• Linnea84a

vad för bilbarnstol???

har en besafe stol nu som går upp till 18 kg, sonen blev 2 i oktober å nu måste vi byta då det e en stor herre som väger 18,9=(
    dom flesta vi tittat på går bara upp till 18 kg bakåt å sen 25 kg frammåt?? hur ska man göra när man har en så pass tung son?? vilken stol går till 25 kg bakåt vänd??? kan ej ha i fram heller då vi har airbag som inte går att ta ut!

• Svar på tråden vad för bilbarnstol???
  • Linnea84a

attans att barn växer så fort=) köpte besafen i juni, trodde den gick till 25 kg..men attans så fel..*glömde* lixom kolla=)

• Cecese
    Linnea84a skrev 2009-01-02 19:06:16 följande:
    jag skulle vilja ha en som oxå går att ha frammåt sen...känns så onödigt att behöva köpa ännu en sen.,, hittade multi tech å two way plus men kan inte hitta vart dom säljer dom i jönköping???
    Även om dom är godkända att vända och även ha dom framåt så är dom inte bra att ha så och skyddar inte barnet tillräckligt bra. Den dagen man vänder barnet bör man köpa en stol som är gjord för framåtvänt åkande. Sen bör ju barnet sitta bakåtvänd så länge det går och inte vändas innan stolen är urvuxen och när den är urvuxen bakåtvänd så är den det även framåtvänd. Urvuxen är den när öronen kommer kant i kant med övre delen på stolen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Bizita

Hej Vi har oxå en Besafe stol till vår son. Jag reagerade på att det står 0-18 kg på den när säljaren sa att den var för 0-25 kg när vi köpte den. Kontaktade därför Besafe genom deras websida och fick då veta att det finns olika regler, men att stolen visst är godkänd upp till 25 kg genom T-märket som finns intill etiketten med E-märket och 0-18kg.

Om jag var du skulle jag kontakt Besafe själv så får du mer utförlig info av dem.

Vi kommer att fortsätta använda vår stol tills sonen växer ur den på längden för 25 kg tror jag inte han kommer väga innan dess.

• Adventuredad
    Svar på #13
    Bizita skrev 2009-01-02 19:32:42 följande:
    Hej Vi har oxå en Besafe stol till vår son. Jag reagerade på att det står 0-18 kg på den när säljaren sa att den var för 0-25 kg när vi köpte den. Kontaktade därför Besafe genom deras websida och fick då veta att det finns olika regler, men att stolen visst är godkänd upp till 25 kg genom T-märket som finns intill etiketten med E-märket och 0-18kg. Om jag var du skulle jag kontakt Besafe själv så får du mer utförlig info av dem. Vi kommer att fortsätta använda vår stol tills sonen växer ur den på längden för 25 kg tror jag inte han kommer väga innan dess.
    IziKid X1 är endast godkänd till 18 kg, inget annat.. Det kan hända att något annat gäller om din stol är några år gammal. Dom klantade nämligen till sig rejält med en test IMHO och stolen får därför inte längre användas över 18 kg. Det är en lång historia, jag kan ta reda på exakt när det skedde om någon behöver veta.

De populäraste stolanra är Britax Hi-Way, Britax Multi TEch, ritax Two-Way, Brio Zento, Izikid X1, och Maxi COsi Mobi. Mobi och Hi-Way säljer mest

De stolar som har högst rygg är Multi TEch med sina 62 cm, sedan Two-Way på ca 60 cm. De kommer sedan en hel drös på 57 cm. Brio Zento och Cosmic comoft är något lägre, 55 cm.

Two-Way och Multi Tech tar något mer plats men dt är ingen större skillnad.

Two-Way och Multi Tech kan ju båda användas som framåtvända bältesstolar. De framhävs att det är direkt osäkert och det är inte sant. Two-Way har inte bra bältestyrning vilket är en svaghet och Multi Tech är tung (men har bra bältesstyrning). Båda är dock godkända som bältesstolar under tuffa krav och är inte osäkra som har antytts. En vanlig bältestol är något bättre IMO men rent säkerhetsmässigt men det är ju även många andra faktorer som är minst lika viktiga. Man ska inte ha panik för att använda dessa två solar som bältestolar.
  • Bizita
    Svar på #18
    Du får gärna kolla upp det mer. Våra stolar är 1 och 2 år gamla och när jag var i kontakt med BeSafe i höstas sa de att det var ok upp till 25 kg. Men man vill ju gärna veta mer, är ju inte direkt villig att metvetet riskera något.
  • Adventuredad
    Svar på #19
    Bizita skrev 2009-01-03 18:14:19 följande:
    Svar på #18Du får gärna kolla upp det mer. Våra stolar är 1 och 2 år gamla och när jag var i kontakt med BeSafe i höstas sa de att det var ok upp till 25 kg. Men man vill ju gärna veta mer, är ju inte direkt villig att metvetet riskera något.
    Svar kommer på måndag
  • Magini

Lite trådkapning.... Hoppas det är okej TS?!

Någon som har en åsikt om Maxi-Cosi Mobi?

Har en liten kille på 3 månader (9kg, 66cm lång) som jag känner snart kommer växa ur sitt babyskydd och nästa stol måste inhandlas. Som ni förstår så är det en stor kille som säkert kommer fortsätta växa ordentligt. Så alla 18kg-stolar går ju bort då jag tror att han kommer komma upp i dom kilona ganska snabbt.. Säg att vi måste byta stol om 2 månader så är han bara 5 månader, jag vill ju då ha en stol där han trots att han är liten till åldern sitter bra i en stor stol. Hänger ni med?

