• Pelargonen

Låter du din tvååring smaka alkohol?

Har precis läst i en annan tråd här på FL om en mamma som låter sitt barn (snart två år) smaka alkohol. Whiskey och öl handlar det om.

Så nu är jag nyfiken om det är vanligt med föräldrar som låter så små barn dricka alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 14:20
    Om erat barn vill smaka ett litet bloss av en cigarett, får de det?

• Svar på tråden Låter du din tvååring smaka alkohol?
  • tamate
    Pelargonen skrev 2009-01-02 21:18:36 följande:
    Ni är bevis på att det inte behöver bli så. Ni utgör dock inte statistik nog för att eliminera riskerna.
    men eftersom resultatet blev så bra med oss ser jag ingen anledning till att ändra på det =)
    däremot har jag ett par vänner som vart förbjudna att dricka som det inte gått så bra för. det trgikomiska är att jag hade en vän som vart varnad från sina föräldrar att öht umgås med mig för jag hade dåligt inflytande, hon gick det riktigt dåligt för och jag försökte hjälpa henne och stoppa henne flera gånger men hon slutade lyssna på mig
    - det som inte dödar härdar!
  • jungfu

lyckligmamma skrev 2009-01-02 21:21:09 följande:

Det är faktiskt så att tonåringar i mycket större utsträckning gör vad vi säger och inte som vi gör, trots att vi ofta tror motsatsen. Just ungdomar och alkohol forskas det mycket på och detta har visat sig i mängder av undersökningar. Forskning visar att en bra grund till att förebygga att barnet börjar med tobak, alkohol, narkotika eller andra normbrytande beteenden under tonåren är att vara en engagerad förälder som är mycket tydlig med sitt barn om att man inte accepterar att det börjar med tobak eller alkohol och som inte bjuder det att smaka alkohol ens vid enstaka tillfällen. Barn som får smaka alkohol hemma, även i pyttesmå mängder som t.ex. en klunk ur förälderns glas på nyårsafton, dricker mer bland kompisar än barn som inte alls får smaka. Det starka sambandet mellan barnens beteende och föräldrars tydlighet finns också i forskning om rökning. T.ex. vet man att det finns färre rökare bland barn till rökande föräldrar som varit tydliga med att de inte accepterar att barnet kommer att börja röka än vad det finns bland barn till ickerökande föräldrar som inte varit tydliga med samma sak. blogg.alltombarn.se/linda/
    Jag kommer inte heller att låta mina barn dricka alkohol hemma, men jag tycker inte att det är samma sak att ta en klunk ur förälderns glas på nyårsafton som att en 2- eller 3-åring doppar fingret i ett glas öl eller liknande och smakar. FÖr mig är det en del av just den ålderns upptäckarlust, de vill smaka på allt. Men det kan ju inte vara alkoholmängden som är problemet här, eftersom det är så himla lite, utan "signalerna" man som förälder sänder ut som låter barnet prova en dryck som inte är barntillåten. Eller hur?
    Men jag ser det som en pedagogik, som man som förälder väljer (för det är nog ingen som gör det helt obetänksamt utan att reflektera över det) att under kontrollerade former låta ett barn pröva något EN ENDA GÅNG som de sedan vet att de aldrig får göra igen. Istället för att bara blåneka och få panik vid blotta tanken...
  • Ankissen
    lyckligmamma skrev 2009-01-02 21:29:05 följande:
    skrämmande faktiskt att jag såg så lätt på alkohol, när jag började festa mig redlös berusad som 11-12 åring. Soc kom in i bilden, fick flytta hemifrån. gjorde det inte alls lätt för min stackars mamma.Men nu inser jag, genom att läsa tråden.Nej, barn ska inte smaka sprit, inte flera gånger. en gång kan jag ta. Min dotter har sett folk röka cigg. Hon har tex tagit en penna, eller andra saker, stoppat den i munnen, och blåst in och ut, och stolt sagt Ebba röker mamma, titta jag röker...Jag har sagt till henne nu, och hon har inte gjort så på ett tag. barn lär sig fort.....
    Det är ju det som är skillnaden på en tonåring och en vuxen. Tonåringar har ingen känsla för koncekvenser - jag ser det ständigt som högstadielärare. Det är den delen av den mänskliga hjärnan som mognar senast har jag hört. Därför inte så konstigt om du inte kunde överblicka situationen som 11-12åring.
    Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Pelargonen
    missfreak skrev 2009-01-02 21:29:30 följande:
    Mina vänner brukade göra narr av mig då jag var en ung (yngre) flicka =P Här kommer Nillan med ett sexpack det borde räcka hela kvällen. Jag blev stenpackad på sex öl 3,8. Förstår ni? Jag är en stor kvinna. Alla andra kom med en platta och där kom Nillan med sitt lilla sexpack.Däremot kan jag äta fruksallad i stora mängder utan att däcka
  • jesslin

