Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

Jag är värdelös på html-kodning, så jag hänger gärna på här för lite tips..

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • Carisma95
    Ottilia06 skrev 2009-01-03 15:22:06 följande:
    På den här sidan:www.thecutestblogontheblock.com/så finns det massor med snygga bakgrunder. Så här gör man:* Gå in på "Backgrounds" och välj en bakgrund som du gillar.* Dubbelklicka på den och kopiera HTML koden som finns under bilden.* Gå in på "Layout" på din blogg. Klicka på "Lägg till en gadget".   Då får du upp en ruta på olika saker du kan lägga till. Välj HTML/Javascript.* Klistra in HTML koden i rutan och spara.* Färdigt! Svårare än så är det inte att få till en snygg bakgrund på din blogg.Hoppas att jag hjälpt er lite i allafall. Är själv värdelös på HTML och annat, men det här är skitenkelt.
    Den har jag som favorit redan. Men håller med, den är jättebra (förenklar allt vad HTML heter)..

Har sett andra som haft foton (redigerade och "uppiffade" såna) högst upp på sin blogg. Hur gör man något sånt..??
  • Carisma95
    Mamasnest skrev 2009-01-03 18:37:05 följande:
    Menar du som mig eller är jag helt knäpp? mamasnestmum.blogspot.com/Du ser hur headern sticker ut under bilden, ser asfult ut och jag vet inte hur jag ska få bort det...
    Jag syftade inte på just dig. Men ja, något liknande det du har gjort. Är det något "klipp-och-klista-program eller...?
  • Carisma95
    Mamasnest skrev 2009-01-04 14:32:38 följande:
    Nu har jag bytt mall och krånglat hela dagen. Jag glömde spara allt jag ändrat i HTML-koderna. Bannern är ändrad till en storlek som passar bättre, men bloggen känns inte helt 100 än så jag tar gärna emot kritik. mamasnestmum.blogspot.com/
    Svårt att läsa texten till vänster (där bakgrunden är grå).
    Det går (kanske) att högerjustera texten...?
  • Carisma95

Jag testade igen (uppdaterade). Det blev lite bättre. Men mittdelen (den mörkrosa) är fortfarande lite mer åt höger (alltså inte helt centrerad). Vilket gör att första 1 eller 2 bokstäverna hamnar på den ljusa bakgrunden till vänster och gör det svårt att läsa. Kanske bara är min dator? Men den är iofs inte gammal..

• Carisma95
    Mamasnest skrev 2009-01-04 22:16:55 följande:
    Var inte du inne i min blog igår och tittade? Såg det annorlunda ut idag när jag bytte mall? Kanske ska jag byta tillbaka till den gamla mallen?
    Jag minns inte riktigt, men om jag inte kan komma ihåg att det såg konstigt ut, så kanske det såg "bättre" ut då, ja...

Jag testade att byta bakgrund (från Pyzam) igår. Istället för att lägga till gadget+html som man gör med "cutest-blogg-bakgrunderna" så fick man redigera (klistra in) hela html-koden under "redigera/edit HTML".
    La in koden där och så långt gick allt bra. Men då försvann ju ALLT annat...?! Besöksräknaren, bloggar jag läser osv".
    Hur får jag med dem? (Jag är urkass på att urskilja var de html-texterna ligger/heter i hela den långa texten..)?
  • Carisma95
    Mamasnest skrev 2009-01-05 08:55:12 följande:
    Jag la in bakgrunden i HTML-koderna även med cutest... Det funkade också bra. Bara man vet vilken URL man ska kopiera. För mig försvan inget alls. Är det så med Pyzam kanske?
    Ingen aning, det är första gången jag testar Pyzam. Men jag hade inte blivit förvånad om det var JAG som gjorde att allt försvann..

De hade mycket finare bakgrunder (tycker jag). Därför hade jag gärna använt den, men vill inte sabba min sida igen...
  • Carisma95
    Mamasnest skrev 2009-01-05 09:05:19 följande:
    Ha ha, jag sabbade också allt mitt igår. Ska byta tillbaka till den andra mallen idag tror jag, även om den här var finare. Man vill ju att alla ska kunna se den.
    Det känns som vi är tekniska... Ha ha!
  • Carisma95
    Millami skrev 2009-01-05 09:08:40 följande:
    hhhmm, igen som ville hjälpa...ni verkar vara ett tajt litet gäng....lämnar tråden tror jag å söker hjälp nån annan stans...Tack iallafall!
    Nejdå, vi startade denna tråden för 2 dagar sen...
    Däremot kunde jag inte hjälpa dig, för jag är (uppenbarligen) rätt oteknisk av mig.

Hoppas du stannar kvar. Ngn annan kan kanske hjälpa dig?
  • Carisma95

Ok, jag förstår.
    Vad har du din privata blogg nu då?

Har du så du kan kopiera en hel HTML-text på din privata blogg och bara testa att klistra in den på blogspot.com ?

Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?