• Kulta17

Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?

Bara av nyfikenhet:

Tycker du att det finns flick och pojkleksaker?

Vad tycker du är "flickleksaker" och vad är "pojkleksaker"?

Vår dotter har alltid fått ett vararierat utbud av leksaker, men har ändå rätt tidigt valt vad hon gillar.
    Försöker faktiskt undvika de regelrätta super flickleksakerna tex flickdocka med rosa kläder då jag vill att hon ska leka med allt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-04 19:31
    Vad är ditt barns favoritleksaker?

Min dotter ar just nu helt såld på:
    lera, kulram, duplo, rita och pippi & co(i alla dess former)

Annars gillar hon att stå vid vasken och hälla en massa

• Svar på tråden Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?
  • Boel1

Min äldsta flicka har alltid lekt mest med sådant som i tidningar annonseras med pojkar som modeller...byggklossar, tågbana, brio bygg m.m, nu i jul önskade hon sig en radiostyrd bil, och fick det förståss. Så nej, tycker inte att det finns pojk- eller flick-leksaker, eller det borde inte finnas det i alla fall!

• Glass

Om man avdramatiserar färgers betydelse, så ökar antalet könsneutrala leksaker drastiskt.
    Alltså, om man bestämmer sig för att rosa och blått inte är knutna till något kön så är indelningen av saker inte så stor

• mamma till lilla skrutt

Vet inte... min dotter ( nu 4 år ) har fått bilar, garage, bilmatta, dockor, dockvagnar, duplo, pysselgrejor, böcker.
    Hon har aldrig självmant lekt med bilarna, och då vi lekt tillsammans så har hon lekt att de varit bebisbilar som busar och ej vill gå och lägga sig osv. De andra sakerna har hon lekt mycket med. Framförallt dockorna.
    Min ettåriga son tycker att dockorna är spännande, men å andra sidan så vill han alltid ha det som dottern grejar med just för tillfället...
    Det blir spännande att se i framtiden. Återkommer om ett par år i frågan.

• Marma

Finns det då verkligen flick/pojkleksaker? e det inte bara i våran lilla värld som vi delar upp det. Står ju inte i katalogerna eller i affärerna med stor skylt FLICKAVDELNING eller POJKAVDELNING som det gör i klädaffärer. jag lekte med allt när jag var liten, våra grabbar leker med allt men mest bilar....men gör pappa så gör jag tror jag mest på

• Emriella

Jag tycker inte att det finns några könsspecifika leksaker utan det är handeln som har uppfunnit dem! Löjligt!

Jag har en flicka och två pojkar och de leker oftast med samma saker dvs. tågbana, bilbana, duplo, lego, playdooh, pokemonfigurer, TV-spel mm.

Min dotter har aldrig varit intresserad av dockor och prinsessaker däremot gillade en av mina söner Barbie under en period.

Jag köper saker som jag vet att barnen vill ha oavsett om de tillhör pojk - eller flickavdelningen.

• örtagård

Det som är tråkigt är väl att handeln och samhället anser att vissa färger och utseedenden är förknippade med kön. Det irriterar mig mycket. Min dotter blir bedömd som en söt flicka i rosa tex men något inslag av värdering att vara skörare än en pojke. så när det gäller kläder letar jag efter objektivt könsneutrala kläder då och då men jag köper också steotypt flickiga till min son.

När det gäller leksaker, irriterar det mig som sagt att handeln indelat leksakerna i typiska färger - att det finns färger som ANSES vara pojk - eller flick - men i mina ögon ser jag väldigt gärna att sonen har en rosa babydocka - och han får de rosa leksakerna också så klart. Det är ju en trevlig och glad färg !

Båda leker med bilar men jag fattar själv inte riktigt vad billek går ut på mer än att det ser kul ut men ungarna fattar väl . Bäst går dock hem leksaker som stimulerar låtsaslek av social situationer, matlagning, handling, städning, resande, packande av väskor osv. Men bilarna har varit både utflyktsmat och dukade som tårtor. Min stora tjej åker däremot gärna låtsas bil, tåg och båt på en madrass eller stol. Men de kör bilar också!

• Nhelia

Som de flesta i tråden tycker jag det är tråkigt att affärerna är uppdelade i flick- och pojkavdelningar vad gäller leksaker.

Jag virkar och syr egna kakor och bakelser för barn att leka med och ha kak-kalas. Men jag har fått komentarer som "vad fina saker du gör, synd att du inte har en dotter som kan leka med de" (jag har en son). Jag blev så paff att jag inte fick fram ett ord! Klart min son ska få leka kafferep när han blir stor nog. Just nu är kakorna bara roliga att suga på dock

• örtagård

Folk!

Min son är 18 mån nu och älskar låtsalek med kaffekoppar, precis som hans storasyster gjorde i samma ålder. De gillar ju härma vårt beteende. Syrran leker ju nu mer avancerat med dem men de kan faktiskt leka kafferep ihop på med hennes ledning. Han följer som en trogen hund!

