• Tiro

Skånska ord

Min 95-åriga morfar brukar lära mig skånska ord och uttryck. Jag skulle gärna vilja lära mig fler så bara mata på...

Mina favoriter är (med reservation för stavningen):
    Rälig
    Grina
    Förtröden
    Förvidden
    Slashas
    Ulmerdugg (ingen aning vad det betyder, morfar kommer inte i håg)
    Fubik
    Mög

• Svar på tråden Skånska ord
  • Fru U

änte - inte

kloga - kloka

huet - huvudet

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

eller mer korrekt vore hued

Fru U skrev 2009-01-16 14:03:10 följande:
    änte - intekloga - klokahuet - huvudet
    Svaren bor i hjärtat
  • SilentStar
    Samson Biceps skrev 2009-01-16 13:45:14 följande:
    SilentStar skrev 2009-01-16 13:39:38 följande: Jaså?
    Lille Fi skrev 2009-01-16 14:00:49 följande:
    ja använder jätte många av dess ord som e skrivna här!
    Ja, men många av dom (långt ifrån alla) används inte längre.

Kan inte tänka mig att nån säger "hin siden gäret" längre (förutom äldre människor då)
    men men, jag kan ju ha fel, kanske jag som växt upp i "fel" ände av skåne kanske?

Vet att de pratar "konstigt" i landskrona iaf
  • Lille Fi
    SilentStar skrev 2009-01-16 14:04:07 följande:
    Ja, men många av dom (långt ifrån alla) används inte längre.Kan inte tänka mig att nån säger "hin siden gäret" längre (förutom äldre människor då)men men, jag kan ju ha fel, kanske jag som växt upp i "fel" ände av skåne kanske?Vet att de pratar "konstigt" i landskrona iaf
    ja, ja använder ju inte alla. Men ja bor i vinslöv o här e alla lite bonniga, när ja bodde i ängelholm fanns de inte en chans att ja hade sagt håsor eller panntofflor Eller jo håsor hade ja nog sagt..men du fattar va? olika på var man bor o vinslöv är ju inte direkt nån storstad
    Harry 8 feb ´08
  • Fru U

Jag använder en hel del av uttrycken som nämnts här, dock är det mest äldre som pratar en utbredd skånsk dialekt

Egentligen är det dock fel att tala om EN skånsk dialekt eftersom uttrycken inte är de samma i norr, söder, öster och väster. En kristianstadsbo har inte samma dialekt och uttryck som en från ystad, fast de har inga svårigheter att förstå varandra

Svaren bor i hjärtat
  • Samson Biceps

Fru U skrev 2009-01-16 14:08:18 följande:

Jag använder en hel del av uttrycken som nämnts här, dock är det mest äldre som pratar en utbredd skånsk dialekt Egentligen är det dock fel att tala om EN skånsk dialekt eftersom uttrycken inte är de samma i norr, söder, öster och väster. En kristianstadsbo har inte samma dialekt och uttryck som en från ystad, fast de har inga svårigheter att förstå varandra
    helt riktigt. Kommer lite norr om kristianstad och det är lite skillnad även på den lilla biten
  • lantmamman

skuffen - bagaget
    hång - åpen

och det hemskaste som får mig att ryyyysa
    det är patte de - det är fint det
    pattar du ´na? - ammar du

patte.. det kallades de på 80-talet.

• Fru U

Visst är det det. Har varit mycket i trakterna ovanför Kristianstad (bromölla, näsum, sölvesborg) men jag tycker inte det skiljer lika mycket som tex Kristianstad-Ystad

Samson Biceps skrev 2009-01-16 14:10:00 följande:
    Fru U skrev 2009-01-16 14:08:18 följande: helt riktigt. Kommer lite norr om kristianstad och det är lite skillnad även på den lilla biten
    Svaren bor i hjärtat
  • Lille Fi
    lantmamman skrev 2009-01-16 14:14:15 följande:
    skuffen - bagagethång - åpenoch det hemskaste som får mig att ryyyysadet är patte de - det är fint detpattar du ´na? - ammar dupatte.. det kallades de på 80-talet.
    pattar säger ja..vet inte varför tycker att det är ett fruktansvärt fult ord..måste ändra de
    Harry 8 feb ´08
  • Samson Biceps

Bromölla säger dom ''fuuööööööti'' = 40 toooåååta nästan som i osby men i Broby låter det inte så

• ACAP

Använder nog en hel del av dessa ord. Är själv från malmö, men släkten är från Österlen. Skillnaden är väl att jag inte betonar lika grovt som mina gamla släktingar gjorde/gör. och de som är yngre och bor på Österlenv pratar nästan som mina gamla släktingar ännu.

Vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
Svar på tråden Skånska ord