Inlägg från: Buschiq |Visa alla inlägg
  • Buschiq

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

Vacker Utsikt skrev 2009-04-01 13:55:01 följande:
    Det finns tydligen inget defaultläge i blogger om man vill lägga in större bilder i sina inlägg, man måste därför gå in varje gång och ändra storlek i HTML. Blogger krymper ju automatiskt alla bilder till 400px men jag har sett hos flera med Blogger att man kan ha större bilder. Tusen tack för ditt tips, jag ska prova det ikväll!
    Jag skriver här som svar på ditt pm eftersom det kanske är fler som är intresserade.{#lang_emotions_sunny}

Den ena bloggen du länkade till hade klickskyddade bilder, vilket var intressant eftersom jag nu hittat hur man gör sånt {#lang_emotions_wink} även om jag inte själv vill ha det. Så, där vet jag inte vartifrån bilderna kommer.

Den andra bloggen hade länkade bilder från flickr. Båda hade helt normala templates/mallar, inget konstigt i dem alls, den sista var en Minima.
    Så - det borde inte vara något problem för dig heller om du länkar bilder? Har du provat det?

Du får väl kika på deras källkod och se om du hittar något som skiljer sig från din blogg.
  • Buschiq
    Snurre Sprätt skrev 2009-04-01 18:05:32 följande:
    Någon här som gått över till egen domän? Har det gått bra och är det dyrt?
    Jag köpte via blogger och det gick på 82 kr för ett år. Kan man leva med {#lang_emotions_wink}

Nu har det inte gått så många dagar ännu, men båda adresserna fungerar, både den gamla och den nya.
  • Buschiq
    Vacker Utsikt skrev 2009-04-02 12:09:58 följande:
    Hur gick du tillväga? Låter ju helt överkomligt med 82 kr för ett helt år!
    Om du går till Inställningar- publicering- så kan du byta till egen domän där. Om du inte har ett domännamn frågar de om du vill köpa ett via dem, inget svårt allt.
    ( hundra gånger lättare än att mixtra med bloggmallen {#lang_emotions_wink} )

Det svåra är att bestämma vilket namn man vill ha...
  • Buschiq
    Corretje skrev 2009-04-02 21:34:19 följande:
    Hej igen! Nu har jag listat ut hur man får sin egen bakgrund/mall via www.cutestblogontheblock.com problemet är nu att mitt fotoprogram inte är så bra, jag kan inte få det i rätt storlek... Jag har något som heter kolourpaint. Jag har linux... någon som har tips? Kanske något annat program jag kan ladda ner? Tack på förhand
    Problemet kan vara att du behöver ladda upp bilden större än 1mb på Photobucket. Jag fick lov att uppgradera till 2mb när jag höll på med mina bakgrunder för att det skulle funka.
    Det var jätteirriterande för hur jag än mixtrade med storlekarna på både deras bakgrunder och mina egna gick det bara inte, men hux flux när jag bytt funkade det...

Däremot tycker jag att du ska ladda ner Gimp om du vill ha ett bra gratisprogram att jobba med bilder i. Det påminner mycket om Photoshop Elements säger de som vet.
    Du kan hitta det här: gimp.org

Annars var det någon tidigare i tråden som tipsade om online-program där du kan redigera och mixtra med bilder.

Lycka till!
  • Buschiq
    HjärtatAlicia skrev 2009-04-03 17:41:43 följande:
    Ingen alls som vet vad mitt problem kan vara? Börjar bli trött på blogspot nu :S
    Vad var egentligen ditt problem? Att bakgrunden du ville ha från the cutest såg större ut på deras sida än vad den gjorde när du laddat upp den på din blogg - har jag förstått rätt då?
  • Buschiq
    ingridmarie skrev 2009-04-03 16:06:03 följande:
    Någon som vet hur man får små bilder vid kategorierna? Har sett någon som har som små knappar bredvid sina kategorier.
    Du får skapa en bild som du vill ha, i rätt storlek, och sen ladda upp dem på rätt plats i mallen. Jag har inte gjort det själv, men titta på källkoden på en blogg som har såna bilder så kan du få hjälp med själva kodandet. Det är alltså url'en till bilden som ska in i din mall.
    Under tiden ska jag googla lite och se om jag kan hitta något mer konkret {#lang_emotions_wink}
  • Buschiq
    Corretje skrev 2009-04-03 22:53:23 följande:
    Har du en minima bakgrund innan du lägger till thecutestblogontheblock- bakgrunden? Jag har testat lite olika färdiga bakgrunder nu och de flesta blir rätt storlek... borde ju bli det för dig med. Så här ser min ut nu (fast jag vet inte om jag är nöjd ännu) www.jagarpavagattblivuxen.blogspot.com
    Vad din bakgrund passar bra till din header och profilbild!!! {#lang_emotions_laughing}
    Jättefint!
  • Buschiq
    Fru annmi skrev 2009-04-04 15:43:04 följande:
    Ser de Dumt ut att inte ha Bloggarkiv? annmisblogg.blogspot.com/ Jag bloggar ju inte såå flitigt & tar bort inaktuella inlägg mm så..Det ser lite kul ut att exvis bara ha 2 inlägg i Januari...Så därför gjorde ja så... Vad tycks?
    Jag tycker att du kan ha precis vad du själv vill i din blogg!!!
    Jag tror dessutom inte att de flesta klickar på länkarna där, de scrollar snarare ner vartefter och läser blogginläggen som man skrivit dem.

Men - kanske någon annan har en annan åsikt?
  • Buschiq
    Fru annmi skrev 2009-04-04 16:31:41 följande:
    Eller... Kan jag få in Etiketter i min nuvande blogg? Hur?
    Etiketter hittar du i gadgetslistan, bara att lägga in.
  • Buschiq
    Fru annmi skrev 2009-04-04 17:35:53 följande:
    Jaa,det har jag gjort..Men blir inga ju Hur får jag mina nuvarande inlägg in där ??
    Har du satt etiketter på inläggen då? {#lang_emotions_innocent}
  • Buschiq

Gå till redigera inlägg så kan du sätta etiketter på alla gamla inlägg.
    (fast det visste du redan förstås...{#lang_emotions_embarassed}{#lang_emotions_laughing})

Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?