Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95
    Teskedsmamman skrev 2009-03-11 18:45:23 följande:
    Hoppaloppan: Jag dissar din blogg direkt Men det beror på att jag verkligen HATAR musik på hemsidor av alla de slag.
    Jag måste hålla med lite där... (Sorry Hoppaloppan)
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95
    HjärtatAlicia skrev 2009-03-12 10:22:54 följande:
    Nu har jag kommit en bit med layouten på sidan.. har inte så jättemkt tid över till det med tanke på att jag har en 15 dagar gammal dotter :P Hur lägger man in egen signatur? Hr provat genom inställningar - formatering men när jag lägger den där så hamnar den överst i inläggen och den går inte att flytta ner??!!Vad tycker ni annars om bloggen?prinsessanojag.blogspot.com
    Signaturen hamnar ju alltid överst, men om du klickar med pilen till vänster om signaturen, så kan du börjar skriva där (alt. trycka enter för att få ner signaturen ett par rader).
  • Carisma95
    två små skrev 2009-03-12 14:27:34 följande:
    Härlig tråd, favorit direkt!Jag har ändrat min bakgrund, hade helvit, enkel och väldigt stilren förut. Var egentligen helnöjd med den, men tänkte testa nytt ändå.. Vad tycker ni?har på prov idag, kanske ändrar tillbaks ikväll?malinsord.blogspot.com
    Som sagt, den är fortfarande stilren (svart och vit är ju ganska "enkelt" även som mönstrat).
    Däremot tycker jag du har väldigt stor text på inläggen, men det kanske är en smaksak?
  • Carisma95
    två små skrev 2009-03-13 12:48:07 följande:
    Såg den också. Vilken publicitet!
    Var det här?
    Vad det t.o.m. du?
  • Carisma95
    HjärtatAlicia skrev 2009-03-13 13:27:10 följande:
    Vad tycker ni, ska jag hålla mig till två spalter som jag har nu eller ändra till tre? har kollat många bloggar med tre och tycker att det oftast blir för rörigt.. en sak till.. när man klickar på mina bilder som jag lgger in så blir dom enooorma.. hur fixar man det? förmiska dom själv?
    Personligen trivs jag med tre kolumner. Tycker det är svårt att få plats med allt man vill ha med bara en sidokolumn. Allt tvingas ju ligga där och en del grejer hamnar så fruktansvärt långt ner...
    Men du kanske har rätt. Har man för mycket blir det rörigt. (Snälla, säg att min blogg inte är rörig...) *orolig* 
  • Carisma95
    guild skrev 2009-03-15 13:21:55 följande:
    ...när man byter bakgrund, har från pyzam, så lägger man ju den koden  på redigera HTLM...gör man samma när man tar från the cutest...har för mig jag läste, att man då lägger den koden i nån gadget nånstans...var i så fall?! eller lägger jag koden på redigera HTLM?
    Man lägger in den under "redigera HTML".
    Men det är lätt hänt att annat försvinner, då Pyzam-koderna ersätter hela din gamla html-text!
    Spara din ursprungliga mall FÖRST! Klistra in den nya och FÖRHANDSGRANSKA innan du sparar, så du ser hur det ser ut!
  • Carisma95

Jag vet att man kan göra main- och outerwrapper vit. Men kan man få dem vita/genomskinliga? Alltså så att det går att se bakgrunden lite i genom det vita...? Har för mig att jag sett det på någon/några bloggar...

• Carisma95
    Buschiq skrev 2009-03-16 13:43:28 följande:
    Jag hittade en bild som förhoppninsvis kan vara till hjälp när man är lite osäker på vad som är vad i blogspot-mallen:
    Jättebra!

