Blutsaft
Jag var o köpte Blutsaft igår. Någon här som provat o vet att det funkar istället för järntabletter? Och hur mycket ska man ta per dag är det bara 20 ml som det står?
Jag var o köpte Blutsaft igår. Någon här som provat o vet att det funkar istället för järntabletter? Och hur mycket ska man ta per dag är det bara 20 ml som det står?
Min bm sa att jag skulle ta 40ml om dagen, 20ml på morgonen och 20ml på kvällen. Niferexen pajar min mage och förra gången fungerade blutsaft och mittval kvinna så jag hoppas på det denna gång också.
Jag köpte Blutsaft igår, smakade inte alls så illa som jag trott
Min BM tyckte också att jag skulle ta dubbla dosen, dvs 40 ml per dag, men på flaskan/förpackningen står det att man ej skall överdosera!?
Man ska ej överdosera järn för det kan ge ett för högt hb som i sin tur kan ge leverproblem och blodproppar.
MEN om man har på tok för lågt värde så kanske man behöver boosta i några veckor för att få upp det... jämför dosen järn i niferex och blutsaft:
1 tablett niferex = 100 mg järn
1 dos blutsaft = 100 mg järn
Och man kan väl bli ordinerad mer än en tablett niferex om dagen, eller har jag fel?
Jag drack blutsaft innan men mitt järnvärde var för lågt ändå, enligt min bm är det för lite järn i blutsaften. Jag blir också jättedålig av niferex så jag använder nu Fexim brustabletter istället, de funkar bättre.
riotflickan skrev 2009-01-15 09:47:37 följande:
Får kolla med min Bm ska dit i nästa vecka. Så man inte tar för mkt eller för lite.
blutsaft funkar för mig riktigt bra känner mig mycket piggare
Projekt Lennart skrev 2009-01-15 09:55:52 följande:
*suck*
BM:or drar allt över en kam och säger ofta att Blutsaft är sämre då "det innehåller så mycket järn"
Men Blutsaft är järn i en form (vegetabilisk) som är lätt för kroppen att ta upp till skillnad från Niferex och liknande syntetiska tablett (varför magen pajar också) varför Blutsaft ofta är bättre än järntabletter.
Om man har kalciumbrist också är broccoli en utmärkt grönsak att tugga i sig. Den innehåller både järn och kalcium och kroppen tar upp den båda (till skillnad mot kalcium från t.ex. mjölk som hämmar järnupptaget)
Min bm sa också att blutsaft var som "en piss i havet", men det gick ju bra att få upp järnvärdet ändå!
Var finns denna blutsaft att köpa?
:)
på vanliga mataffärer,hälsokost
Tyvärr är det dyrt, nästan 200 brukar jag betala för stora flaskan. Förutom i Sturegallerian, för där är det dyrare. (Jag har foglossning, orkar ju inte alltid gå långt! ;) )
Jag pratade med min BM och hon sa att man knappt kan överdosera järn när man är gravid...
Jag drickr blutsaft (20 ml), en niferex och så mitt val kvinna varje dag för att få ordning på järnet.
Verkar som att alla fått höra olika.
Jag kunde inte äta mina järntabletter och mitt hb är nere på 100 så min bm rekomenderade mig att dricka blutsaft även att hon aldrig brukar rekomendera det.
Men hon sa att man INTE ska dricka mer än de 20ml som står som dosering på flaskan.
Började också med blutsaft när mitt järnvärde sjönk. Det fungerade! Snabbt! Jag drack 20 ml / dag. BM sa att jag skulle ta 30 ml om jag kände mig ovanligt trött eller hade ätit dåligt.
Rekommenderar blutsaften om man har dålig fokusförmåga och har dålig koncentration/ dålig på att ha " många bollar i luften".
Hjälpte mycket att hålla bättre ordning på jobbet där "hålla koll" på ordning behövs.
Både det och Omega 3 är en bra kombination. Jag känner mig inte lika "trög tänkt" som innan.
Den dosen jag körde var 1 ggn om dagen varje morgon. Men nu behöver jag bara 1 dos var annan dag. Man ska inte ta för mycket.
Önskar jag tog denna när jag tog körkort.Skulle nog minnas info mycket lättare då, då information lättare går in.
Grundlig orsak: Järn innehållet ( i saften) tar upp syret i blodet mycket lättare så det kommer i omlopp upp i hjärnan och vidare genom kroppen.
5/5