• fritzie76

    Putsa fläskfilé!

    Är det någon mer än jag som tycker det är svårt??? Hur mycket ska man ta? Jag vill gärna ta bort allt fett men det går ju inte.....Hur gör ni??

  • Svar på tråden Putsa fläskfilé!
  • Nyfiken gul

    jag tar bara det värsta - alla tjocka fettslamsor som sitter ytterst tar jag bort.

    resten sitter kvar.  jag går alltså inte in och dissekerar fläskfilen utan tar bara det värsta på utsidan. Det jag inte kommer åt tar jag inte bort.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • fritzie76

    Jag tycker ändå att jag måste skära bort ganska mycket....får nog köpa en till om det ska räcka till nyår

  • Nyfiken gul
    fritzie76 skrev 2008-12-30 11:06:51 följande:
    Jag tycker ändå att jag måste skära bort ganska mycket....får nog köpa en till om det ska räcka till nyår
    titta på köttet när du köper det. välj en bit så ren som möjligt från fett.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • fritzie76

    jo det brukar jag göra men nu eftersom vi behöver så mycket köpte vi fryst för det var billigare...

  • Jenny28

    Ta bort de största fettbitarna samt hinnan som sitter på. Räkna med en fläskfile på två personer.

  • levandecharader

    Det jag har upptäckt är att de frysta bitarna är oftast mer oputsade, rent generellt måste man ta bort en hel del på dem.

  • fritzie76

    jo de är mer oputsade...så man tjänar kanske inte så mycket på det egentligen...

    men jag tror nog att en fläskfile på 620 gram räcker till mer än 2 personer eller?

  • Jenny28

    Vi har alltid räknat med att en fläskfile är till 2 pers och kanske ett barn. Vi på 2 vuxna o 2 barn(småätande) äter en fläskfile ung. men det beror ju helt på vad du ska ha till. är det massa tillbehör o så så går det naturligtvis mindre.

  • Jenny28

    sen putsar man ju tyvärr bort en del av vikten så kanske du bara har 500 gram kvar efter putsning och man räknar ju 200-250 gram per portion

  • Zanna1983

    Jobbar inom kök och jag har också en tendens att putsa fläskfilén lite för mycket ibland. Men säger som Nyfiken gul att ta bort det värsta för det som är att när du bryner fläskfilén så smälter det lilla fettet som är kvar oftast bort. Jobbar även med buffé och har man massor med vuxna karlar som ska äta så brukar vi räkna ca 3 personer/filé men brukar i snitt räcka till 4 personer och det brukar räcka Brukar räkna 3-4 personer på en filé och då brukar det inte spela någon roll om den så väger 500g eller 700g.

    Lycka till och ha ett trevligt nyår

  • fritzie76

    Just nu tycker jag det är lite jobbigt att veta hur mycket kött vi ska göra..vi ska marinera det och servera kallt..får nog köpa en filé till ändå för att det säkert ska räcka...så tråkigt att behöva ta bort så mycket som man får göra..

  • levandecharader

    fritzie76 skrev 2008-12-30 11:44:14 följande:


    Just nu tycker jag det är lite jobbigt att veta hur mycket kött vi ska göra..vi ska marinera det och servera kallt..får nog köpa en filé till ändå för att det säkert ska räcka...så tråkigt att behöva ta bort så mycket som man får göra..
    Hellre lite för mycket än för lite...
    Hos oss brukar vi göra 2 filéer till 2 vuxna+2 barn(5&6år), då blir det alltid över, men 1 räcker aldrig hos oss.
  • Ziitoo

    Min sambo rensar ALLTID köttet och påpekar att detta är inte fläskfilé osv. utan bara denna lilla "svans" =P Han är utbildad styckare, Hehe


    19 Februari 2009
  • fritzie76

    jag tror också att de tar mycket mer än fläskfilén....fick ta bort mycket så det blir att köpa en till faktiskt...ska ha 6 stycken på 14 pers...hoppas det räcker....

  • fritzie76

    ja, jag hoppas det men är ändå nervös för att det inte ska räcka...svårt att beräkna till 14 pers tycker jag. Filén ska skivas tunt i morgon och så ska jag hälla över en marinad...får hoppas att det inte ser för lite ut för då vet jag inte vad jag ska göra....

Svar på tråden Putsa fläskfilé!