• Tessii

Är babysim värt pengarna? (Göteborg)

Babysim kostar onekligen en slant.
    Är det värt detta och känns det som att barnet fick ut något av detta (och föräldrarna givetvis )
    Och något speciellt ställe i GBG som kan rekkommenderas?
    Tack/T

• Svar på tråden Är babysim värt pengarna? (Göteborg)
  • Ia Lia

Det var mysigt och kul och ett fint minne, inget jag ångrar att vi gjorde och de pengarna skulle ändå vara borta på något annat.

• Smurfsan

Vår lilla tjej älskar att bada så för vår del var de värt pengarna. Jag var emot babysim men har ändrat uppfattning efter att sett hur glad hon är i vattnet. Vi börjar fortsättningskurs om 2 veckor.

Vi går på Jennifers babysim finns i gbg om jag inte minns fel.

• ebbozz

vi går på aquabarn i partille. jag tycker definitivt att det är vört pengarna. inte för att han gör eller förstår så jättemycket nu. men han gjorde otroliga framsteg på förra kursen. man kommer ut och får träffa andra babisar och han äääälskar att komma till bassängen.
    om du inte vill ge så mycket pengar så kan du ju åka till valhalla, där finns en liten bassäng jämte det stora badet. där kostar det 50kr/vuxen och 10kr/barn... tror de har öppet torsdagar och fredageftermiddagar, samt en helgdag. dit brukar vi oxå gå, utöver babysimmet

• strumpan77

Jag tycker oxå att det är jättekul att se min son bada och han älskar verkligen vattnet. Vi går oxå på jennifers babysim. Dom är bra tycker jag!

• MuminMy

JA det är värt det!! Men nu är jag väl partisk eftersom jag är instruktör Men min kille har simmat sedan han var 10 veckor - han är nu 3.5 år och kan själv dyka ner på typ 1.20 meters djup och hämta saker - kan hoppa i och simma tillbaka till kanten - har börjat få med armarna och kommer väl att kunna simma om ett år ungefär.

Jag tycker dock att ska man gå ska man investera mer än bara nybörjarkursen - att bara gå den är ju mysigt för föräldrarna men ger kanske inte så mycket på lång sikt för barnet - för det krävs regelbundenhet under en längre period.

Många önskar sig bidrag till jul och födelsedagar för att klara av avgiften

Titta på www.babysim.org vilka sim som är anslutna i göteborg. Ring alltid och prata med dem (gärna en instruktör) så du vet att deras uppläggg passar dig.

Jag tycker inte man ska gå på sim som fortfarande använder det sk. rosendyket - utan man ska välja ett sim där man närmar sig undervattensövningarna i barnets egen takt och det innebär oftast att man inte "dyker" eller "doppar" barnet under första kursen.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Vädtkustmamma

Jag tyckte det var värt pengarna! Vi hade jätteroligt. Fast man ska vara beredd på att det är en inlärningsperiod både för barn och speciellt mamma/pappa innan man får till rutinerna i omklädningsrummet, hungrigt barn osv.

Vi gick på Frölunda Kulturhus eftersom det var nära och bra. Nu i efterhand har jag även noterat att de är bland de billigaste i Göteborg. De har även drop-in på fredagar om ni vill testa en gång eller känner att ni inte kan boka upp er varje vecka i flera veckor framöver.

• Busbellan

Jag måst nog säga att jag tycker inte babysim är värt pengarna.
    Vattenvana kan man ge barnet utan att betala för en dyr kurs. Gå och bada i vanlig simhall ger också vattenvana och är billigare.
    Nu kanske inte alla har en tillräckigt varm bassäng i simhallen, men om det finns det så skulle jag absolut göra det istället.
    Vi har gått på babysim med de två äldsta barnen, men tyckte mest det var krångligt att behöva passa in mat och sovtider så det passade till badet.
    Nej, då är det bätte att gå till vanliga simhallen, det har vi gjort med minstingen

Mamma till Nora, August och Ella
  • MuminMy

Helt rätt att vattenvana får man om man badar regelbundet. I de flesta babysim är inte just vattenvanan det primära syftet utan något man får "på köpet". Det främsta syftet brukar däremot vara vattenrespekt och vattensäkerhet - vilket är betydligt svårare att lära på egen hand - samt självklart också simkunnighet.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Busbellan
    MuminMy skrev 2009-01-11 15:55:59 följande:
    Helt rätt att vattenvana får man om man badar regelbundet. I de flesta babysim är inte just vattenvanan det primära syftet utan något man får "på köpet". Det främsta syftet brukar däremot vara vattenrespekt och vattensäkerhet - vilket är betydligt svårare att lära på egen hand - samt självklart också simkunnighet.
    Vattenrespekt och vattensäkerhet är väl nåt som man som förälder lär sitt barn samtidigt som de får vattenvana.
    Har man bara lite vett själv så anser jag inte att det är särskilt svårt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Smulu

Smurfsan skrev 2009-01-07 23:10:53 följande:

Vår lilla tjej älskar att bada så för vår del var de värt pengarna. Jag var emot babysim men har ändrat uppfattning efter att sett hur glad hon är i vattnet. Vi börjar fortsättningskurs om 2 veckor. Vi går på Jennifers babysim finns i gbg om jag inte minns fel.
    Det gör det. Jag går där.
Svar på tråden Är babysim värt pengarna? (Göteborg)