Någon som vill sig på o rekommendera något?! Har varit inne på en Cosmic Comfort men vill ha stolen i baksätet ända till 25kg..

• Linnea84a

jag läste om en britax multi tech?? om den nu hette så..den kunde dom använda tror jag från dom var rätt små..

• Linnea84a

nej den var visst från 9månader...secura hette nån med..men den var bara bakåtvänd.. det är en djungel=)

• Adventuredad

Angående Izi Kid 18 eller 25 kg. Izi Kid X1 är endast godkänd till 18 kg., inte till 25 kg. precis som jag nämnde ett par trådar tidigare. Jag har dubbelkollat detta. Stolen är även "T" godkänd till 25 kg. men denna godkänning finns inte längre, togs bort i Maj 2008 och är inte längre ett godkännande. Stolen är alltså endast godkänd till 18 kg. Ingen butik med kunniga säljare kommer att säga 25 kg. för stolen har inte det godkännandet. "Off the record" så är historien mer komplicerad än detta men stolen är alltså endast godkänd ECE R44/03 till 18 kg. och det ska man rätta sig efter.

Maxi Cosi Mobi är en bra stol, en av de mer populära i Sverige. Den har 4 olika lägen för lutning av stolen som fungerar bra. Säkerheten är lika bra som många andra populära svenska bakåtvända stolar, dvs. extremt bra. Stolen är också godkänd till 25 kg. på alla platser.

Stolen tar dock ganska mycket plats och kan vara lite knepig att installera i en del bilar, speciellt de med skålade säten.

Den mest populära stolen är Britax Hi-Way och jag kan verkligen rekommendera denna. Mycket bra kombination av vikt, säkerhet, och enkel installation. Säkerheten är lika bra som MAxi Cosi Mobi eller vilken annan bra bakåtvänd stol men det är enkelt att installera stolen i nästan varje bil.

Britax Secura är en bra stol men ej speciellt populär. Den tar mycket plats och är lite dyr, men stolen är mycket bra.

• Magini

Linnea84a skrev 2009-01-04 19:50:20 följande:

nej den var visst från 9månader...secura hette nån med..men den var bara bakåtvänd.. det är en djungel=)
    Ja det är ju en riktig djungel! Känns som vilken man än väljer så finns det något dåligt med dom!

--------------------------------

Adventuredad: Tack för ditt svar!
    Om du i mitt läge fick välja på Mobi eller Hi-Way, vilken skulle du välja? Tänk inte på hur knepig installationen är då vi kommer ha kvar stolen i samma bil hela tiden. Funderar på att Mobi kan man vinkla men det kan inte Hi-Way?!
  • Adventuredad

Mobi har flera olika positioner som fungerar bra. Själv har jag använt Hi-Way i flera år och inte haft problem med sovande barn i stolen. Hi-Way kan inte justeras "on the fly" men justeringar kan dock göras relativt enkelt inom ett par minuter.

Var ska du ha stolen installerad? Mobi tar mycket plats i baksätet vilket för det mindre bekvämt i framsätet för passagerare.

Jag skulle välja en Hi-Way eftersom jag tycker man kan ändra vinkeln på stolen då och då vilket gör att barnet ser bra ut genom fönstret men ändå sover bra i stolen.

Båda stolarna är lika säkra, försök åka förbi en butik om du kan för att prova båda stolarna. Är du i Stockholm rekommenderar jag Säkerhetsbutiken på Kungsholmen eftersom dom ver långt mer än någon anna butik om säkerhet i bil.

• Bizita
    Svar på #24
    Tack för ditt svar, och ditt engagemang.

Jag har även varit i kontakt med NTF som förklarat ytterligare för mig innebörden av de olika märkningarna. Detta är deras svar:
    Från och med den 1 maj 2008 är inte stolar med enbart T-märkning (den äldre svenska märkningen med belastningstest upp till 36 kg) godkända. Är stolarna däremot godkända med någon av E-märkningarna (den nyare europeiska märkningen)i kombination med T-märkningen är det fortfarande okej att använda stolen upp till 36 kg.

Efter kontakten med NTF känner jag mig lugnad beträffande användande av stolen även när sonen går över 18 kg. Mannen jag talade med berättade även att det är svårt att hitta en stol med längre rygg, enda alternativet enligt honom är den gamla Britax Two Way. Så för mig som har ett barn som är större än genomsnittet tyckte han att BeSafe IziKid X1 var det bästa alternativet.

Ts, ring och prata med NTF i din region så får du all information du behöver för att själv fatta ett beslut som känns bra för dig. Telefonnummer hittar du på www.NTF.se
  • Adventuredad
    Svar på #27
    Som jag sa, stolen är endast godkänd till 18 kg. men "off the record" så är det inte så enkelt. Att sälja stolen och säga att den går till 25 kg. är dock inte något en handlare kan eller bör göra. Stolen går till 18 kg. och är godkänd för detta. Allt däröver är förälderns ansvar. BeSafe ska inte säga själva at stolen går till 25 kg. eftersom det inte är korekt.

IziKid hr ej den högsta rygen. Two-Way har en rygg som är ca 60 cm och Multi TEch har den högsta ryggen ör bakåtvända stolar, 62 cm. Ryggen på Izi Kid är som de flesta andra stolar 57 cm.
Svar på tråden vad för bilbarnstol???