• Anonym (ledsen)

Vi är körda

Min mage värker och hela mitt bröst drar ihop sig och jag vill bara rasa ihop och gråta, sanningen slog mig i ansiktet idag att ekonomin är helt raserad.

Jag studerade och tog examen i juni -08 och efter det har jag sökt mer jobb än jag kan räkna och en och annan intervju har det blivit men sedan är det stopp. Jag jobbar som timvikarie och är uppsatt överallt vid det här laget, vården, städfirmor, tidningstjänst, m.m

Men hela hösten har vi hankat oss fram på en inkomst (jag uppfyller inte kraven för varken a-kassa eller alfakassa) tack gode gud att min man har jobb, men nu räcker inte det längre.

När vi levde på en inkomst fick vi mer än en gång gräva i våra surt sparade sparpengar och nu är de slut, det finns inte ett öre mer att ta utav.

Vi bor så billigt vi kan göra, bil är vi helt beroende av där vi bor eftersom här går inte en buss på 13 kilomters avstånd. Droppen blev nu i december, bilen gick sönder och var tvungen att lämnas in och helt plötsligt stod vi med en utgift på flera tusen som vi inte hade räknat med och som vi inte har pengar till.

Verkligheten nu då, vi ligger 7000 kr. back som vi måste ha inom en vecka.

Jag har aldrig fått en betalningsanmärkning i hela mitt liv och tänker inte få det heller, men vad fan ska vi göra? Ja jag vet redan vad jag måste göra, jag måste vända mig till mina släktingar och hoppas på nåd. Men jag skäms, jag har aldrig behövt låna pengar utan vi har alltid klarat oss själva, men nu går det bara inte. Men att behöva se sin pappa i ögonen och be om 7000 i lån känns så fruktansvärt förnedrande att jag har magknip och illamående vid bara tanken på det samtalet som ska äga rum i morgon.

Det känns som att jag sitter i en rävsax, vad ska vi göra? Jag är uppskriven som vikarie överallt, jag tar varje timma jag erbjuds, jag söker alla jobb jag ser, min man jobbar över så många timmar han bara orkar och ändå får vi det inte att gå ihop. Vi har sålt allt vi har av värde, vet inte vad vi skulle kunna sälja mer!

Jag trodde inte det var så illa som det är, jag visste att vi inte hade det gott ställt men att vi inte skulle få ihop det med 7000 är värre än vad jag någonsin hade föreställt mig. Men när bilräkningen kom med posten idag så blev verkligheten som en käftsmäll.

Vi är aldrig på bio, aldrig på krogen, köper aldrig nya kläder (mer än sådant som barnen verkligen måste ha), vi unnar oss aldrig något så det finns inget sånt att skära in på heller.

Jag önskar inget hellre än ett jobb, om jag bara fick det så skulle allt lösa sig. Men jag söker och söker utan framgång, jag hade satt stora förhoppningar till ett jobb nu men fick idag besked att tjänsten var tillsatt.

Jag har två dagars jobb inbokade inom städfirman nu men det är allt som jag i dagsläget vet. Min mage rasar, jag kan inte sova, jag är gråtfärdig hela tiden och jag har totalt tappat livslusten. De som säger att man inte blir lyckligare av pengar vet inte vad de pratar om, för man blir fan inte lycklig utan dem i alla fall. Vem kan bli lycklig när man lever med en konstant orosklump i magen?

Jag begär inte mycket här i livet, jag vill bara kunna betala mina räkningar och se till att min familj kan äta sig mätta, mer än så behövs inte. Men vi kan inte ens betala räkningarna och det ska jag behöva se min pappa i ögonen och säga och jag är livrädd för det samtalet.

