Utmaning - Lär mig nu det här förbaskade ordet: Dryg.
Jag har svenska som modersmål men pratade det knappt under tonåren. Jag kan alltså prata svenska men missade en hel del viktig ordkunskap under dom 5 åren som jag knappt pratade svenska alls. Jag har varit riktigt duktig (faktiskt) och med både hjälp av familjeliv och böcker övat upp mitt ordförråd så att jag nu faktiskt kan använda lite större ord vilket gör mig väldigt glad!
MEN, det finns ett ord som jag bara inte förstår. Och jag vet inte hur många gånger som folk försökt att förklara det för mig men jag förstår inte! Det är ordet "dryg". Tydligen så är Göran Persson dryg. Jaha.. betyder dryg då mullig? Jag har också hört att nya YES är drygt.. då förstår jag att det alltså räcker länge. Så när folk säger till någon att dom är dryga, betyder det då att dom är mulliga och räcker länge? Jag får inte ordet att gå ihop, jag gör inte det. Och är det en bra sak eller en dålig? För jag har fått höra bägge dera..
Jag undrar därför om det finns någon här som skulle kunna lyckas förklara det här ordet för mig, så jag kan få en känsla för det!