Nhelia skrev 2009-01-05 08:26:45 följande:
    Som de flesta i tråden tycker jag det är tråkigt att affärerna är uppdelade i flick- och pojkavdelningar vad gäller leksaker. Jag virkar och syr egna kakor och bakelser för barn att leka med och ha kak-kalas. Men jag har fått komentarer som "vad fina saker du gör, synd att du inte har en dotter som kan leka med de" (jag har en son). Jag blev så paff att jag inte fick fram ett ord! Klart min son ska få leka kafferep när han blir stor nog. Just nu är kakorna bara roliga att suga på dock
  • Nhelia

örtagård skrev 2009-01-05 08:29:32 följande:

Folk! Min son är 18 mån nu och älskar låtsalek med kaffekoppar, precis som hans storasyster gjorde i samma ålder. De gillar ju härma vårt beteende. Syrran leker ju nu mer avancerat med dem men de kan faktiskt leka kafferep ihop på med hennes ledning. Han följer som en trogen hund!
    Härliga barn Min son kommer förmodligen bada i kakor innan han är 18 månader. Jag får nog gömma undan lite så de är nya och roliga när han blir såpass stor. Han är snart 10 månader.
  • SaramedM

Nyfiken gul skrev 2009-01-04 23:58:02 följande:

det jag tycker är snedvridet är att man får leta sig blå efter könsneutrala leksaker för pojkar om man vill ha något neutralt typ en leksaksspis eller liknande... men däremot finns allting serverat på silverfat om man är tjej i form av rosa spisar, my little-pony-strykjärn, Barbie-dammsugare, Bratz rosa kundvagn med matvaror osv osv... när kommer det en snorgrön Batman-dammsugare för killar?
    En fråga, men den vanligaste leksakspisen är röd och svart, hur kan detta inte vara könsneutralt?

Och nej det är inte serverat på silverfat, det är mest glitter och dockor som inte kan röra sig( jämför med killars dockor dvs robotar)

Dammsugare har jag sett både gul och grön
  • Kulta17

Phenelia: Vad kul att du virkar och syr kakor. Är det inte svårt? Jag har tummen mitt i handen.

Min dotter gillar också mat i alla former (att leka med).

När det gäller spisar mm finns det här i Malmö på en leksaks affär massor med "riktiga" saker i barn storlek. T ex det moppsetet någon skrev om. Hel häftigt! Även strykjärn mm.

Leka med bilar och tåg står inte högst upp på hennes lista dock, men hon har både och så om hon vill kan hon.

• Nhelia

Kulta17 skrev 2009-01-05 09:03:17 följande:

Phenelia: Vad kul att du virkar och syr kakor. Är det inte svårt? Jag har tummen mitt i handen. Min dotter gillar också mat i alla former (att leka med). När det gäller spisar mm finns det här i Malmö på en leksaks affär massor med "riktiga" saker i barn storlek. T ex det moppsetet någon skrev om. Hel häftigt! Även strykjärn mm. Leka med bilar och tåg står inte högst upp på hennes lista dock, men hon har både och så om hon vill kan hon.
    Jag trodde också att jag hade tummen mitt i handen. Har noll tålamod och tar alltid enklaste vägen. Men det är faktiskt lättare än man kan tro! Jag virkar på fri hand (har som sagt inget tålamod att följa mönsterbeskrivningar). Finns lite bilder i mitt galleri på sista sidan

Måste även berätta något hemskt angående flick- och pojkleksaker. En sjukgymnast på mitt jobb arbetar med motoriskt sena barn och hon hade rekommenderat en gåvagn till en pojke på ett dagis, men personalen sa att vagnarna var flickleksaker och att pojken skulle bli retad om han använde de. Usch och fy!
  • Kulta17

Däremot så borde fler pojkar "pyssla" även om de blir större. Vi har fullt med pojkar på den skolan där jag arbetar som knappt kan knyta knutar (vi julpysslade). Synd att det efter en viss ålder verkar vara mest flickor som "pysslar".

• Pallas

SmåläningsMamman skrev 2009-01-05 07:53:59 följande:

Finns det då verkligen flick/pojkleksaker? e det inte bara i våran lilla värld som vi delar upp det. Står ju inte i katalogerna eller i affärerna med stor skylt FLICKAVDELNING eller POJKAVDELNING som det gör i klädaffärer. jag lekte med allt när jag var liten, våra grabbar leker med allt men mest bilar....men gör pappa så gör jag tror jag mest på
    Kolla på bilderna i en leksakskatalog vilka som leker med vad så får du en liten fingervisning. Eller tror du det är helt en slump hur det är fördelat?
Svar på tråden Vad tycker du är pojk- och flickleksaker?