• Takex

Utmaning - Lär mig nu det här förbaskade ordet: Dryg.

Jag har svenska som modersmål men pratade det knappt under tonåren. Jag kan alltså prata svenska men missade en hel del viktig ordkunskap under dom 5 åren som jag knappt pratade svenska alls. Jag har varit riktigt duktig (faktiskt) och med både hjälp av familjeliv och böcker övat upp mitt ordförråd så att jag nu faktiskt kan använda lite större ord vilket gör mig väldigt glad!

MEN, det finns ett ord som jag bara inte förstår. Och jag vet inte hur många gånger som folk försökt att förklara det för mig men jag förstår inte! Det är ordet "dryg". Tydligen så är Göran Persson dryg. Jaha.. betyder dryg då mullig? Jag har också hört att nya YES är drygt.. då förstår jag att det alltså räcker länge. Så när folk säger till någon att dom är dryga, betyder det då att dom är mulliga och räcker länge? Jag får inte ordet att gå ihop, jag gör inte det. Och är det en bra sak eller en dålig? För jag har fått höra bägge dera..

Jag undrar därför om det finns någon här som skulle kunna lyckas förklara det här ordet för mig, så jag kan få en känsla för det!

• Svar på tråden Utmaning - Lär mig nu det här förbaskade ordet: Dryg.
  • Snossan

Översittare, jobbig, korkad.. kan vara mycket men inget som är bra

• Anna Paulita

Dryg är när man är otrevlig, snorkig, okul person. En person som går med näsan i vädret...lite så. Det är ett negativt ord när man beskriver en person, men det betyder inte alls mullig.

Sedan betyder även drygt att man behöver lite av det, typ med YES, men behöver bara ngt droppe för det är så drygt, eller shampo...man behöver bara ta lite för det är så drygt, eller, tvättmedel. Det är välkoncentrerat helt enkelt.

• Chomsky

Saxat från NE:

dryg adj. ~t

1 som räcker förhållandevis länge: köttet ser inte mycket ut, men det är ~t
    BET.NYANSER: a) påfrestande, ansträngande jämfört med vad som är normalt e.d.: en ~ backe; det blev ~a efterräkningar b) konkret om mått som utgör ngt mer än den angivna mängden: en ~ kilometer; ~a två timmar; ~t en liter (adv.)
    HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. drygher 'varaktig, som förslår'; besl. med drott

2 som i sitt uppträdande försöker hävda sin (förmenta) överlägsenhet {egrötmyndig}: den ~e tulltjänstemannen höll kvar oss en timma
    BET.NYANS: om handling o.d.: en ~ min
    KONSTR.: ~ (mot ngn)
    HIST.: sedan 1671; se dryg 1

Detta inlägg är publicerat under Creative Commons Attribution License v2.5
  • lövet2

Dryg/-t betyder egentligen att något räcker länge.

Men dryg ingår just nu också i förrådet av slanguttryck, och då betyder dryg ungefär jobbig. Min granne är dryg = hon är jobbig. Det är drygt att diska = det är jobbigt/trist att diska.

• Teskedsmamman

Om det vore så väl att dryga personer räcker länge

Nä, för mig är en dryg person en individ som är irriterande och jobbig men ändå inte otrevlig... Bara... jobbigt energikrävande...

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • signaturbyte

saxat från
    ungdomar.se/forum.php

"Vad menas när man säger att någon är dryg?

Ja, dryg är negativ term för; { självgod, självcentrerad, tar stor plats i diskussioner och lämnar lite utrymme för andra, hänsynslös }"

• lilltrillan

för mig betyder ordet dryg att personen är jobbig, göran persson är dryg att lyssna på, göran persson är jobbig att lyssna på!
    kan vara olika på olika dialekter, jag bor i västernorrland, här betyder dryg jobbig!
    inget med mullig att göra!
    drygt i samband med tex yes, betyder att det räcker länge!
    schampoo kan vara drygt, el diskmedel mm!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • Snossan

Dryg är ju slang på hur en peson är men först och främst är dryg ett  för något som tex något räcker länge. Alltså du behöver bara ta en droppe Yes för den är så dryg(bra).

Eller brunkrämen är dryg så du behöver bara ta lite för att få resultat.

Pesson säger man väl att han är dryg för att han tycker att han är lite för mer än andra.

• Trisse78

Det finns flera betydelser av ordet dryg. Här följer försök till förklaringar på det du angav.

