• Gremlin666

Ensamtid??? Ursäkta???

Ghaaaaaaaaaaaaaaaa...

Min sambo och hans barn sedan innan går upp 05.30 och sambon släpper av barnet vid skolan 08.
    Jag och bebis sover till 08.
    Sambon hämtar barnet 16.30 och brukar vara hemma vid 18.30.
    Jag kom hem 19.30 igår och hade varit hemma i en kvart då barnet började klänga på pappan och sa "jag vill ha ensamtid"
    VA???!!!

DU HAR JU INTE HAFT NÅGOT ANNAT ÄN ENSAMTID IDAG!!! tänkte jag men sa inget.

Allvarligt... Vilken verklighetsbild har barnet?
    Han är 10 år och det har börjat de senaste dagarna det här med "ensamtid"uttalanden.
    Jag talade med sambon om det idag och han sa att "det är ju inte kvalitétstid för honom"

Barnet hade varit med sin pappa FEM OCH EN HALV TIMME under dagen och ville på fullaste allvar aktivt stänga ute mig när jag kom hem.

Och det skulle vara bonusmammors fel att barn sedan innan inte ses som en fördel...
    Han är den som skapar min irritation genom att försöka se till att min sambo och jag inte umgås längre.

Dumheter.

Hoppas inte sambon "väljer sida" eller hur jag ska uttrycka mig utan forsätter vara rättvis som han för det mesta är annars kommer det bli problem, jag tolererar INTE att bli överkörd av hans barn sedan innan igen. (han gjorde något liknande i början av förhållandet och höll på i nåt år eller två och dåligasamvetespappan tyckte det var okej till en början men det blev bättre ju längre tid som gick)

*morrar*

• Svar på tråden Ensamtid??? Ursäkta???
  • kengru

Nu har jag bara läst TS, men Barnet ska väl alltid komma först, eller?

• nika

kengru skrev 2008-12-20 19:56:24 följande:

Nu har jag bara läst TS, men Barnet ska väl alltid komma först, eller?
    Ja, ska det det? Först kan ju innebära att barnet får allt det pekar på samt att man ska tömma bostaden på människor barnet tycker är i vägen.
  • SaramedM
    nika skrev 2008-12-20 20:47:52 följande:
    Ja, ska det det? Först kan ju innebära att barnet får allt det pekar på samt att man ska tömma bostaden på människor barnet tycker är i vägen.Nej men det betyder att man får vara lite vuxen och inte bli sotis på en 10 åring!
  • Love 4 Leo

Ärligt talat, har läst din tråd och helt absurt hur man kan "prata" så om ett barn som är 10 år. Vem är det som är vuxen här egentligen? Du måste väl inse att ett barn kan vilja va själv med sin pappa utan att det betyder att han stänger dig ute som du uttrycker det? Jag tror säkert att pojken hellst av allt vill att ni har det mysigt tillsammans! Det ska väll inte vara tävling om vem som får mest tid ihop?
    Om du istället vänder på det och tänker dig i kläderna på en 10-årig pojke som känner konkurrens om sin pappa så kanske det inte är så konstigt att han är lite "klängig" på sin pappa, även om de har umgåtts några timmar innan du kommer hem. I sådana här fall så är det ALLTID den vuxnes ansvar, det vill säga du och din man/sambo att se till att barnets behov kommer först. Det kommer ni att ha igen längre fram i eran familj.

• nika
    SaramedM skrev 2008-12-20 22:03:22 följande:
    Nej men det betyder att man får vara lite vuxen och inte bli sotis på en 10 åring!Det tycker jag inte hon verkar vara. Det verkar bara som hon ville kunna vara med och prata lite med sin sambo efter hon kommer hem från jobbet halv åtta. Så gör väl de flesta vuxna som bor tillsammans. Att vara vuxen innebär att man måste sätta gränser för barn och det är pappans roll att förklara att han inte kan tillbringa all tid barnet är hos dem ensam med barnet. De är ju en familj.

