Tar ni det som en komplimang om någon säger ???
Hejsan alla prematur föräldrar
Undrar om ni skulle/tar det som en komplimang att erat barn inte ser ut som ett prematurbarn?
Hejsan alla prematur föräldrar
Undrar om ni skulle/tar det som en komplimang att erat barn inte ser ut som ett prematurbarn?
Jag minns när vi hade kommit hem, börjat våga oss ut och kom till logopeden, då var Hannah lite mer än ett halvår.
"Jo, du förstår, Hannah är född tio veckor för tidigt..."
"Jaha, och det gick bra?" frågade hon...
Jag höll på att dratta av stolen. Nej. Nej, det gick verkligen inte "bra", inte i någon definition av ordet. Jag var i nån sorts chock i flera dagar efter den kommentaren. Hade liksom bara umgåtts med nära familj och prematurföräldrar (+neopersonal) i 8-9 månader, så att någon skulle kunna tro att det liksom var avklarat lite sådär, det föresvävade mig aldrig...
Min Elias är inget vanligt barn -han är ett särskilt barn -ett mirakel i mitt liv och det finaste som finns tillsammans med sina syskon.
Vad är det att sträva efter att vara vanlig? Har ännu inte blivit bemött på någon negativt sätt då jag pratat om min pojk (född vecka 29), men han är ju ännu inte så gammal.
Jag känner mig lite dum nu, det var inte så jag menade med ordet vanliga barn - förlåt om jag låtit spydig, det var verkligen inte menat så.
Erkens mamma sa att hennes barn var ett särskilt barn - det tycker jag låter bra, ett särskilt inte ett vanligt.
Men det här begreppet med prematurutseende är jag fortfarande tveksam till.
Jag undrar vad är igentligen prematur utseende? Alla verkar ha sina olika tankar, synpunkter och vissa tycker det är förlegat att säga att barn har prematur utseendet.
Prematur utseende, då tänker jag på kinderna där cpap banden har suttit och det kan bli som en markant line. Men det försvinner ju med tiden.
Det kanske inte ens är efter cpap banden. Hoppas ni förstår vad jag menar.
lugna gatan skrev 2009-01-02 21:45:35 följande:
Jag tycker det syns väldigt tydligt, på många olika drag. Det lite smala, över ögonen, bred panna, formen på huvudet, CPAP-näsan som blir lite platt och pekar uppåt... Jag kan inte beskriva det. Jag bara ser. Men inte tror jag att det är något som folk i allmänhet faktiskt ser, de flesta tror nog bara att de vet hur det "brukar" se ut, för att de känner någon eller har sett på TV. Det mesta försvinner med tiden också. En bebis kan det vara tydligt på, en femåring kanske det syns på, men en tioåring, nä, inte just.
en mamma på öppna förskolan sa lite förvånat till mig " men va inte din tjej prematur? hon e ju jätte söt!!???(liw va väl ca 10 mån okorrigerat) - ursäkta svara jag ,som trodde jag hört fel...vadå anses prematura barn vara fula?....ja sa hon glatt, det vet du väl? dom har ett väldigt särskilt utseende, inte så tjusiga direkt...
hm jag blev väldigt arg kan jag tillägga, sen lite lessen å fundersam...men beslöt mig snabbt föratt det va det löjligaste jag hört...va då vår liwan e ju hur söt som helst å andra premissar vi känner me....kärlek till alla vackra barn
looma skrev 2009-01-05 23:46:51 följande:
jag får väl anta att man inte tänker alls....att det talar mer för henne å hennes bestämda bild av världen....känner även lite medlidande för henne faktiskt....jaja...vi e alla olika...