Yes = är ett drygt diskmedel, vilket innebär att du inte behöver använda så mycket av det och att det därför också räcker länge, det är därför drygt. I denna bemärkelse är det positivt.

Dryg = en beskrivnig på en person och innebär att personen ifråga är uppblåst, pösande, viktig, hög­färdig, högdragen, inbilsk. Med andra ord tror att han/hon är bäst, kanbäst och vet mest. I denna bemärkelse är ordet negativt.

• Trisse78

Glömde skriva att jag tagit dessa ord "om person: uppblåst, pösande, viktig, hög­färdig, högdragen, inbilsk" från SAOL:se

• Takex

Verkar som att båda tillfällena, YES och Perssons dryg har samma mening om man ser på det ur en vinkel..

Men varför har jag då fått höra att dryg humor är något positivt? För dryg låter inte alls så speciellt kul..

• Martina1

Jag har uppfattat att ordet dryg betyder att något räcker länge/alternativt att något känns som en evighet. Om det är drygt att diska så känns det en långtråkig evighet att diska. Om någon är dryg så är den personen så irriterande och jobbig att det känns som enormt långtråkigt att vara i närheten av den person eller lyssna på den personen.

• Martina1

Takex skrev 2008-12-26 23:39:00 följande:

Verkar som att båda tillfällena, YES och Perssons dryg har samma mening om man ser på det ur en vinkel..Men varför har jag då fått höra att dryg humor är något positivt? För dryg låter inte alls så speciellt kul..
    Jag tolkar det som långtråkig humor, kanske lite torr humor. Man kan säga kärleksfullt att någon har dryg humor. Men det är inte samma sorts humor som man själv har.
  • Lemonad

"Man behöver drygt 1 liter mjölk" = Man behöver lite mer än en liter mjölk.
    "Han är så dryg" = Han är stöddig och otrevlig (typ).
    "Diskmedlet är jättedrygt!" = Diskmedlet räcker länge (en liten droppe räcker till många, många diskomgångar).

Lycka till - och fråga gärna igen vid ev. nya frågor. God natt!

• Annasmamma

I mening med att det räcker länge är det ju positivt men när man tänker på dryga personer eller händelser är det väldigt negativt.

• Takex

Tack allihopa. Jag ska nu imorgon försöka använda ordet flitigt och se om jag har förstått det hela. Lär märka det på familjen. En massa exempel och förklaringar tror jag hjälpte, har nog fått lite grepp om det hela nu! Känner mig vuxen! Godnatt så länge! Hoppas att jag inte behöver återkomma : D

• Seven Costanza

Du har fått bra svar, i huvudsak är det ju att något räcker länge, att det är lite mer än en viss mängd (en dryg kilometer osv), eller att den som är dryg tycker att han/hon är lite bättre än andra.

Om dryg humor: Att säga "dryg humor" som att det kan vara något positivt är ju något man kan göra om man är ödmjuk nog att inse att man själv har samma humor, eller kärleksfullt menat att man älskar personen i alla fall. Man brukar ofta säga att intellektuell humor, t ex humorprogramserien Varantv (kolla på youtube) och humor från Lunds studentvärld är dryg, lite torr och ja, grundar sig på att man vet vissa saker sedan innan och då är den ju dryg för den som inte vet för den förstår ju då inte för humorn är inte uppenbar, det är inga vanliga punchlines eller så utan mer sketcher där hela dialogen har en subtil humor.

Min kille och jag är båda ganska nördiga och vi säger båda att vi har dryg humor, dels främst för att det är ordvitsar och annat som många andra inte tycker är så roligt men dels också i betydelsen att den räcker länge, eftersom vi har internskämt som vi kör ofta, olika fraser som vi sagt till varandra genom åren som betyder något för oss två. Det är ju i allmänhet inte så himla roligt när andra är både nördiga och kanske dessutom använder samma skämt hela tiden som bara de förstår, alltså är den ju dryg eftersom den är jobbig för den som inte var med när det roliga sades första gången, eller inte förstår det intellektuella bakom, eller bara inte tycker att det är kul. Dryg humor är alltså bara positivt för den som har det själv.

På min killes skafferi hänger för övrigt en bild på en yesflaska som jag skrivit ut från internet och skrivit under bilden "dryg, men bra, väldigt bra", och då pratar jag ju inte om diskmedlet utan om honom. Jag kan säga att han blev superstolt över presenten, säger kanske ganska mycket om oss . Fråga gärna igen om det är fler ord du vill ha hjälp med.

Svar på tråden Utmaning - Lär mig nu det här förbaskade ordet: Dryg.