Inlägg från: Buschiq |Visa alla inlägg
  • Buschiq

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

Av vad jag kan se från din källkod har du en jätte-main-wrapper på 700 pixlar. Sen har du inte skrivit in någon margin till högerkolumnen så den hamnar ju där den hamnar så att säga...
    Hur det ser ut i layoutläget vet jag ju inget om, huvudsaken är ju hur bloggen ser ut?

Lite off topic
    Ska man börja mixtra med pixelantalet är Firefox och tillägget MeasureIt nästan en förutsättning för det underlättar allt enormt! Bara ett tips {#lang_emotions_laughing} Jag kollar alltid hur många pixlar jag ska flytta saker innan jag gör det och ser något konstigt ut kan jag mäta hur mycket det ligger fel och sen ofta hitta just den siffran i koden vilket gör allt mycket enklare...

• Buschiq
    Sexymala skrev 2009-03-31 11:48:53 följande:
    Jag tycker bara det är jobbigt att scrolla åt höger i layouten när jag skal grejja med något Bild finns i mitt galleri. Main vill jag ha stor, samtidigt som då side skall vara små. Tror jag hat 100-700-100 nu, eller ngt liknande. Och outerwrapper är nu typ 1100 eller så. Det är outerwrapper som ställer till det för layoutläget. Ska se om det finns pixelmätare i Opera med, tror sambon sa ngt om det! Men det måste väl spela roll hur stor skärmen är på den dator man sitter? Jaja, du behöve rinte gräva in dig i det nu.. jag ska plugga och INTE grejja med bloggen nu
    Aha, nu förstår jag (*trög idag*)
    Tyvärr har jag inte hittat något sätt att ha stor blogg men litet layoutläge, tror inte det går?

Jag gillar också stor main, det blir luftigt och mer lättläst! Helt klart snyggare.
  • Buschiq
    Vacker Utsikt skrev 2009-03-31 20:54:31 följande:
    Ingen som har nåt svar angående min fråga om bilderna i inläggen?
    Nej, sorry, vet inte varför det inte funkar. För mig har större bilder alltid kommit automatiskt när jag ökar mainwrappern?
  • Buschiq
    Vacker Utsikt skrev 2009-03-31 10:43:53 följande:
    Tusen tack för snabba svar! headern har jag fått rätt på, nu är det själva bilderna i inläggen jag klurar på. Oavsett storleken på dina bilder så förminskar ju Blogspot dem till 400px när man lägger in dem i ett inlägg. Ändrar man pixelstorleken på main wrapper så ska man kunna lägga in större bilder än 400px. Man måste då ändra i HTML-koden varje gång man gör ett nytt inlägg.. Det är här jag kört fast.. Jag har fått rätt på alla mått men mina bilder blir bara gryniga.. Nån som hänger med på vad jag menar?
    Har du ändrat här i html-koden också? Ändrat max-width till det pixelantal du vill ha?
    Eller är det där du menar att du behöver ändra varje gång? Jag förstod nog inte riktigt.

.post img {
        position: relative;
        max-width:450px;
  • Buschiq
    Vacker Utsikt skrev 2009-04-01 10:41:11 följande:
    Det är här jag ändrat värdet för mai-wrapper: #main-wrapper { width: 410px; HÄR BESTÄMMER DU HUR BRETT SJÄLVA INLÄGGSRAMEN SKALL VARA float: $startSide; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } När man gör den bredare ska man automatiskt kunna lägga in större bilder i sina inlägg. Det enda man måste göra är att i varje inlägg redigera i HTML-läge och ändra bredden på bilden. Så långt är jag med och tycker mig ha ändrat det jag bör göra men mina bilder blir helt gryniga o oskarpa när jag förstorar dem i inläggen.. Max-width som du skrev om Buschiq, måste man ändra den oxå för att få plats med större bilder?
    Jag tycker att du ska testa det, men eftersom du måste spara för att kolla om det funkar (ladda upp större bild) så se till att du minns vilket ursprungsmåttet var så du kan ändra tillbaka om det skulle ställa till problem.
    Du kan ju inte ha en mindre max-width än vad du vill lägga upp för storlek på bilder tänker jag.

Däremot låter det väldigt konstigt att du skulle behöva ändra i html-läge när du skriver blogginlägg. Har jag aldrig varit med om och jag har testat ganska många mallar och ändrat en hel del på dem... Hm...
  • Buschiq
    Corretje skrev 2009-04-01 11:30:25 följande:
    Hej hej! Jag är riktigt dålig på sånt där med bakgrunder osv för bloggen... Mallarna man kan välja på är så tråkiga och jag vill så gärna ändra min och få den lite roligare. Hur gör man??? Antar att det är mycket man kan göra när man kommit in i det, men det är kanske någon som har några enkla tips i alla fall?! Min adress är www.jagarpavagattblivuxen.blogspot.com
    Finns ett enkelt sätt att få fin blogg: thecutestblogontheblock.com  {#lang_emotions_sunny}

Det enda du gör är att lägga in koden till den mall du vill ha i en gadget i ditt layout-läge. Inget mixtrande med html-koden till din blogg alltså.

Undrar du över något så är det här rätt tråd att fråga i sen!!! Eller sök i tråden, för här finns en massa nybörjarfrågor besvarade... vi har haft skoj {#lang_emotions_wink}
  • Buschiq
    Vacker Utsikt skrev 2009-04-01 13:55:01 följande:
    Det finns tydligen inget defaultläge i blogger om man vill lägga in större bilder i sina inlägg, man måste därför gå in varje gång och ändra storlek i HTML. Blogger krymper ju automatiskt alla bilder till 400px men jag har sett hos flera med Blogger att man kan ha större bilder. Tusen tack för ditt tips, jag ska prova det ikväll!
    Men du, det stämmer ju faktiskt...  ( har testat lite )

Nu fick jag något nytt att klura på! {#lang_emotions_wink}
  • Buschiq
    MammaOsa skrev 2009-04-01 14:14:49 följande:
    Måste fråga er när jag har lagt in bilder i blogginlägget så går det inte få mellan rum mellan texterna utan det är en enda lång text varför blir det så??? Kolla in dagens inlägg o se mammaosa.blogspot.com
    Du kan skapa ett extra mellanrum (radbrytning) mellan dina stycken genom att skriva:

<br>   efter stycket. Testa att skriva samma sak på nästa rad och se hur mellanrummet blir ännu större
Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?