• Tessii

Är babysim värt pengarna? (Göteborg)

Babysim kostar onekligen en slant.
    Är det värt detta och känns det som att barnet fick ut något av detta (och föräldrarna givetvis )
    Och något speciellt ställe i GBG som kan rekkommenderas?
    Tack/T

• Svar på tråden Är babysim värt pengarna? (Göteborg)
  • saris2008

Vi har inte gått då vi hört av många att det inte är värt de pengarna. Men det är väl svårt att avgöra om man inte provat, vet att på dalheimers hus har de drop in babysim, där kan man testa och se om det är nåt man vill fortsätta med.

• MuminMy
    Nogula skrev 2009-01-11 16:00:30 följande:
    Vattenrespekt och vattensäkerhet är väl nåt som man som förälder lär sitt barn samtidigt som de får vattenvana.Har man bara lite vett själv så anser jag inte att det är särskilt svårt

Jag - som själv är instruktör - tycker det är skitsvårt att lära mitt eget barn det - så - visst skulle man teoretiskt kunna det men jag tror att där är det jättebra att ha stöd av en instruktör som kan hjälpa mig som förälder att se vad jag gör och hur jag egentligen borde göra (t.e.x att låta barnet nå bottenläge i vattnet och få lov att känna vattnets lyftkraft innan man hjälper det upp - det krävs att man faktiskt VÅGAR vänta och som förälder är man i princip alltid för snabb ... även jag alltså - fast jag VET hur jag ska göra).

Babysim är inte alls något nödvändigt - men vattenvana barn som inte fått lära sig vattenrespekt och vattensäkerhet är väldigt vattenfarliga barn.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Lucky

Jag tycker oxå det är värt pengarna(mycket pengar har det blivit då dottern fortfarande simmar, nu 4år)
    Hon fyllde 4år i nov och simmade redan tvärsöver poolen strax före 3år, nu simmar längs med hela bassängen med superfina arm och bentag så duktig!
    Har varit så kul att följa hennes vattenutveckling!

• BunnyBrown

Vi har gått en termin med sonen, en kurs som hans mormor betalade. Värt pengarna? Inte helt säker :/ Det var roligt komma iväg och göra något med barnet och träffa andra föräldrar, men jobbigt ha tider att passa. Kändes också som om kursen var lite väl lång på något vis. Samtidigt som man nu kan använda övningarna själv, i lämpligt badhus. Vi fortsätter inte termin 2.

• Bibbs
    Svar på #7
    Tycker inte alls det är värt pengarna!!! Vattenvana kan barnen få ändå. Varför betala dyra pengar för det. De pengarna kan man ha roligare med!
  • MuminMy
    Bibbs skrev 2009-02-09 19:30:34 följande:
    Svar på #7Tycker inte alls det är värt pengarna!!! Vattenvana kan barnen få ändå. Varför betala dyra pengar för det. De pengarna kan man ha roligare med!
    Som jag skrev ovan, vattenvana är inte alls det primära syftet med babysim, vattenvana får man genom att bada regelbundet, vattenrespekt däremot måste läras in och det är inte det enklaste i världen.
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
  • tjooohej

Ja det är värt det. Men jag tycker att det är bra att gå när barnet blivit något äldre, vi började vid 6 mån. Inte lika jobbigt med sovtider, mattider, de är mer med o tycker det är så roligt med andra människor. Vi märker att de som är yngre i vår grupp ofta gråter o är kinkigare i vattnet.
    Sen är det roligt att gå där båda föräldrarna får vara med i poolen samtidigt. Det blir en rolig familjeaktivitet. O en bestämd dag o tid att gå på gör att vi kommer iväg!

• BymBym
    MuminMy skrev 2009-02-09 21:14:40 följande:
    Som jag skrev ovan, vattenvana är inte alls det primära syftet med babysim, vattenvana får man genom att bada regelbundet, vattenrespekt däremot måste läras in och det är inte det enklaste i världen.
    Håller med. Vi hade aldrig lyckats med det om inte instruktörerna funnits. Men jag tycker att man bör fortsätta inte bara gå första terminerna. Nu när äldsta är 3 ser man verkligen vad det har gett. Hon dyker helst inte, men hon har ramlat i vattnen och då ser man att hon är lugn och tar sig upp, är inte alls skärrad över att hon kom helt under vatten. Det är en trygghet för mig som förälder.
  • BunnyBrown

Det kan jag också hålla med om, det är vitsen med kurs. Men jag hade ändå sett en lite annan utformning. Kanske kortare kurs och ett kompendium med övningar.

• MuminMy
    BunnyBrown skrev 2009-02-10 09:33:17 följande:
    Det kan jag också hålla med om, det är vitsen med kurs. Men jag hade ändå sett en lite annan utformning. Kanske kortare kurs och ett kompendium med övningar.
    Då skulle du gått hos oss - här får man just det - en hel BOK med övningar Vi har 24 lektioner per år hos oss.
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
Svar på tråden Är babysim värt pengarna? (Göteborg)