• Svar på tråden Vi är körda
  • Anonym

har inte läst tråden, men sitter i EXAKT samma sits. ska nu i eftermidag ringa min pappa å be om ett lån på 11.000kr... det känns så hemskt, å samma sak här, det är bilen. å jag behöver den för att kunna ta dom jobbdagar jag får. Jag kör nästan inte ens bil förutom när jag ska få jobba, försöker alltid handla då också (ca 7km till närmaste affär å inga bussförbindelser)
    Hoppas aöllt löser sej för dej!

• Anonym

TS, av alla trådar om liknande problem (med ekonomi) så har jag aldrig känt sympati för någon annan men nu känner jag det med dig.

Du har verkligen försökt ALLT. Gjort allt du kunnat och varit ett föredöme för många, dvs försökt klara dig själv och inte räknat med att staten finns där för din skull.
    Just därför tycker jag att du ska få bidrag. De är till för de som verkligen försöker och gör allt för att försörja sig själv men inte lyckas.

Hoppas att det går bra för dig framöver, kämpar man på brukar det lösa sig!

• Anonym (lollo)

Hej TS.

Detta kanske inte är något för dig, men att jobba på sexlinje tills du hittar något kanske kan vara något? Då sitter du hemma och jobbar, och kan samtidigt söka arbeten.

Lycka till

• Anonym (suck)

Men hallå!!! Vad är det för tips egentligen....

• Anonym (lollo)

Anonym (suck) skrev 2009-01-11 21:07:42 följande:

Men hallå!!! Vad är det för tips egentligen....
    Ja du, ett tips som alla andra kanske? Det inbringar pengar iaf. Som jag skrev.. det kanske inte är något för TS, men likväl ett tips. Negativa människa.
  • Dripknot

Det är sant att pengar inte gör en lyckligare, men de underlättar en hel del praktiskt. Onekligen.

Och se det såhär istället.. bättre att vara skyldig någon familjemedlem än någon myndighet. Med din pappa kan du ju delbetala efter förmåga månadsvis vilket inte alltid är så lätt med myndigheter.

Förstår att samtalet till din pappa känns påfrestande, har varit med om samma sak själv men det handlade då om betydligt mer pengar i mitt fall.

Jag tror att din pappa kommer tycka det känns bättre att du ber honom om hjälp istället för att lösa uppgiften själv, eftersom den ändå är för övermäktigt för dig att lösa på egen hand. Att våga be om hjälp innan det gått för långt är ett tecken på stort mod och en inre styrka! Du växer med detta och du ska se att du kommer känna dig mycket bättre till mods när du pratat med din pappa. Lycka till!!

• Anonym (S)

Jag vill bara ge dig och din familj min sympati. Du verkar vara en vettig människa som verkligen har försökt med allt.

Men jag tycker inte du ska skämmas över att be om pengar. Du skriver själv att du aldrig behövt låna förrut, så vad gör en eller kanske ett par gånger.

Som ngn annan skrev kanske ett kreditkort kan vara bra, ni verkar ju kunna sköta ekonomin bra så jag tror inte att ett kreditkort skulle sätta er i nån skuldfälla.

• Anonym (ledsen)

Åh ni underbara människor, era ord gör mig alldeles varm och jag sitter med ett stort leende på mina läppar och läser era fina rader till mig.

Det gick över all förväntan med min underbara pappa, jag var gråtfärdig och skämdes så oerhört och han bara tog mig i sina armar, gav mig en stor kram och sa att han självklart ställer upp och hjälper oss. Han sa att han vet att vi gör allt i vår makt för att göra rätt för oss och att vi aldrig skulle slösa pengar i onödan och absolut inte låna om vi inte behövde. En timma senare satt pengarna på mitt konto och det kändes som att jag lättade flera kilo.

Jag har också satt upp mig på vikarielistor inom barnomsorgen och fritidsverksamheten i vår kommun och förhoppningsvis leder även det till några timmars jobb.

Än en gång, TUSEN TACK alla ni underbara som tagit ert tid och kommit med råd!

Många kramar till er alla

Svar på tråden Vi är körda