lyckligmamma skrev 2009-01-02 21:21:09 följande:
Det är faktiskt så att tonåringar i mycket större utsträckning gör vad vi säger och inte som vi gör, trots att vi ofta tror motsatsen. Just ungdomar och alkohol forskas det mycket på och detta har visat sig i mängder av undersökningar. Forskning visar att en bra grund till att förebygga att barnet börjar med tobak, alkohol, narkotika eller andra normbrytande beteenden under tonåren är att vara en engagerad förälder som är mycket tydlig med sitt barn om att man inte accepterar att det börjar med tobak eller alkohol och som inte bjuder det att smaka alkohol ens vid enstaka tillfällen. Barn som får smaka alkohol hemma, även i pyttesmå mängder som t.ex. en klunk ur förälderns glas på nyårsafton, dricker mer bland kompisar än barn som inte alls får smaka. Det starka sambandet mellan barnens beteende och föräldrars tydlighet finns också i forskning om rökning. T.ex. vet man att det finns färre rökare bland barn till rökande föräldrar som varit tydliga med att de inte accepterar att barnet kommer att börja röka än vad det finns bland barn till ickerökande föräldrar som inte varit tydliga med samma sak.
blogg.alltombarn.se/linda/Jag kommer inte heller att låta mina barn dricka alkohol hemma, men jag tycker inte att det är samma sak att ta en klunk ur förälderns glas på nyårsafton som att en 2- eller 3-åring doppar fingret i ett glas öl eller liknande och smakar. FÖr mig är det en del av just den ålderns upptäckarlust, de vill smaka på allt. Men det kan ju inte vara alkoholmängden som är problemet här, eftersom det är så himla lite, utan "signalerna" man som förälder sänder ut som låter barnet prova en dryck som inte är barntillåten. Eller hur?
Men jag ser det som en pedagogik, som man som förälder väljer (för det är nog ingen som gör det helt obetänksamt utan att reflektera över det) att under kontrollerade former låta ett barn pröva något EN ENDA GÅNG som de sedan vet att de aldrig får göra igen. Istället för att bara blåneka och få panik vid blotta tanken...