• Anonym (???)

Vad ska jag göra? Han pundar!

Vi träffades för 5 år sedan,jag har varit drogfri sen dess,han har bara tagit ibland,men nu går det 1-3 gram om dagne (amfetamin) det är jobbigt för ingen utom jag märker det,och alla tycker han är så duktig som klarat sig från skiten.Problemet är att han fattar inte problemet...det går lixom inte att få in i honom att han är en knarkare.Jag älskar honom och vill hjälpa honom,men hur ska jag göra när "han ändå inte gör nåt"?? Jag blir galen snart på det här,och 3 hyror ligger vi efter med,som han sagt att han betalat,men det fattar jag ju vad han gjort med dom pengarna...Ingen kritik tack,utan jag vill bara höra om ngn haft en liknade sitts,och hur det klarat upp sig,jag vill inte lämmna honom,jag vill hjälpa honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 08:47
    Det blev ett djupt samtal igår kväll.nyårsdagen åker han iväg på behandling.funkar det inte efter det så kan vi inte leva med varandra.det känns skönt nu,även om jag inte vet om detta kommer att fungera,men jag hoppas! tack alla för erat stöd!

• Svar på tråden Vad ska jag göra? Han pundar!
  • Anonym (Sök hjälp!)

Sök hjälp. Han är knarkare, det är inget som bara "löser sig". Han/ni måste få professionell hjälp.

• susst6

Tyvärr måste jag säga att du inte kan göra någonting för honom om han inte själv vill. Ditt första steg i så fall är att få honom att fatta att han har ett problem som måste åtgärdas.

• Anonym

För din egen skull lämna honom annars sitter du snart i samma sits som han. Ställ krav och tänka på dig själv. Jag vet att du inte vill ha det svaret men hur svårt var det inte för dig att sluta och hur lätt är det att börja igen helt om man har problem med ekonomin.

Ni kan klara det om du ställer krav och om han använder droger så lämna honom tills han blir drogfri och blir han inte det så är drogerna värd mer för honom än du.

• Anonym (???)

men hur? vad ska jag göra? Ringa polisen så dom tar honom? det vill jag ju inte...

• Anonym (???)

Anonym skrev 2008-12-29 21:33:16 följande:

För din egen skull lämna honom annars sitter du snart i samma sits som han. Ställ krav och tänka på dig själv. Jag vet att du inte vill ha det svaret men hur svårt var det inte för dig att sluta och hur lätt är det att börja igen helt om man har problem med ekonomin.Ni kan klara det om du ställer krav och om han använder droger så lämna honom tills han blir drogfri och blir han inte det så är drogerna värd mer för honom än du.
    ja...men samma sitts sitter jag nog inte i iaf....har ju levt i detta i många år,och inte trillat dit.jag blir bara äcklad...men det sjuka är att jag tycker lixom synd om honom...jag vet ju av egen erfarenhet att det inte är lätt...men...ja...jag vet att jag låter knäpp. jag ve bara inte hur jag ska göra för att hjälpa.
  • Anonym

Anonym (???) skrev 2008-12-29 21:33:42 följande:

men hur? vad ska jag göra? Ringa polisen så dom tar honom? det vill jag ju inte...
    Ställ krav och du vet ju när han använder droger? Lämna honom, ställ honom mot väggen och fråga vart pengarna för hyran tagit vägen. Ni blir ju snart utan hem i alla fall och hur går det då?
  • susst6

Anonym (???) skrev 2008-12-29 21:33:42 följande:

Det löser ju egentligen inte problemet, eller?
  • Anonym (väninna)

Min kompis levde som du gör. Tillslut blev det ohållbart och hon lämnade honom. Helatiden har hon varit klar med att han är välkommen åter när han sökt hjälp. Efter ca 6månader, var han riktigt illa däran och fick tillslut den hjälp han behövde.
    Nu har han varit ren i ca 18månader och de lever som särbos men är ett par igen.
    Som det redan skrivits. Man kan inte hjälpa om hjälpen inte är önskad. Försök öppna omgivningens ögon för hans problem, skvallra på honom, be hans chef att ge honom drogtester.

Lycka till!

• Anonym

Anonym (???) skrev 2008-12-29 21:35:53 följande:

Anonym skrev 2008-12-29 21:33:16 följande:
    ja...men samma sitts sitter jag nog inte i iaf....har ju levt i detta i många år,och inte trillat dit.jag blir bara äcklad...men det sjuka är att jag tycker lixom synd om honom...jag vet ju av egen erfarenhet att det inte är lätt...men...ja...jag vet att jag låter knäpp. jag ve bara inte hur jag ska göra för att hjälpa.
    Det är jätte svårt att sluta men lätt att börja om man säger så och var tog hyres pengarna vägen. Någon förklaring måste han ju ha? Han måste själv inse att han har problem men hur ska han få upp ögonen om inte du lägger lite krav på honom och säger att du vet.
  • Anonym (???)

Jag vill INTE lämmna honom.det skulle jag aldrig göra,jag vill hjälpa honom.men han fatttar ju lixom inte själv att han har problem.

Svar på tråden Vad ska jag göra? Han pundar!