handla mat och laga mat och så, om nu inget barn särskilt VILL ha det så.

Maria

jenny99 skrev 2008-12-18 21:58:35 följande:
    Precis,handla och sitta i bil brukar inte barn se som ensam tid.Ensam tid är när man umgås med varandra tex pratar,läser,spelar spel,gör något ostört som både vill göra.Du låter bara en avensjuk.Förresten är jag bio mamma enbart.Mina barn fick egen tid med mig varje dag/kväll,allt från 20 minuter till 2-3 timmar.Barn behöver det.
  • jenny99

oxiemia
    Kul att du ochså lägger tid på dina barn.

Jag växte upp i stor familj,och där fick vi ingen egen tid.Därför var vi så svartsjuka på varandra,och det var syskon bråk från när vi var jätte små,till långt in i tonnåren.
    Varje dag,vi var inte kärleksfulla alls mot varandra.

Jag tror det berodde på att mamma inte kunde ge oss egen tid,så allt var bara katastrof.

Mina barn fick mig ensam varje dag och dom växte upp lugnt och kärleksfullt.

• oxiemia

Ja, och jag tror dessutom att det gäller "mer" för barn som inte växer upp i en "hel" familj, alltså med bägge sina bioföräldrar. Men jag kan ju ha fel... Jag är uppväxt med bägge mina föräldrar och fick egentid, precis som mina systrar.

Maria

jenny99 skrev 2008-12-18 22:15:59 följande:
    oxiemiaKul att du ochså lägger tid på dina barn.Jag växte upp i stor familj,och där fick vi ingen egen tid.Därför var vi så svartsjuka på varandra,och det var syskon bråk från när vi var jätte små,till långt in i tonnåren.Varje dag,vi var inte kärleksfulla alls mot varandra.Jag tror det berodde på att mamma inte kunde ge oss egen tid,så allt var bara katastrof.Mina barn fick mig ensam varje dag och dom växte upp lugnt och kärleksfullt.
  • Gremlin666
    jenny99 skrev 2008-12-18 21:58:35 följande:
    Precis,handla och sitta i bil brukar inte barn se som ensam tid.Ensam tid är när man umgås med varandra tex pratar,läser,spelar spel,gör något ostört som både vill göra.Du låter bara en avensjuk.Förresten är jag bio mamma enbart.Mina barn fick egen tid med mig varje dag/kväll,allt från 20 minuter till 2-3 timmar.Barn behöver det.
    Är jag avudsjuk för att jag vill umgås med min sambo?
    Jag hade inte sett honom på hela dagen, är det så konstigt att jag vill prata med honom om hur våran dag varit?
    Barnet sedan innan behöver inte ha tid att fråga pappan hur han har haft det då de haft 3 timmar på sig att prata och umgås.
    Bara bilfärden enkel väg tar ca en timme vanligtvis, denna gång hade det tagit längre tid pga väder så de hade inte ens stannat och handlat utan suttit i bilen tillsammans.

En fråga, tycker du verkligen det är okej att aktivt stänga ute familjemedlemmar i hemmet?
    Jag tycker det låter vansinnigt.

Om det är allas beslut så är det en annan sak, men nu visste både barnet och sambon att jag ville komma till ro med dem i soffan och barnet försöker separera mig ifrån dem.

Det kallar jag elakt, inget annat.
    Jo, egoistiskt.

Lyckligtvis så sa pappan att denna tid var allas tid och då började barnet tjura med armarna i kors.
Svar på tråden Ensamtid??? Ursäkta???