KSB skrev 2009-01-08 21:32:41 följande:
En annan sak jag har funderat över, en känsla som jag bär inom mig. När jag ser höggravida kvinnor, när jag ser kvinnor med nyfödda eller näst intill nyfödda barn blir jag nästan irriterad, jag skulle bara vilja gå å säga till dem att ta vara på sin gradivitet och ta vara på sin tid med barnet man vet aldrig vad som händer, jag känner att jag kommer ta vara på min tid väldigt mycket och aldrig mera ta något för givet. Som gravid, tog jag i allfall för givet att jag skulle gå 9 månader, ha en bra graviditet och förlösa på ett bra sätt, att jag skulle få barnet på magen och att allt skulle gå bra hela tiden. Efter de 12 första veckorna var jag lugn och tänkte hela tiden det här. Nu blir jag nästan arg för att man nog tar allt mer för givet att man inte tar vara på det bättre..vet inte hur jag ska förklara vad jag menar. Hade detta inte hänt mig hade jag ju inte känt så här, då hade jag fortsatt ta allt för givet. Kanske lite luddigt, hoppas ni hajar vad jag menar?!Kram
Jag kan också bli irriterad över andra föräldrar. Mest på dem som inte bryr sig om sina barn. De vet ju inte vad de kan gå miste om.
Ett exempel som grämer mig är något jag läste på
aftonbladet.se . Det handlade om Gabriella 1,5 som misshandlades av sin mammas nya pojkvän. Hon kunde efteråt inte sitta stå eller gå och blev nästan blind.
Mina tjejer har ju fått CP-skador till följd av att de föddes extremt tidigt och när jag tänker på hur någon medvetet gör så att ett barn får hjärnskador blir jag förbannad. Det är ju samma med Shaken baby. Att ge ett friskt barn en framtid med hjärnskador är så j-a onödigt. Att mina tjejern fick det var ju oundvikligt. Arghhh. Förstår ni eller är jag snurrig.
Det där med naiva gravida mammor, jag förstår precis vad du menar men jag som var lyckligt naiv med mina två största barn tycker att det är skönt att inte veta allt här i livet. Skulle mammor veta hur illa det kan gå innan det gör det så skulle det nog bli färre barn gjorda. Tänk att gå i 40 veckor och bara oroa sig. Nä, det är nog bara bra att inte veta. Samtidigt så kan man bli irriterad över att de istället bryr sig om petitesser som att de glömde att packa ner korsord i BB-väskan.