• Anonym (jobb?)

lönar det sig att plugga?

Är det nån som har räknat på det här mer än jag?
    exempel:

A: börjar jobba direkt vid 18 års ålder med en årsinkomst på 250.000 kr på tio år har han tjänat 2.500 000:-

B: studerar under dessa tio år tills han är 28 och ska sen börja jobba, han har då studieskulder på låt oss säga 400.000 kr. Jag betalar 6000:-/ år till CSN men jag tror att det är ganska lågt, så jag räknar med 10.000 kr/år i det här exemplet istället.

400.000/10.000= 40 år, kan det verkligen stämma? då får man betala tills man går i pension, hum. Nåt stämmer inte men jag vet inte vad

rekordet i studieskuld tom 21.07.2008 är 1.151.000 kr av en 44 årig man i Sundbyberg.

säg att man tjänar 10.000kr mer / månad på att utbilda sig från 20.000 till 30.000kr tjänar man verkligen så mycket på att utbilda sig? när man ska betala tillbaka på studieskulden, håll gärna lite nivå i era inlägg och inga personliga påhopp eller dylikt, tack

• Svar på tråden lönar det sig att plugga?
  • noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 06:54:06 följande:

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:09:42 följande:
    Jag betalar inte (som de allra flesta, vi åldringar är fortfarande i majoritet) en viss summa per år utan en viss procentsats per år (4% av bruttoårsinkomst) - och den summan förändras ju med löneutvecklingen.Äpplen och ananaser - du jämför en lön som outbildad med en utgift för en utbildad. Det är lixom inte rätt saker att jämföra.Räkna ut livslönerna istället, se vilken som blir störst.
    Fast då måste man ju veta de exakt lönerna, och det vet man ju inte.
  • noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 06:54:06 följande:

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:09:42 följande:
    Jag betalar inte (som de allra flesta, vi åldringar är fortfarande i majoritet) en viss summa per år utan en viss procentsats per år (4% av bruttoårsinkomst) - och den summan förändras ju med löneutvecklingen.Äpplen och ananaser - du jämför en lön som outbildad med en utgift för en utbildad. Det är lixom inte rätt saker att jämföra.Räkna ut livslönerna istället, se vilken som blir störst.
    Man kan ju inte räkna ut livslönerna och se vilken som blir störst =) man måste ju dra av studielånen också =)
  • Angelven

Nope - men om man inte vet lönerna - då blir det ju lixom rätt svårt att räkna ut att det löner sig eller ej ?!?

Att jämföra, som trådstartaren gör, en 10-årig lön för en outbildad med att det tar 40 år att betala CSN för 10 år utbildning - det är väl ändå inte relevant ?!?

Det tar 10 år att betala - om du betalar snabbare

(Förresten - vem tar 10 år på sig för utbildningen ?!?)

• noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 07:39:11 följande:

Nope - men om man inte vet lönerna - då blir det ju lixom rätt svårt att räkna ut att det löner sig eller ej ?!?

japp det blir det. Så varför skrev du inte bara det från början istället?
    Att jämföra, som trådstartaren gör, en 10-årig lön för en outbildad med att det tar 40 år att betala CSN för 10 år utbildning - det är väl ändå inte relevant ?!?

Varför skriver du inte en korrent uträkning själv? eller är det mycket lättare att sitta och klaga på andra?

Det tar 10 år att betala - om du betalar snabbare
    eh, va? Vad vill du ha sagt med den meningen? snabbare än vad?
  • Winnertaco

Äh, jag utbildar mig knappast för lönens skull (läser till lärare) utan för att jag vill ha ett roligare jobb. Min sambo som inte har en krona i studieskuld tjänar mer än jag nånsin kommer att göra. Bryr jag mig? Inte nämnvärt.

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • noregrets1

Winnertaco skrev 2008-12-30 08:57:24 följande:

Äh, jag utbildar mig knappast för lönens skull (läser till lärare) utan för att jag vill ha ett roligare jobb. Min sambo som inte har en krona i studieskuld tjänar mer än jag nånsin kommer att göra. Bryr jag mig? Inte nämnvärt.
    inte nämnvärt? men du bryr dig trots allt lite? Kvinnor brukar ha lägre lön män, den som säger nåt annat ljuger.
  • Angelven

noregrets1 skrev 2008-12-30 08:54:28 följande:

Angelven skrev 2008-12-30 07:39:11 följande:
    eh, va? Vad vill du ha sagt med den meningen? snabbare än vad?
    Snabbare än om du betalar på 40 år förstås. Det tar 10 år att betala studielånet - om du betalar snabbare.

Det finns ju inte något hinder att amortera MERA än vad som krävs i ett studielån.