Det hade varit en helt annan sak om ts hade begärt att hon skulle vara ensam med pappan, men så var det ju inte. Det är nog barnet som är "sotis" och det är väl inte så ovanligt när det har kommit syskon. Extra känsligt är det nog när syskonet inte är helsyskon.
  • SaramedM

Jag uppfattar det som om TS ton om ett barn är väldigt otrevligt och svartsjuk
    Och nej det flesta vuxna som kommer hem med sina barn brukar inte ha tid att sitta ner och prata igenom dagen, det brukar få vänta tills barnen sover
    TS har sin lilla familj utan det här barnet varannan vecka, klart att han måste ta mer plats då den veckan han är där

nika skrev 2008-12-20 22:41:22 följande:
    SaramedM skrev 2008-12-20 22:03:22 följande:
    Det tycker jag inte hon verkar vara. Det verkar bara som hon ville kunna vara med och prata lite med sin sambo efter hon kommer hem från jobbet halv åtta. Så gör väl de flesta vuxna som bor tillsammans. Att vara vuxen innebär att man måste sätta gränser för barn och det är pappans roll att förklara att han inte kan tillbringa all tid barnet är hos dem ensam med barnet. De är ju en familj.Det hade varit en helt annan sak om ts hade begärt att hon skulle vara ensam med pappan, men så var det ju inte. Det är nog barnet som är "sotis" och det är väl inte så ovanligt när det har kommit syskon. Extra känsligt är det nog när syskonet inte är helsyskon.
  • buffybus

ja det låter ju som barnet är lite sotis.

alltså du o din man bor där tillsammans o det är viktigt att din man också på nått vis visar det att när dem är där så är det ert hem o inte bara hans. har man det behovet att dra bort pappan o riktigt påpeka ensamtid så känns det lite avundsjuka eller nått.

tar du del i uppfostran o ombyte o när dem ska äta o så?? vara lite delaktig. ja nu har ni ju ett barn till så du kanske inte hinner så mkt med den andra o 10 år så klarar man sig rätt bra själv oftast.

min syster är ju bonusmamma o har ju sett hur det går till hos dem. 2 barn en på 6 o en på 4år. hon hjälper ju klä dem och badar den ena (4årig tjej) och hjälper med allt o är helt delaktig. ser henne som mamma när barnen är där.
    dem har dessutom bara varannan helg. och dem har aldrig fått för sig att hålla på med sånt att dem ska va ensamma o så

prata med din man när ni är själva, men lägg fram det på ett bra sätt så han inte tar det fel o försvarar sin son. alltså menar mest att det lixom är ert gemensamma hem o du faktiskt också bor där o dem får respektera dig. det är ändå en hel vecka han e där. alltså det va ett barn va? jag blir lite förvirrad här. hehe. 

tycker faktiskt också att din man ska va lika mkt med nya bebisen som 10åringen även om det är den tiden det andra barnet bor där. han e ju faktiskt pappa till båda.  

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Love 4 Leo

Barnet ska inte få den stämpeln som "sotis". Inte den vuxne heller för den delen. Det som finns är ju ett barn som helt klart tar lite mer tid av sin pappa än vad som kanske är nödvändigt. Självklart ska vuxna sätta gränser , men vuxna ska också tänka ett steg längre än vad barnet ska behöva göra och inse att det här är kanske något barnet behöver just nu, han kanske känner att han behöver vara nära sin pappa mera, speciellt om det finns ett syskon som tar mycket tid så som bebisar gör. Det finns ju alltid en orsak till att ett barn har ett visst beteende. Man kan inte bara säga att barnet är "sotis",utan det är den vuxnes ansvar att försöka ta reda på vad det är som får barnet att reagera så här och sen inse att man kommer inte i första hand och ska heller inte göra det när det finns barn med i bilden.

• emsan83

ts....

vilka påhopp du har fått.
    tycker du tänker helt rätt du vill inte att det ska vara "annorlunda" bara för att bonusen kommer utan du vill att ni är en fungerande familj 365 dagar om året.
    Hade det vart ert gemensamma barn (10åringen) så hade ni kunnat sitta i soffan alla 4a varför ska det inte gå när bonusen är där?
    är själv ett skilsmässo barn och fått nya "föräldrar" och syskon men vi var som en familj oavsett vart jag var ingen skillnad alls.
    minns att ja var svartsjuk när min bror kom då var ja 6 men han är min biologiska så det är naturligt sen efter det så hade man 2 familjer.
    skulle aldrig stöta bort min styvmamma på det viset var ändå 9e när hon kom...
    stå på dig det är din man som får visa att ni 4a är en familj nu...
    kram

Svar på tråden Ensamtid??? Ursäkta???