• Kulta17

Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?

Bara av nyfikenhet:

Tycker du att det finns flick och pojkleksaker?

Vad tycker du är "flickleksaker" och vad är "pojkleksaker"?

Vår dotter har alltid fått ett vararierat utbud av leksaker, men har ändå rätt tidigt valt vad hon gillar.
    Försöker faktiskt undvika de regelrätta super flickleksakerna tex flickdocka med rosa kläder då jag vill att hon ska leka med allt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-04 19:31
    Vad är ditt barns favoritleksaker?

Min dotter ar just nu helt såld på:
    lera, kulram, duplo, rita och pippi & co(i alla dess former)

Annars gillar hon att stå vid vasken och hälla en massa

• Svar på tråden Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?
  • Nyfiken gul

tyvärr gör det ju det anser jag.... och jag förstår inte varför...

jag kan inte för mitt liv begripa varför - enligt min mening - könsneutrala leksaker ska vara packeterade i antingen blå kartong eller rosa kartong...

Pärlor tex - varför kan inte pojkar pyssla med pärlor?? - Jo det är klart dom kan - men dom är packeterade i en massa rosa fluff-fluff och har massa hjärtan och blommor på förpackningen och ligger självklart inne på flickavdelningen...

min 10-åring känner inte precis för att gå in och rota bland tjejavdelningen i en leksaksaffär bara för att han vill hålla på med pärlor...

Och inte tror jag heller att en flicka är intresserad av att slita upp en knallblå kartong med en MANLIG robot (varför manlig??? ) och som givetvis är utrustad med skjutvapen och laserfunktion....

dumt!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Bonanza

Nej, det finns det inte. Även om leksaksaffärerna försöker prångla på oss den idiotiska idén finns det inga leksaker som tillhör det ena könet.

• Kulta17

Jag håller med. Knasigt när det är rosa lådor eller annat som gör att barnen (särskilt när de blir lite äldre) blir styrda! Men just nu är det mest jag som vägrar köpa något som är super flickigt och rosa. Vill inte att hon ska styras in i det såhär tidigt.

• SaramedM

Nej såklart det inte finns

• Maggis Nervis

Nej, det finns bara leksaker. Nu fattas det bara att tillverkarna skall begripa det också Mina ungar leker med samma saker.

Fuck Google, ask me
  • Maggis Nervis
    Kulta17 skrev 2009-01-04 19:27:34 följande:
    Jag håller med. Knasigt när det är rosa lådor eller annat som gör att barnen (särskilt när de blir lite äldre) blir styrda! Men just nu är det mest jag som vägrar köpa något som är super flickigt och rosa. Vill inte att hon ska styras in i det såhär tidigt.
    Dockor är bra leksaker både för pojkar o flickor. Vi har köpt med gula och gröna kläder.
    Fuck Google, ask me
  • Soffiloffan

Jag tycker att bilar, robotar, hjältefigurer (typ batmanfigurer o liknande) m.m. är pojkleksaker och dockor, pärlor, barbies m.m. är flickleksaker.

Men våra tjejer kommer få leka med alla sorters leksaker. Så länge dom tycker att leksakerna är roliga så tycker jag det är självklart att dom ska få leka med dessa =)

• örtagård

Det finns ju en traditionell uppdelning av pojk- och flickleksaker som trycks på en men vi och våra barn har ingen sådan uppdelning. De stereotypa leksakerna väljer vi dessutom att ge till båda gemensamt eller en till dem var ! De leker lika gärna med typiska pojk - som flickleksaker, fast helst fantasilekar, utklädning och med duplo och kojbygge !

Har en pojke och en flicka!

• Nyfiken gul

det jag tycker är snedvridet är att man får leta sig blå efter könsneutrala leksaker för pojkar om man vill ha något neutralt typ en leksaksspis eller liknande...

men däremot finns allting serverat på silverfat om man är tjej i form av rosa spisar, my little-pony-strykjärn, Barbie-dammsugare, Bratz rosa kundvagn med matvaror osv osv...

när kommer det en snorgrön Batman-dammsugare för killar?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • solida

Min son fick i julklapp en städvagn utrustad med mopp, sopkvast, hink med trasa svamp rengöringsmedel och en dammsugare. Han fick också en spis med diverse tillbehör så nu går han och dammsuger och serverar oss kaffe.
    Tycker inte att han är flickig för det. Han tycker om de leksakerna jättemycket, och skulle nog också gärna vilja ha en babydocka. Tyvärr har vi inte riktigt plats men det kanske blir en ändå.
    Annars gillar han att pyssla, diska, laga mat, rita, modellera och pippi långstrump.

Svar på tråden Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?