Så, jag förstår inte varför TS jämför 10-års lönen för en outbildad med att det tar 40 år att betala tillbaka 10 års studielån.
  • Winnertaco
    noregrets1 skrev 2008-12-30 08:59:10 följande:
    Winnertaco skrev 2008-12-30 08:57:24 följande: inte nämnvärt? men du bryr dig trots allt lite? Kvinnor brukar ha lägre lön män, den som säger nåt annat ljuger.
    Klart att jag önskar att lärare hade högre lön, men det är inget jag bryr mig så mycket om att jag väljer bort yrket.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 08:59:22 följande:

noregrets1 skrev 2008-12-30 08:54:28 följande:
    Snabbare än om du betalar på 40 år förstås. Det tar 10 år att betala studielånet - om du betalar snabbare.Det finns ju inte något hinder att amortera MERA än vad som krävs i ett studielån.Så, jag förstår inte varför TS jämför 10-års lönen för en outbildad med att det tar 40 år att betala tillbaka 10 års studielån.
    Det var ingen jämförelse, det var parametrar som ska tas i beaktande. Så visst är de relevanta i sammanhanget.
  • Göteborgsmamman75

Anonym skrev 2008-12-30 07:07:17 följande:

Om en 10 år tror jag att du kommer tjäna mycket mer än vad du hade kunnat tjäna på ditt gamla jobb. Du slipper även, i äldre ålder (ursäkta uttrycket ) jobba på obekväma arbetstider och förhoppningsvis med något mer stimulerande (använda sin hjärna mer än sina fötter?) och något du VILL jobba med. Jag börjar plugga nu i januari och tror definitivt inte att jag kommer ångra mig. Har vänner som tjänar bra utan utbildning, men så som de sliter rent ut sagt, så vill jag inte hålla på och jobba i 20 år fram. Finns ingen tid för familj, vänner eller andra intressen, enbart jobb, jobb och jobb....
    Ja det är så sant.

Man bör ju även ta med i beräkningen att även om man tjänar bra på jobb där ingen utbildning krävs så är risken större att man ska bli utarbetat/förtiodspensionerad, utsliten i förtid så att man inte kan jobba alla ären tills "riktiga" pensioneringen. Att jobba natt, lyfta tungt, springa omkring hela dagarna och stressa på oflexibla arbetstider är inget som man klarar så bra när man blir äldre.

Så man kanske inte får lika många år i arbetslivet heller, och då blir det ju ändå så att man blir av med inkomst eftersom de yrkesverksamma åren förkortas.

Så löneskillnaden är inte allt man ska räkna in i den ekonomiska kalkylen utan även hur många år man kommer att kunna jobba med det man gör.
  • Anonym (J)
    Angelven skrev 2008-12-30 06:50:43 följande:
    Anonym (J) skrev 2008-12-29 15:26:44 följande: Njae - det är väl inte helt rätt sätt att räkna - om du tar 4-5 års utbildning förlorar du ju de 4-5 SISTA åren som yrkesverksam (de första åren får du ju!)... så du skall räkna:CSNlån+utbildningstid*slutlön < löneskillnad*yrkesverksammaÅr
    Nää, så kan jag heller inte räkna!  Hade jag jobbat kvar på mitt gamla jobb så hade jag fått sjukpension eller vad det heter vid 60, senast. Eller så hade jag fått räkna bort några år då jag suttit i fängelse för mordförsök på min brukare (jobbade som pers.ass och höll på att bli galen varje dag på jobbet).

Jag fattar inte din uträkning, förresten. Men min gamla månadslön var 15.900 på heltid, med det var det omöjligt att få så min lön låg lite under det. Pluggar 3-4 år, får förhoppningsvis jobb med ingångslön minst 22.000. Sedan så planerar jag att arbeta i 39 år.

Du menar att jag ska räkna bort inkomstbortfallet när jag studerar? Men jag tjänar ändå ekonomiskt på att plugga. Och känslomässigt är vinsterna enorma, kan jag ju säga. Tar små glädjeskutt varje dag över att ha kommit in på min roliga utbildning och över att slippa mitt gamla jobb. Maken säger att han fått en ny fru, en som är glad, kåt och trevlig.
  • Angelven

Anonym (J) skrev 2008-12-30 15:31:49 följande:

Du menar att jag ska räkna bort inkomstbortfallet när jag studerar?
    Självfallet - räkna på total lön under hela livet.

Eller menar du att du hellre studerar i 40 år och sedan jobbar för 2 miljoner om året de sista 5 ?

Studera 35 år och jobba för 1 miljon om året de sista 10 ?

Studera 25 år och jobba för 500000 de sista 20 ?

Livslön blir det enda vettiga sättet att jämföra - under studietiden har du i praktiken negativ inkomst
  • MikPel

Det beror på vad man väljer att plugga.

Men det är ingen självklarhet att det ger mera pengar att plugga...

• Anonym

jag tycker inte de är värt att plugga

• Anonym (M)
    Svar på #80
    Får jag fråga vad du har pluggat?
Svar på tråden lönar det sig att plugga?