• Anonym (Zzzzzz)

Ni med sömnproblem, vad har hjälpt er?

Jag har stora problem med soveriet, jag vaknar mellan 10-30ggr per natt. Har tidigare haft grava insomningproblem i kombination att jag sovit oerhört lätt och vaknat av minsta lilla.

Nu vaknar jag alltså titt som tätt, inte så att jag måste kliva upp men jag får ingen sammanhängande sömn och är trött dagarna i ända.
    Har zopiklon för insomning som jag inte använder särskilt ofta men även propavan som är mer långtidsverkande. Nackdelen är att jag blir hemskt trött av propavan.

Jag blir snart galeeeeeeeeeeeeeeeeen!

Vad har fungerat för er? Metoder, läkemedel, naturläkemedel?

• Svar på tråden Ni med sömnproblem, vad har hjälpt er?
  • Anonym

Mirtazepin. Ett lätt antidepp. som man blir galet trött av,, tar den på kvällen.. varje kväll då.. o en halvtimme senare är jag sömnig i ögonen. Hade oxå problemet att vakna upp om nätterna, det gör jag inte längre. Detta läkemedel är heller inte beroendeframkallande. Känner mig pigg o utvilad på morgonen.

• Anonym (anonym nr1)

Jag har gått på propavan i flera år. Nu är jag medicinfri för jag gick som en zombie på dagarna av propavan och orkade inte så mycke.
    Jag har fått sömnstörningsdiagnos. De läkarn vill är att skriva ut en massa sömntabletter som jag har tackat nej till. Jag har svårt för att somna och när jag väl sover saknar jag djupsömn.

• Anonym (zzzzzzzzzz)

vad gör du om dagarna??? själv hadde jag stora problem att sova förut. men när jag bytte jobb så försvan problemen nu sover jag som en stock hela nätterna igenom om inte barnen vaknar förstås. men jag har inga problem att sona om... offta kan man ju låsa sig vid att man inte kan sova oxå. det har jag oxå gjort. jag va rädd för att gå och lägga mig för jag va rödd för att jag inte skulle somna. blir jag så nu tänker jag äch skit samma fårväll sova en annan dag då om jag inte kan sova nu. då somnar jag... men det är jag.

• panzermensch

Ärligt? Skaffade barn.. sen dess sover jag som en stock så fort det är tyst i huset
    Innan sov jag inte alls

ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • Anonym

Propavan hatar jag...
    Äter dock stilnoct.

Hmm, andra förslag?
    Prova att sänk temepraturen i sovrummet.
    Trots att du är trött på dagarna, gå och träna något just för att göra slut på kroppens engergi...

Jag vet att det är skitjobbigt när man är trött, men vad är en månads slit med träning om det kan ge dig bra sömn resten av livet... ( vem vet )

• illoi1
    panzermensch skrev 2009-01-04 20:42:47 följande:
    Ärligt? Skaffade barn.. sen dess sover jag som en stock så fort det är tyst i huset Innan sov jag inte alls
    hahaha stämmer här med jag skaffade faktiskt oxå barn eehhh 2 faktiskt och när nr kommit hadde man inte ork att vara vaken längre somnade av ren utmattning
  • panzermensch

Hade lite problem fortfarande efter första, svårt att somna och få ro men efter 2 däckar jag

illoi1 skrev 2009-01-04 20:44:16 följande:
    hahaha stämmer här med jag skaffade faktiskt oxå barn eehhh 2 faktiskt och när nr kommit hadde man inte ork att vara vaken längre somnade av ren utmattning
    ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • illoi1
    panzermensch skrev 2009-01-04 20:44:59 följande:
    Hade lite problem fortfarande efter första, svårt att somna och få ro men efter 2 däckar jag
    japp nr 2 tog musten ur mig med... ett barn är väl ingen match det blev värre med 2. kan tänka mig hur de med 3 och 4 och kanske änu fler barn sover    
  • Anonym (Zzzzzz)

Ja propavan gör mig så trött. Jag vill sova normalt, inte sova 15 timmar och sen vara död eller knappt sova alls.

Jag var med om en mkt traumatisk händelse och efter det har sömen varit mer eller mindre knäpp.

Jotack, jag jobbar heltid dagtid och är helt slut -ändå vaknar jag.

Stilnoct fick jag hallucinationer av

Barn är lättare sagt än gjort.

FAN!

• Anonym

Imovane gör att jag somnar inom en halvtimme och sover sju timmar oavbrutet (vaknar om barn skriker förståss). Känner inget konstigt dagen efter - bara extremt skönt eftersom jag sovit så gott!

• Anonym (Zzzzzz)
    Anonym skrev 2009-01-04 21:01:32 följande:
    Imovane gör att jag somnar inom en halvtimme och sover sju timmar oavbrutet (vaknar om barn skriker förståss). Känner inget konstigt dagen efter - bara extremt skönt eftersom jag sovit så gott!
    Imovane är densamma som zopiclon, dvs insomnings..
  • Anonym

Enl min läkare hjälper Imovane till så att man somnar men ÄVEN att man får djupsömn och inte vaknar- Och jag är bevis på att han har rätt, så är det med det.

• Anonym (ginna)

Trodde jag skulle börja sova bättre som ensamstående med en 2 åring och hund på det, men icke. Tar imovane...sen försöker jag göra samma kvällsrutiner varje kväll när liten har somnat. dricker kvällsro tex...försöker göra en medveten närvaroövning osv...
    Men jag har så svårt att somna och nu har imovanen slutat verka dessutom och då självmedicinerar jag och tar 2 eller 3 st 2 grr i veckan istället för en varje kväll så jag kan få lite sömn...då kan jag somna, men det är ju inte bra i längden och inget jag rekomenderar.
    då jag kunde somna var under graviditeten, då behövdes ingen medicin inte...:)
    Men försök att få in några mysiga kvällsrutiner som känns bra för dig...

• Anonym (Zzzzzz)
    Anonym skrev 2009-01-05 09:39:35 följande:
    Enl min läkare hjälper Imovane till så att man somnar men ÄVEN att man får djupsömn och inte vaknar- Och jag är bevis på att han har rätt, så är det med det.

På mig fungerar det dock inte.

Ja kanske skulle kolla på hälskost vad det finns för lugnande théer.

• Anonym (ginna)

kvällsro finns och tex johannesörts te.men såna hälsokost preparat som innehåller johannesört får man inte ta med vissa läkemedel. Fick veta det av min läkare att tex inte det ska tas med imovane...kvällsro innehåller inte johannesört. Jag brukar använda mig även av kanel te, då kanel är en lukt och smak som lugnar mig. Har du någon speciell favorit smak som känns njutningsbart för dig, testa med det som en rutin på kvällarna :)

• Tissan

Jag kör klockrent med postafen åksjuketablett eller tavegyl allergitablett när jag inte kan sova. Inga biverkningar alls. Har fungerat bättre än hälsokost för mig. Provade innan valerina natt men då föredrar jag postafen.
    Lycka till!

• Anonym (Hjärtsjuk)

Själv fick jag Propavan i måndags för att jag kan ligga vaken halva nätterna vilket inte är bra för mig då jag har en diagnos, man får plötsligt får ökad hjärtrytm. Får man ingen sammanhängande sömn ökar detta. Nu sover jag som en stock och är dessutom relativt utvilad när jag vaknar Imorgon ska jag för förta gången se om jag vaknar av väckarklockan *lol*
    Visst e man lite groggy när man vaknar men det är bara i början man är det, märkte redan skillnad idag.

Svar på tråden Ni med sömnproblem, vad har hjälpt er?