• Emeraldy

Visa mig ditt personliga brev - det som gav dig jobb!

Jag har sökt uppemot 100 jobb nu och fått komma på 2(!) intervjuer....

Jag behöver alla tips jag kan få, så jag skulle gärna vilja se förslag på personliga brev som faktiskt lett till jobb!

Så skulle du vilja visa ditt för mig vore jag jätteglad! Vill du inte lägga det här i tråden kan du ju inboxa mig istället.

Tack på förhand!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Visa mig ditt personliga brev - det som gav dig jobb!
  • Kjell2

Emeraldy skrev 2009-01-08 14:05:32 följande:

Kjell:När jag läser ditt brev inser jag att jag själv inte har så mycket att komma med
    Kan bero på att jag jobbat i 15 år.

Det viktiga i brevet är att visa på att du vill ha jobbet och varför. Vad du kan tillföra arbetsgivaren och varför. Dina unika kompetenser och egenskaper för just det här jobbet.

Läs annonsen noga, sök information om företaget och skriv ihop ett brev utifrån det. Inte något standardbrev där du bara byter rubriken.

Har företaget mycket utländska kontakter lyft fram din språkkunskap. Är det ett seriveföretag lyft fram att du är erfaren och duktig på service. Är det ett vårdföretag lyft fram att du gillar att jobba med männsikor osv.

Exempel på dålig inledning:
    Jag är en glad tvåbarnsmamma på 23 jordvarv. Jag är född i Malmö och när jag var tre år flyttade vi till Falun. Min pappa fick jobb där. Jag gillade aldrig Falun, för mycket vinter och tråkiga männsikor så när jag var 19 flyttade jag med min kille till Kalmar.

I denna inledning framkommer abslolut ingenting som är av intersse för arbetsgivaren.

Bättre inledning, inte perfek
    Den utlysta tjänsten som handläggare skulle passa mig perfekt. Med min erfarenhet från lärarykte, där planering, uppföljning och noggranhet är grundstenar skulle jag verkligen kunna göra ett bra jobb hos er. Jag är även van att jobba under stress och ändå aldrig slarva med kvaliteten.

Det som verkligen lockar mig med ert företag är att ni mycket med idrottsklubbar och föreningar. Träning och idrott är ett av mina stora fritdisintressen.

Osv.....

/Kjell
  • Emeraldy

Tack för jättebra tips, Kjell (Tror att vi diskuterat liknande saker i en annan tråd )

• Madam

Emeraldy skrev 2009-01-08 14:15:18 följande:

LeWi:Jag har lagt ut mitt brev tidigare, men det känns inte som jag har blivit så hjälpt av det. Jag känner att jag måste tänka helt nytt, och inte utgå från det jag redan brukar skriva, utan jag vill istället ha helt nya idéer Jag söker främst administrativa jobb, samt butiksjobb, men jag har ytterst liten erfarenhet av bägge delar, så det ser lite mörkt ut Jag är utbildad lärare men har blivit uppsagd pga övertalighet, och jag vll dessutom bort från skolvärlden. Gärna så långt bort som möjligt
    ungefär samma typ av jobb som jag söker, det enda som finns att söka när man har en stor allmännkunskap och inte är riktigt kvalificerad för annat.
  • Kjell2

Emeraldy skrev 2009-01-08 15:56:39 följande:

Tack för jättebra tips, Kjell (Tror att vi diskuterat liknande saker i en annan tråd )
    Mycket möjligt att vi gjort. Kommer inte ihåg.

Om du vill kan jag kolla lite på ett av dina brev, CV och ha synpunkter. Skicka i så fall annons, brev och CV till mig.

Att söka jobba är vädigt frustrerande. Det behövs både kvantitet, massor av ansökningar, och kvalitete, en bra ansökan.

Sen gäller det att söka realistiskt. Har du t ex inte läkarutbildningär du helt chanslös att få ett läkarjobb, oavsett hur bra ansökan du skriver.

Om du är arbetslös och intresserad av ett en viss typ av jobb bör du försöka bygga upp erfarenhet kring detta, t ex genom utbildning och frivilligarbete.

Du söker butiksjobb. Kontakta t ex Röda korset eller Myrorna och fråga om de behöver hjälp i sina butiker. Du vill jobba inom admin. Försök läsa någon kurs i maskinskrivning, datakunskap, bokföring hos något studieförbund eller högskola.

Viktigt att kunan visa för en arbetsgivare att du vill något och är beredd att satsa för att nå dit.

Fundera på hur du vill svara på en intervju när denna fråga från butikschefen kommer:
    "Du har varit arbetslös en period. Sen skriver du att du alltid drömt om att jobba i butik. Hur har du utnyttjat tiden för att förbereda dig och kunna få ett butiksjobb?"

/Kjell
  • Scruffy

Kjell, vad jobbar du med? Rekrytering?

Jag vill göra om min CV, men vill hitta en bra mall.

Jag la igår ut en frågeställning som jag inte har fått svar på (en annan tråd)

Nu är det dags att söka nytt jobb.

Jag har varit anställd på samma företag i över 6 år.
    Av dessa har jag varit mamma ledig 2 år.
    Har nu jobbar i snart 1 år efter mammaledigheten.

Jag vill byta jobb för:

- Det är inte roligt längre
    - Vill utvecklas och känner att jag inte gör det här längre.

Dessutom gillar jag inte alls vår nya chef och det bidrar till att jag känner att jag inte trivs längre.

Hur ska jag bäst motivera detta i en ansökan så det låter positivt.

Jag kommer inte att söka vad som helst men om jag ser något passande så vill jag skicka en seriös ansökan och också uppfattas som en seriös kandidat.

