Svar på #13
Bizita skrev 2009-01-02 19:32:42 följande:
Hej Vi har oxå en Besafe stol till vår son. Jag reagerade på att det står 0-18 kg på den när säljaren sa att den var för 0-25 kg när vi köpte den. Kontaktade därför Besafe genom deras websida och fick då veta att det finns olika regler, men att stolen visst är godkänd upp till 25 kg genom T-märket som finns intill etiketten med E-märket och 0-18kg. Om jag var du skulle jag kontakt Besafe själv så får du mer utförlig info av dem. Vi kommer att fortsätta använda vår stol tills sonen växer ur den på längden för 25 kg tror jag inte han kommer väga innan dess.
IziKid X1 är endast godkänd till 18 kg, inget annat.. Det kan hända att något annat gäller om din stol är några år gammal. Dom klantade nämligen till sig rejält med en test IMHO och stolen får därför inte längre användas över 18 kg. Det är en lång historia, jag kan ta reda på exakt när det skedde om någon behöver veta.
De populäraste stolanra är Britax Hi-Way, Britax Multi TEch, ritax Two-Way, Brio Zento, Izikid X1, och Maxi COsi Mobi. Mobi och Hi-Way säljer mest
De stolar som har högst rygg är Multi TEch med sina 62 cm, sedan Two-Way på ca 60 cm. De kommer sedan en hel drös på 57 cm. Brio Zento och Cosmic comoft är något lägre, 55 cm.
Two-Way och Multi Tech tar något mer plats men dt är ingen större skillnad.
Two-Way och Multi Tech kan ju båda användas som framåtvända bältesstolar. De framhävs att det är direkt osäkert och det är inte sant. Two-Way har inte bra bältestyrning vilket är en svaghet och Multi Tech är tung (men har bra bältesstyrning). Båda är dock godkända som bältesstolar under tuffa krav och är inte osäkra som har antytts. En vanlig bältestol är något bättre IMO men rent säkerhetsmässigt men det är ju även många andra faktorer som är minst lika viktiga. Man ska inte ha panik för att använda dessa två solar som bältestolar.