• Anonym (jobb?)

lönar det sig att plugga?

Är det nån som har räknat på det här mer än jag?
    exempel:

A: börjar jobba direkt vid 18 års ålder med en årsinkomst på 250.000 kr på tio år har han tjänat 2.500 000:-

B: studerar under dessa tio år tills han är 28 och ska sen börja jobba, han har då studieskulder på låt oss säga 400.000 kr. Jag betalar 6000:-/ år till CSN men jag tror att det är ganska lågt, så jag räknar med 10.000 kr/år i det här exemplet istället.

400.000/10.000= 40 år, kan det verkligen stämma? då får man betala tills man går i pension, hum. Nåt stämmer inte men jag vet inte vad

rekordet i studieskuld tom 21.07.2008 är 1.151.000 kr av en 44 årig man i Sundbyberg.

säg att man tjänar 10.000kr mer / månad på att utbilda sig från 20.000 till 30.000kr tjänar man verkligen så mycket på att utbilda sig? när man ska betala tillbaka på studieskulden, håll gärna lite nivå i era inlägg och inga personliga påhopp eller dylikt, tack

• Svar på tråden lönar det sig att plugga?
  • Anonym (jobb?)

PetterL skrev 2008-12-29 10:56:29 följande:

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 09:07:48 följande:
    Du lever inte direkt som du lär...
    tack för din fruktlösa kommentar
  • Anonym (jobb?)

Nisseblubb skrev 2008-12-29 10:52:03 följande:

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:50:10 följande:
    Min mamma är lokalvårdare och har 20500 vid 55. Jag skrev även medellön, inte "slutlön""och vad är det som är mindre extremt med att ha en skuld på 2 miljoner"För många nollor. Menade givetvis 200000
    Okej men vi behöver inte jämföra med din mammas lön.
  • Nisseblubb

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 11:03:35 följande:

Nisseblubb skrev 2008-12-29 10:52:03 följande:
    Okej men vi behöver inte jämföra med din mammas lön.
    Vad ska vi jämföra med?
    En butikssäljare? Industritekniker?
  • Anonym (tveksam)

I dagsläget känner jag att det INTE lönar sig. Jag är 30 år och har magisterexamen i ekonomi, dvs 4 år. Jag börjar nytt jobb om någon vecka där jag går in på 26.000 kr med nästa förhandling i höst. Har ingen aning om vad jag kan förvänta mig då. Men när jag tittar på kompisar som enbart har gymnasieutbildning så ligger de inte så långt efter. Nu hoppas jag på en ordentlig utveckling på det nya jobbet, samt att det är ett steg till att jag ska kunna uppfylla min dröm om några år. Men ibland känns det lite motigt, när det känns som att det inte lönar sig....

• Göteborgsmamman75

Anonym (tveksam) skrev 2008-12-29 12:10:33 följande:

I dagsläget känner jag att det INTE lönar sig. Jag är 30 år och har magisterexamen i ekonomi, dvs 4 år. Jag börjar nytt jobb om någon vecka där jag går in på 26.000 kr med nästa förhandling i höst. Har ingen aning om vad jag kan förvänta mig då. Men när jag tittar på kompisar som enbart har gymnasieutbildning så ligger de inte så långt efter. Nu hoppas jag på en ordentlig utveckling på det nya jobbet, samt att det är ett steg till att jag ska kunna uppfylla min dröm om några år. Men ibland känns det lite motigt, när det känns som att det inte lönar sig....
    26 000 är inte speciellt dåligt, om du är nyutexad. Men jag håller med om att de som är utan utbildning och jobbar inom industri mm har ungefär lika mycket.

Jag har visserligen pluggat 1 år mindre än dig (kandidatexamen) och har en lön på 24 000 nu. Men jag hade 26 900 kr innan jag började plugga. Då jobbade jag inom service i ett yrke där man inte ens behövde gymnasieutbildning. Och ändå tjänade man rätt mycket pga OB-tilläggen.

Känns trist nu när jag är utbildad ekonom och har fått gå ner i lön, men jag slipper jobba med att serva oförskämda människor och bli behandlad som en tjänare i alla fall
  • Anonym (nivå)

Med tanken på "nivån" på "vissa" inlägg så skulle det löna sig att plugga. Om man har förutsättningarna vill säga. Kan man inte ta till sig en utbildning så är det slöseri med både statens (våra) och dina resurser.

TS: Prova, vet jag. Går det inte så har du iallafall försökt. En lön på 40000 är roligare än en på 20000. Och 40000 är ingen vansinnigt hög lön på något sätt. Kanske ganska nära en medellön för de som har pluggat till något vettigt. Finns väl knappast heller några hantverkare som inte tjänar runt den summan, så det kan ju vara ett alternativ om du inte vill plugga för att få ett riktigt givande jobb utan bara ser till pengarna.

• Sarah84

Fast i de samhälle vilever i nu så kan man inte tänka på vad som lönar sig. För att nu som de ser ut så får man inget jobb utan utbildning. De är få som får de. & får man de, så är de väldigt svårt att någon gång byta jobb. Jag utbilda mig därför att ja inget jobb fick & kan säga att de blev stor skillnad.

• Anonym (M)
    Anonym (nivå) skrev 2008-12-29 13:57:05 följande:
    Med tanken på "nivån" på "vissa" inlägg så skulle det löna sig att plugga. Om man har förutsättningarna vill säga. Kan man inte ta till sig en utbildning så är det slöseri med både statens (våra) och dina resurser.TS: Prova, vet jag. Går det inte så har du iallafall försökt. En lön på 40000 är roligare än en på 20000. Och 40000 är ingen vansinnigt hög lön på något sätt. Kanske ganska nära en medellön för de som har pluggat till något vettigt. Finns väl knappast heller några hantverkare som inte tjänar runt den summan, så det kan ju vara ett alternativ om du inte vill plugga för att få ett riktigt givande jobb utan bara ser till pengarna.

Vad innebär "vettigt" för dig? Läkare, psykolog m.m.?

Tycker t.ex. sjuksköterska och förskollärare är oerhört "vettiga" jobb! Men de tjänar långt ifrån 40.000 kr/mån!

• Nisseblubb

Anonym (M) skrev 2008-12-29 14:04:29 följande:

Vad innebär "vettigt" för dig? Läkare, psykolog m.m.? Tycker t.ex. sjuksköterska och förskollärare är oerhört "vettiga" jobb! Men de tjänar långt ifrån 40.000 kr/mån!
    Menade nog "vettig" som i bra lön :)
Svar på tråden lönar det sig att plugga?