• LeWi
    Scruffy skrev 2009-01-09 09:14:19 följande:
    Kjell, vad jobbar du med? Rekrytering?Jag vill göra om min CV, men vill hitta en bra mall. Jag la igår ut en frågeställning som jag inte har fått svar på (en annan tråd)Nu är det dags att söka nytt jobb.Jag har varit anställd på samma företag i över 6 år.Av dessa har jag varit mamma ledig 2 år.Har nu jobbar i snart 1 år efter mammaledigheten.Jag vill byta jobb för:- Det är inte roligt längre- Vill utvecklas och känner att jag inte gör det här längre.Dessutom gillar jag inte alls vår nya chef och det bidrar till att jag känner att jag inte trivs längre.Hur ska jag bäst motivera detta i en ansökan så det låter positivt.Jag kommer inte att söka vad som helst men om jag ser något passande så vill jag skicka en seriös ansökan och också uppfattas som en seriös kandidat.
    Kan bara ge dig ett tips egentligen - I ansöknigarna och ev intervjuer så ska du fokusera på vad du vill till, inte vad du vill bort ifrån.
    Att motivera att man söker ett jobb för att det nuvarande jobbet inte är kul längre och att man hatar sin chef sänder rätt negativa signaler.
    Rikta in dig på varför du vill ha jobbet du söker istället!
    Hur du passar för det, hur dina erfarenheter passar för arbetsuppgiften.

Ingen rekryterare kommer välja någon som söker jobbet mest för att komma bort från sin nuvarande arbetssituation.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Kjell2

Scruffy skrev 2009-01-09 09:14:19 följande:

Kjell, vad jobbar du med? Rekrytering?Jag vill göra om min CV, men vill hitta en bra mall. Jag la igår ut en frågeställning som jag inte har fått svar på (en annan tråd)Nu är det dags att söka nytt jobb.Jag har varit anställd på samma företag i över 6 år.Av dessa har jag varit mamma ledig 2 år.Har nu jobbar i snart 1 år efter mammaledigheten.Jag vill byta jobb för:- Det är inte roligt längre- Vill utvecklas och känner att jag inte gör det här längre.Dessutom gillar jag inte alls vår nya chef och det bidrar till att jag känner att jag inte trivs längre.Hur ska jag bäst motivera detta i en ansökan så det låter positivt.Jag kommer inte att söka vad som helst men om jag ser något passande så vill jag skicka en seriös ansökan och också uppfattas som en seriös kandidat.
    Jag har rekryterat en massa, jobbade som chef, men inte i mitt nuvarande jobb. Har även sökte en del jobb själv.

CV-mallar hittar du överallt. Vad som är bra är ofta en fråga om tycke och smak.

I din ansökan ta upp varför du vill ha det nya jobbet, inte varför du vill lämna det gamla. Läs annonsen och fundera på varför detta verkar vara ett kul jobb som du vill ha. Skriv sen det.

Jag tycker det är bra om man i sin CV inte bara skriver torr fakta utan även tar upp resultat och vad man uppnått.

Mindre bra enligt mig:
    2000-2008 Säljavdelningen Volvo Falun AB

Bätre enligt mig:
    2000-2004 Bilsäljare Volvo Falun AB
    Jobbade med att sälja nya bilar till privatpersoner. 2003 var jag bästa sälajare och 2004 slog jag säljrekord.

2005 Bilsäljare Volvo Falun AB
    Anvarade för att bygga upp ny säljavdelning i Mora. Höll tidplan och budget.

2006-2008 Vikarierande Säljchef Volvo Falun AB
    Under min chefs papapledighet var jag vikarierande säljchef. under mitt år överträffade vi all säljmål och höll ändå kostnadsbudget. Vi fick toppbetygg, 4,9 av 5,0 i den årliga kundenkäten.
  • Inanna

Jag har beställt ett cv från cv-fabriken. Kostade mig 2000kr, men jag har på 13 ansökningar fått komma på 4 intervjuer (jag har aktivt sökt jobb i en månad).

Så det är mitt tips! Det är inte konsumtion utan en investering i min mening och har man möjlighet att göra det så rekommenderar jag det.

• Kaslin4ever070227

Hoppar in här lite

ja det är inte lätt detta med jobb idag...

när man skriver CV och sin prestation så tar det ju tid,men viktigt att prestationen är kort fattat,inte mycket hej och hå blir tråkigt i längden om man skriver av sig själv i en a4 sida..

sen när man söker ett jobb o skickar in sin cv,där står det alltid om att man kan skriva något till sin arbetsgivare...

det ska oxå vara lite kortfattat o intressant så att man fastnar direkt..

jag har jobbat innom restaurnag bransen i många år,men fått barn i mellan samt studerat mig till usk,jag blev sjukskriven i september förra året"gick in i väggen helt enkelt"

1 jan blev jag arbetslös efter min sjukskrivning,fredag den 2 jan skrev jag in mig som arbetsökande till af, onsdags i denna vecka fick jag ett samtal om att komma i på interjuv,var där igår efter 5 min var jobbet mitt,idag ska jag jobba min första pass från 16.00..

jag skickade in min cv till dom som sökte servis,barpersonal samt till dom som sökte usk:are innom vården..

Tänkte att jag tar det jag får om någon nu hör av sig och det gjorde ju dom från denna restaurang först då..

Frågade han faktiskt vad fick han att ringa mig??
    han sa att det var inte bara pga efarenhet det var för min personlighet...så jg tror att det är en stor sak oxå....

vissa jobb man söker kan det stå att dom tittar inte bara vad du gjort att personligheten gör mycket oxå..

• Emeraldy

Jo, men det här med personlighet är ju lite svårt att visa när man inte ens får komma på intervju...

Svar på tråden Visa mig ditt personliga brev - det som gav dig jobb!