• luddigamaskrosen

5 år och mobbad för sina kläder på dagis!!

Vår son som är 5½ år berättade i helgen för mig att han inte ville ha en ny tröja jag köpt till honom och inte dom av samma sort han redan har eftersom vissa på dagis skrattar åt dom och säger att dom är fula! Det är en ur Lindex kollektion Fem myror är fler än fyra elefanter. Han har gillat dom tidigare då han själv valt ut flera av dom plaggen på affären. Han har alltid vart mycket klädintresserad och noga med vad han velat ta på sig.

Men att nåt sånt kom i den här åldern va inget jag va beredd på alls. Kändes såklart hemskt när han fick tårar i ögonen. Då förstog jag varför han knorrat mer än
    vanligt dom sista månaderna när det ska tas fram kläder till dagis. Han har till och med bytt till extra kläderna under dagarna han vart där.

Ska givetvis prata med personalen på dagis om det här imorrn. Men jag vart så paff att jag inte kom på hur jag ska tackla det här. Dom är bara 5 år!! Så såklart att han inte måste ha det på sig om han inte vill och att det är fel av hans kompisar att skratta och säga sånt han blir ledsen av! Men vad gör man, herregud!!!

• Svar på tråden 5 år och mobbad för sina kläder på dagis!!
  • Kangkurr

Du kan inte göra annat än att stötta din son, MEN förskolepersonalen har skyldighet att ta upp detta med barnen och se till att det slutar. Och oftast så brukar barn i den åldern lyssna så det kommer nog lösa sig :)

• memlan83

Nä fy vad ledsen man blir Barn kan vara så grymma.. Har inga goda råd tyvär, mer än att prata om det. Kanske är det bara ett barn på dagis, kanske ngt personalen uppmärksammat?

♥ William ♥ 6/5-06 & ♥ Elliot 13/10-07 ♥
  • Cavatine

Usch, vad ledsamt...

Säger sonen något om vad dagiskamraterna sagt? I vilken stil går kommentarerna? Kan det vara avundsjuka som ligger bakom, menar jag.

Hoppas pedagogerna tar det på fullaste allvar.

• Trojka

Usch, gör ont i mammahjärtat att läsa om sånt. Har själv en son i samma ålder och hoppas o ber att sånt inte försekommer på hans fsk.
    Men ja, vad gör man? Tycker helt klart du ska ta upp det m personalen, så kanske dom kan prata med barnen? Om hur man beter sig mot sina fsk-kompisar, om saker som kan såra osv. Dom behöver kanske inte nödvändigtvis ta upp precis just det din son råka ut för (kanske blir jobbigt för honom tänkte jag? ), men liknande exempel.

• luddigamaskrosen

Det här är enligt honom själv tre av pojkarna och dessutom dom som han ser som sina bästa kompisar. Dom har lite mer spindelmannen/batman kläder och han har inte alltid det.
    Det han säger att dom sagt är att kläderna är fula och att dom skrattat åt dom. Men han har alltid gillat den sortens av kläder, men också såna med spindelmannen på exempel. Men nu är det bara spindelmannen han velat ha och i helgenfick jag ju svaret på varför.

• luddigamaskrosen

Jag undrar hur vanligt det här är bland små barn som honom? Är det någon annan som har erfarenhet av sånt här?

• Alexandra84

Åh stackars din lilla pojke
    Tycker verkligen detta är hemskt, mobbin förekommer ju i lägre och lägre åldrar hela tiden nu... var ska allt detta sluta?!

Ett par bekantas son blir både fysiskt och psykiskt mobbad på sitt dagis, han är bara 2år pojken och allt beror på att han är skelögd Dom som mobbar är oxå runt 5år tror jag det var, blir så otroligt ledsen när jag hör om sånt.

Allt du kan göra TS är att lyssna på din son och ta upp detta med fröknarna. Kanske kan din son berätta vem som mobbar så kanske du kan prata med föräldrarna till dom barnen? Jag menar, om mina barn skulle mobba någon så skulle jag vilja veta det så jag kan ta ett rejält snack med mina barn, för om ja som förälder inte stoppar detta, hur är mitt barn då om 10år?

Krama om din son extra mycket nu.
    Och hoppas verkligen allt löser sig för er.

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Sunshine78

Jag får ont i hjärtat när jag läser ditt inlägg..På min sons dagis( 3-5 år)  har de haft det problemet.Tjejer och killar fryser ut de som inte har 'rätt kläder'.Personalen accepterar abolut inte detta beteende utan tar itu med det på en gång,och nu har det blivit bättre.Förstår inte vart barnen får det ifrån att börja reta varandra för kläder,så trist!

Man önskar att ens barn hade fullt självförtroende och inte brydde sig,men det är inte så lätt.Usch ja,vad less man blir!

• natkom

Tyvärr kommer detta från vad barn lär sig hemma, barn som inte får lära sig att alla är olika och att man ska ha en bra självkänsla. Jag har jobbat med barn ganska mycket i alla åldrar och man märker när barn har en trygg stämmning hemifrån. Dom barnen är också trygga i livet och vågar vara sig själva och säga i från. Medan dom stackars barnen som får bråka för att få uppmärksamhet och då tyvärr fel uppmärksamhet, men de e vad dom vet att bråka för att någon ska se dom. Så de e inte barn som är grymma det är föräldrar som inte vet bättre än att uppfostra mobbare.

• Sofye
    Alexandra84 skrev 2009-01-04 22:24:07 följande:
    Åh stackars din lilla pojke Tycker verkligen detta är hemskt, mobbin förekommer ju i lägre och lägre åldrar hela tiden nu... var ska allt detta sluta?!Ett par bekantas son blir både fysiskt och psykiskt mobbad på sitt dagis, han är bara 2år pojken och allt beror på att han är skelögd Dom som mobbar är oxå runt 5år tror jag det var, blir så otroligt ledsen när jag hör om sånt.Allt du kan göra TS är att lyssna på din son och ta upp detta med fröknarna. Kanske kan din son berätta vem som mobbar så kanske du kan prata med föräldrarna till dom barnen? Jag menar, om mina barn skulle mobba någon så skulle jag vilja veta det så jag kan ta ett rejält snack med mina barn, för om ja som förälder inte stoppar detta, hur är mitt barn då om 10år?Krama om din son extra mycket nu.Och hoppas verkligen allt löser sig för er.
    Va?? Men vart är fröknarna?? Usch va hemskt sånt här!!! Det är jätte viktigt att du pratar med fröknarna och att dom håller extra kolla och pratar med barnen att man blir ledsen osv, sånt pratar dom redan om med barnen som är i sonens ålder (3år) på mina barns dagis för, tycker det är jätte bra!! Och dom verkar väldigt uppmärksamma, visst kan man missa också men nu vet ju du så då får dom inte missa det!
    ღJohn o5 ღSigrid o7 ღMiNi o9
Svar på tråden 5 år och mobbad för sina kläder på dagis!!