Nu har jag bara läst trådstarten. men nej jag låter inte mitt barn varken smaka på alkohol eller ciggaretter(nu röker varken jag eller pappan då). Hon vill inte ens dricka läsk. Hon är 4 och lillasyster snart 7 månader.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf.
  • missfreak

snusmumriken2 skrev 2009-01-02 21:29:56 följande:

siamusen skrev 2009-01-02 21:23:53 följande:
    Du ser alltså ingen skillnad i att ge sitt barn en smörgås eller låta det smaka alkohol?
    Nu blir det liv i huset.
    Här skall talas om för barnen att dom kan dricka sig mätta på lättöl. För på fl är det nämligen fullkomligt normalt?
  • siamusen

Kulturtanten skrev 2009-01-02 21:27:18 följande:

siamusen skrev 2009-01-02 21:22:32 följande:
    Nej inte som jag kan komma på... Som jag skrev innan, jag är tillåtande med mycket, men vissa saker är big no-no:s. Dit hör smaka på alkohol, springa iväg ute bland bilar, vara ensam på balkongen, leka med tändstickor. Etc...
    Jag har förstatt det och jag tânker likadant men egentligen baseras det ju enbart pa moral antar jag med tanke pa att det ena inte är vârre ân det andra ur ren hâlsosynpunkt.

Men det är lite lustigt att det är sa tycker jag ândå.
  • lyckligmamma

Ankissen skrev 2009-01-02 21:30:50 följande:

Det är ju det som är skillnaden på en tonåring och en vuxen. Tonåringar har ingen känsla för koncekvenser - jag ser det ständigt som högstadielärare. Det är den delen av den mänskliga hjärnan som mognar senast har jag hört. Därför inte så konstigt om du inte kunde överblicka situationen som 11-12åring.
    jag umgicks ju med kompisar vars föräldrar köpte ut åt oss, var hemma hos dem o drack... min mamma var nykterist, sånt var förbjduet hemma. jag kommer att lära min dotter det, kommer att förklara för henne om alkohol, och inte säga nej och stänga in henne. tror att det är viktigare att förklara, tex att hon inte ska dricka, jag är rädd om henne osv.
  • peppigapia

jungfu skrev 2009-01-02 21:30:48 följande:

lyckligmamma skrev 2009-01-02 21:21:09 följande:
    Jag kommer inte heller att låta mina barn dricka alkohol hemma, men jag tycker inte att det är samma sak att ta en klunk ur förälderns glas på nyårsafton som att en 2- eller 3-åring doppar fingret i ett glas öl eller liknande och smakar. FÖr mig är det en del av just den ålderns upptäckarlust, de vill smaka på allt. Men det kan ju inte vara alkoholmängden som är problemet här, eftersom det är så himla lite, utan "signalerna" man som förälder sänder ut som låter barnet prova en dryck som inte är barntillåten. Eller hur? Men jag ser det som en pedagogik, som man som förälder väljer (för det är nog ingen som gör det helt obetänksamt utan att reflektera över det) att under kontrollerade former låta ett barn pröva något EN ENDA GÅNG som de sedan vet att de aldrig får göra igen. Istället för att bara blåneka och få panik vid blotta tanken...
    pedagogik...va??????? skulle det va pedagogiskt att låta sin 2åring smaka alkohol??? Det va nog ett av de dummaste ursäkterna jag hört!
  • AnnchristineJohanson

ju mer man hindrar barnen desto mer spännande blir det för dom...ask me, i know.

Svar på tråden Låter du din tvååring smaka alkohol?