Bästa sättet att få bort vävtapet från väggen!?!
Jag vill ha era bästa tips på hur ni får bort vävtapeter!
Är de lätta att bara dra bort eller? egentligen borde de väl vara det? de siter ju fast i varandra och borde väl inte slitas sönder? eller?
Jag vill ha era bästa tips på hur ni får bort vävtapeter!
Är de lätta att bara dra bort eller? egentligen borde de väl vara det? de siter ju fast i varandra och borde väl inte slitas sönder? eller?
då får man alltså tapetsera två gånger. en gång med den täckande och sedan en gång med den man vill ha?
kan man måla över den täckande tapeten?
Vävtapet är ganska lätt att ta ner under förutsättning att den inte är fastmålad. Jag tog ner tyg-väv-tapet i vardagsrummet - den kom ner i hela våder. Sen spacklade vi lite och tapetserade/målade över.
Har du en tyg-väv-tapet (ser ut som grov linneväv), så MÅSTE du riva ner den. Täcktapeten fastnar inte, då tyget suger för mycket lim.
Strukturtapeten i barnrummet tänkte jag först ånga ner, men då blev det så knöligt att jag fick sätta täcktapet på den väggen. Upptäckte sen att tapeten var spaltbar och rev ner den i stora 1-meters-bitar på de andra väggarna.
I sovrummet hade vi en målad strukturtapet med träflisor i. Den satt som berget, så där satte vi täcktapet över hela skiten.
Likaså i hallen, där vi hade samma tyg-väv-tapet som i vardagsrummet, men här var den fastmålad ordentligt.
Så jag tycker att du ska prova att dra ner den först, går inte det - köp täcktapet! I vilket fall som helst så får du spackla en del.
Täcktapeter, typ easy cover innehåller glasfiber, så kolla först att du inte har några sprickor eller sår på händerna - det svider ganska mycket annars. Och sen använder du mycket mer lim än du tror behövs. Vi märker vilken vägg vi tapetserade först i sovrummet, där vi var för snåla med limmet. På vår knöliga träflise-tapet gick det åt 1 liter våtrumslim/våd easy cover! (men mycket mindre på vävtapeten i hallen).
Bredspackla är inget alternativ för mig i alla fall. Det går åt jättemycket spackel, och är svårt att få jämnt. Man behöver slipa noga = damm överallt. De gjorde ett test på TV för något år sen, där de jämförde täcktapet och bredspackling. De kom fram till att täcktapeten var mycket enklare för en vanlig lekman - och billigare också. Och sätter man upp tapeten rätt (med rätt mängd/sorts klister och tar bort alla lister och så) så blir det jättebra resultat.
Vi har haft vävtapeter i hela vårt hus. Började med att riva men lade ner det.
Har använt oss av "återställare" tapet. Gick hur snabbt och smidigt som helst. Är bredare än vanlig tapet. Ligger på 1 m tror jag. Inget spacklande behövs vare sig före ller efter. HUr smidigt osm helst!
Lycka till!
har oxå ett hus med vävtapeter. I vardagsrummet, där det var som linneväv var det bara till att bredspackla. att riva ner funkade inte alls, fick bara loss långa trådar. kompisen som är målare sa att bredspackla är det bästa..blev jättebra med nya tapeter på d. I ett annat rum med samma tapet målade vi...resultatet blev bra, men skulle ALDRIG göra om det då tapeten sög hur mkt färg som hellst...hade blivit billigare att spackla och tapetsera..men man lär sig av sina misstag =)
lycka till!
Vi lånade en fuktmojäng (vet inte vad de kallas) och ångade bort vår gräsliga vävtapet. Var hur smidigt som helst, tapeten bara rann av väggen.
I mitt gamla radhus slet och drog jag bort vävtapeten och det bredspacklades på den av en professionell målare som också tapetserade efter det.
I vårt nuvarande hus var det också vävtapet i vardagsrummet, vi tog in professionell målare igen som bredspacklade direkt på vävtapeten.
Vi frågade mycket om råd och för varje person vi frågade om råd fick vi olika svar.
Summarum: Det finns olika slags vävtapeter, olika material blir också olika beroende på vad man gör med dem.
Att måla direkt på vävtapet är helt enkelt SKITFULT
Att slita ner är, jobbigt och gör ont i händerna och tar sin tid (jag vet), det kan också ge en hel del skador på väggarna som gör att man i alla fall måste bredspckla.
Att bredspackla direkt på vävtapet, då får man räkna med att det går åt en ohygglig massa spackel, (tom mer än vad målarfirman hade räknat med, så det fick målarfirman stå för, det var dem inte så glada för).
En ytterligare variant är att gipsa om hela rummet med renoveringsgips.
Suck för dessa gamla vävtapeter, hoppas att dem aldrig någonsin blir moderna igen!
Hejsan.
Jag har köpt ett hus med vävtapeter i HELA huset, och dom ÄR övermålade med vit färg. Det är förskräckligt!
Har någon provat detta med en ångmaskin, spackel, gips, resquetapet, etc?
Jag vill gärna ha en slät vitmålad vägg som slutligt resultat.
Tacksam för svar...
Jag skulle köpa easy cover, bara att sätta på, sedan tapetsera..