För övrigt testade jag att skriva in just "transparant" som vi pratade om tidigare. Det gör ju att det blir HELT genomskinligt.
    Jag vill ju bara att mainwrappern ska vara LITE genomskinlig, men ändå vit. Vad skriver man då...?
  • Carisma95
    Buschiq skrev 2009-03-17 08:21:06 följande:
    Jag hittade en kod... Om man lägger in den här kodsträngen istället för ordet solid får man en 50 % transparans, byt siffran för andra effekter. Vad jag förstår så är filtret IE baserat och sen kommer moz- för att funka i mozilla firefox. Tyvärr hjälpte det inte mig eftersom jag bara ville göra min border på den yttre wrappern aningens transparant, men nu blev hela wrappern halvt genomskinlig istället. Måste göra en yttre wrapper istället, men kanske hjälper det dig, Carisma95?alpha(opacity=50);-moz-opacity:.50;opacity:.50;
    Tack ska testa.
    Men om man inte har firefox då. Ska man ta bort "moz" då?
  • Carisma95
    Rebubblan skrev 2009-03-17 11:13:44 följande:
    Åh jag blir knasig! Hur ändrar jag bakgrundsfärg i bara en kolumn?? Jag trodde jag hade hyfsat bra html-kunskaper, men jag får det inte att fungera. Har 3 kolumner baserat på minima och tänkte se om det blev snyggare och lättare att läsa om jag inte hade alla kolumnerna i samma färg.
    Du skriver. background:#ffffff; (om du vill ha vit bakgrund). Antingen under mainwrapper (mittenkolumnen) eller under någon av sidebarwrappers (Sidokolumnerna)
  • Carisma95
    Rebubblan skrev 2009-03-17 14:00:02 följande:
    Kanske ska tillägga att felet bara var att jag glömt ett ; i slutet - ibland kan man stirra sig blind och inte se en sån liten grej.
  • Carisma95
    Buschiq skrev 2009-03-19 12:38:17 följande:
    Tidigare ( på en blogg jag nu både bytt mall på och stängt ner) hade jag en gadget där jag visade Senaste kommentarer. Nu kan jag inte för mitt liv komma på hur jag fixade det - vad då hjärnsläpp? - så om någon vet vore det kul. Jag skulle gärna lägga in en sån gadget igen...
    Svarade i din gästbok, för jag fick felmeddelande när jag la in det här...
  • Carisma95
    Buschiq skrev 2009-03-19 14:30:19 följande:
    Det var den klurigaste kod jag sett Tänkte jag skulle ändra rubrikerna, göra dem mer markerade - vem som skrivit kommentaren och under vilken post- men hjälp! Var hittade du koden? Dock funkade det bra annars! ang. det du frågade om mina bilder - nej, de är inte skyddade, jag kan kopiera dem så jag vet inte varför det inte funkade för dig. Men, jag ska kolla runt, det finns koder för sånt. Tyvärr är det ju lätt att gå runt dem genom att göra en screendump, men det är ju ändå en början.Jag gjorde en screendump på din kod förresten, lite suddigt, men i alla fall. Kanske någon annan har nytta av den
    Kommer ärligt talat inte ihåg, var jag fick den ifrån... *funderar*

Måste testa det andra sättet du skrev. Tack för tipset!
  • Carisma95
    Buschiq:
    Gillade inte alls den kommentar-listan. Men det kanske bara är för att man är van vid den gamla...
  • Carisma95
    Dhella skrev 2009-03-20 09:51:35 följande:
    Lägg gärna till mig i TS*Dhella - dhella.blogspot.com/Sen har jag en fråga, hur får man headern centrerad? Just nu är den mer åt höger som ni kanske ser!

Någonstans i html-texten behöver du nog ändra till "centre".
    Så här ser min ut (kanske kan ge dig några tips)?

/* Header
    -----------------------------------------------
     */

#header-wrapper {
      width:580px;
      margin:0 auto 10px;
      border:1px solid $bordercolor;
      }

#header-inner {
      background-position: center;
      margin-left: auto;
      margin-right: auto;
    }

#header {
      margin: 5px;
      border: 1px solid $bordercolor;
      text-align: center;
      color:$pagetitlecolor;
    }

#header h1 {
      margin:5px 5px 0;
      padding:15px 20px .25em;
      line-height:1.2em;
      text-transform:uppercase;
      letter-spacing:.2em;
      font: $pagetitlefont;
    }

#header a {
      text-decoration:none;
      }

#header a:hover {
      }

#header .description {
      margin:0 5px 5px;
      padding:0 20px 15px;
      max-width:940px;
      text-transform:uppercase;
      letter-spacing:.2em;
      line-height: 1.4em;
      font: $descriptionfont;
      color: $descriptioncolor;
     }

#header img {
      margin-$startSide: auto;
      margin-$endSide: auto;

• Carisma95
    Buschiq skrev 2009-03-25 07:17:25 följande:
    Hey..!! Det var lättare sagt än gjort. Har du "stängt" din blogg...
Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?