• Anonym (???)

Vad ska jag göra? Han pundar!

Vi träffades för 5 år sedan,jag har varit drogfri sen dess,han har bara tagit ibland,men nu går det 1-3 gram om dagne (amfetamin) det är jobbigt för ingen utom jag märker det,och alla tycker han är så duktig som klarat sig från skiten.Problemet är att han fattar inte problemet...det går lixom inte att få in i honom att han är en knarkare.Jag älskar honom och vill hjälpa honom,men hur ska jag göra när "han ändå inte gör nåt"?? Jag blir galen snart på det här,och 3 hyror ligger vi efter med,som han sagt att han betalat,men det fattar jag ju vad han gjort med dom pengarna...Ingen kritik tack,utan jag vill bara höra om ngn haft en liknade sitts,och hur det klarat upp sig,jag vill inte lämmna honom,jag vill hjälpa honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 08:47
    Det blev ett djupt samtal igår kväll.nyårsdagen åker han iväg på behandling.funkar det inte efter det så kan vi inte leva med varandra.det känns skönt nu,även om jag inte vet om detta kommer att fungera,men jag hoppas! tack alla för erat stöd!

• Svar på tråden Vad ska jag göra? Han pundar!
  • Anonym (Solsken)

Om du vill hjälpa honom så ska du lämna honom. Så småningom kommer han förstå att du gjorde rätt. Ställ inga ultimatum, så länge du inte gör slag i saken, så kommer han antagligen tro att du accepterar. Hjälp dig själv innnan det är för sent!!

Lycka till med rätt beslut! Du är nog starkare än du tror!! Glad

• Anonym (???)

8Jessica8 skrev 2008-12-29 21:55:29 följande:

Ju tidigare han får hjälp desto mindre bekymmer (skulder mm) för er båda.Tänk efter varför du inte vill ställa krav på honom! Du vill inte lämna honom för att..? Du blir lessen el vad? Du vill inte vara ensam...? Det handlar inte om dig, det handlar om en människa som är i ett missbruk och behöver hjälp INNAN allt rasar!Jag hoppas verkligen att ni inte har barn ihop och är det så LÄMNA honom fortare än kvickt!Anonym (???) skrev 2008-12-29 21:50:56 följande:
    nu har du missuppfattat mig,jag tänker inte på mig själv just nu.inget alls,allt jag tänker på handlar om honom,jag älskar honom av hela mitt hjärta och jag vet av egen erfarenhet att när man ska sluta och människor som betyder mest för en vänder en ryggen,då kan det verkligen gå åt helvete.
  • Sprattlarn

Det finns ett ord för sådana som du.. De kallas för medberoende...

Uderlättar för den beroende.
    Lyssna lite på både mig och på "sniglar och krut"

• 8Jessica8

Hmm ja du säger så men just nu finns du där och det går verkligen inte särskilt bra just nu

Det måste många gånger gå åt helvete innan man inser

Anonym (???) skrev 2008-12-29 21:59:43 följande:

8Jessica8 skrev 2008-12-29 21:55:29 följande:
    nu har du missuppfattat mig,jag tänker inte på mig själv just nu.inget alls,allt jag tänker på handlar om honom,jag älskar honom av hela mitt hjärta och jag vet av egen erfarenhet att när man ska sluta och människor som betyder mest för en vänder en ryggen,då kan det verkligen gå åt helvete.
  • Anonym (???)

jag vet att jag är en medberoende,jag leder kurser för sånna på ett behandlingshem.Men jag trodde aldrig att jag skulle behöva vara där själv.

• Sprattlarn

Men om det går åt helvete för honom så är det hans eget val!
    Snälla söta.
    Säg bestämt till honom att du gör det för både din och hans skull (om det finns barn så framförallt för DERAS skull) Att den dagen han har ordning på sitt liv igen så är han mer är välkommen tillbaka till dig och raka vägen in i ditt liv igen.

Men just nu är du en medberoende som hjälper honm i hans missbruk, du gör det lättare för honm att missbruka, du framförallt LÅTER honom missbruka och ACCEPTERAR att han missbrukar.

Jag hoppas vid gudarna att det inte finns barn i hemmet.

Ta inte mina inlägg som att jag skäller eller så, jag menar bara väl och vill framför allt dig och honom väl.

• Anonym (???)

det är en sån lögn allting,och jag mår så dåligt över detta så om ni bara visste.men jag vill inte och tänker inte lämmna min älskade make.det gör jag aldrig,jag vill bara veta hur man ska få honom att inse,och hur man kan gå vidare därifrån.utan att bryta upp allt vi byggt upp under så många år.ifrån 0.vi träffades under tiden jag bodde på en offentlig toalett.

• Anonym

Anonym (???) skrev 2008-12-29 22:03:13 följande:

jag vet att jag är en medberoende,jag leder kurser för sånna på ett behandlingshem.Men jag trodde aldrig att jag skulle behöva vara där själv.
    Då vet du ju att alla vi har rätt eller hur? Leder du kurser så vet du svaren själv eller hur?
  • Anonym (???)

Det finns 5 barn i hemmet.men dom tar ju jag hand om.

• Sprattlarn

Om du själv håller kurser på ett behandlingshem så borde du ju veta!!

Råd nummer ett till anhöriga på behandlingshem är..?

Jo, stäng ute tills de har bestämt sig och gör något åt sin situation.
    Finns där för dem när de visar viljan och kämpar och framförallt INTE tar något!

Jag har varit på familjevecka på behandlingshem, jisses de är stenhårda!!

Med all rätt, Lev som du själv lär nu! För bådas er skull!!

Svar på tråden Vad ska jag göra? Han pundar!