Tar ni det som en komplimang om någon säger ???
Hejsan alla prematur föräldrar
Undrar om ni skulle/tar det som en komplimang att erat barn inte ser ut som ett prematurbarn?
Hejsan alla prematur föräldrar
Undrar om ni skulle/tar det som en komplimang att erat barn inte ser ut som ett prematurbarn?
Jag skulle ta det som att dom tyckte bebisen var stor o rund o go och inte såg ut som en benig fågelunge, så svar: Ja :)
Jag tar det också som en komplimang, men det känns som underligt att jag gör det på ett sätt. Mitt barn är prematur och jag är en stolt prematur förälder. Men varför blir man glad att höra att barnet inte ser ut som det ett prematur barn ,fast det är det. Jätte svårt att förklara.
lilja26 skrev 2008-12-21 20:14:23 följande:
jo, jag vet. Jag tar inte illa upp att folk säger det. Utan att jag blir glad för att dom säger just det. Och det känns konstigt. Eftersom jag är stolt över mitt barn och prematur för mig betyder kämpe och överlevare.
Jag har ofta fått höra det om dottern, de brukar förklara att de tänker på det specifika "prematur utseendet" med lite utåtbuktande ögon och höga, smala pannor.
Och ja, nog tar man det som en komplimang alltid, men jag vore såklart lika stolt och glad över min tjej även om hon såg prematur ut
Jag reagerar nog mer genom att undra över vilka förutfattade meningar den som säger så har, tror dom att man fött en ailien, eller? Jag har en gång till och med fått höra kommentaren "Hon ser ju ut som en riktig bebis!" Min dotter ÄR en riktig bebis!
Jag har alltid hävdat rätt starkt att dottern i första hand är ett barn som andra, sen har hon haft en tuff start. Jag är förälder, inte prematurförälder. Gillar inte riktigt vissa kommentarer kring hennes för tidiga födelse, tycker att det är lite sensationslystnad i en del sånt. T ex har vi inte berättat för någon exakt vad hon vägde när hon föddes, bara på ett ungefär. Vi vill inte att andra ska förfasa sig över vårt barn.
visst har man fått komentarer ibland som är helt skumma som tex, vad han verkar vara med och tittar osv.
Som att han inte skulle det. Men jag tycker prematurbarn är helt fantastiska med tanke på vad dom har gått igenom. Sen tycker jag själv klart att fullgågna barn också är mirakel. Och kanske ännu mer nu efter vi fick våran lilla kille. Allt blir inte lika självklart.
Men jag är så orhört tacksam för min son. Och jag är stolt att vara hans mamma. Han är född prematur. Är det då fel att säga att man är en stolt prematur förälder? Visst är jag en vanlig stolt mamma också(självklart):)
Det är så synd att det finns så mycket okunskap i samhället anngående prematur barn. Och bara den komentaren att din dotter ser ut som en riktig bebis är ett bevis på okunskap. Självklart är våra barn riktiga barn och ingenting annat. Jag blir jätte ledsen att höra att nån ens har fält den komentaren om eran dotter.
som att förväntan var att hon inte skulle se ut som en vanligt bebis.