• EllieMay

    Judar titta hit!

    Hej och välkomna!
    Denna tråd startar jag för oss som är
    judar eller eventuellt dem som funderar på att
    konvertera kan mötas, för att dela tankar,
    åsikter och funderingar.
    Här kan vi babbla om samhälle, allmänt,
    religionen och även det som händer i Israel om någon
    vill.

    Välkomna in

  • Svar på tråden Judar titta hit!
  • Lejonberget

    Jag vill göra dig uppmärksam på att det redan finns en tråd för endast judar i medlemsgrupper. Vilket intryck tror du det gör på dem som är genuint nyfikna att du ställer krav på konvertering? Det har funnits många trådar där vi ställt genuint menade frågor angående judendom , men får bara svalt gensvar.
    Det ger vissa signaler att ni vill isolera er eller vad man ska kalla det. Om man drar in politiska frågor är man ju OT och kan anmälas för det. Ha det så bra, och låt inte oss andra störa!

  • danitra
    Lejonberget skrev 2009-01-08 17:05:32 följande:
    Jag vill göra dig uppmärksam på att det redan finns en tråd för endast judar i medlemsgrupper. Vilket intryck tror du det gör på dem som är genuint nyfikna att du ställer krav på konvertering? Det har funnits många trådar där vi ställt genuint menade frågor angående judendom , men får bara svalt gensvar. Det ger vissa signaler att ni vill isolera er eller vad man ska kalla det. Om man drar in politiska frågor är man ju OT och kan anmälas för det. Ha det så bra, och låt inte oss andra störa!
    Det finns en tråd för en grupp judar som redan är tätt sammansvetsade och den kan vara svår att komma in i. Precis som det är med vissa mammagrupper här - inte konstigt om TS vill starta en ny.
  • Lejonberget

    danitra skrev 2009-01-08 17:09:19 följande:


    Det finns en tråd för en grupp judar som redan är tätt sammansvetsade och den kan vara svår att komma in i. Precis som det är med vissa mammagrupper här - inte konstigt om TS vill starta en ny.
    men det hade hon redan gjort (vi har båda varit där) Man löser nog bättre den bristande respekten och den aggressiva tonen som ofta råder på forumet genom att anmäla OT inlägg och öppna dialog med redaktionen om de inte förstår undertonerna istället för att fly från tråd till tråd, det var så jag menade.
  • EllieMay

    Jag ville starta en tråd för oss nya som inte hängt med i den andre tråden, käns lite svårt att komma in om man inte varit med från början.

    Även så ville jag starta denna tråd för oss som är judar eller har funderingar kring att konvertera, ett rum där vi kan babbla på om allt och ingenting.

    Om folk är nyfikna på judismen, kan inte de starta en tråd enbart för frågor till exempel, sådana trådar finns ju om andra religioner, så varför inte om judendommen?

    Ser inte varför det ska vara så svårt, jag skapar en tråd för oss som är judar, där vi kan mötas och babbla. Vill man säga något om konflikten så är det okej, ser inte det som OT då jag skrivit i TS att detta är OK. Jag vill inte isolera mig utan deltar aktivt i andra trådar kring konflikten, men denna tråd ser jag som en möjlighet att lära känna andra judar, dela tankar osv. Handlar inget om att isolera

  • Lejonberget

    EllieMay skrev 2009-01-08 17:20:40 följande:


    Jag ville starta en tråd för oss nya som inte hängt med i den andre tråden, käns lite svårt att komma in om man inte varit med från början. Även så ville jag starta denna tråd för oss som är judar eller har funderingar kring att konvertera, ett rum där vi kan babbla på om allt och ingenting. Om folk är nyfikna på judismen, kan inte de starta en tråd enbart för frågor till exempel, sådana trådar finns ju om andra religioner, så varför inte om judendommen? Ser inte varför det ska vara så svårt, jag skapar en tråd för oss som är judar, där vi kan mötas och babbla. Vill man säga något om konflikten så är det okej, ser inte det som OT då jag skrivit i TS att detta är OK. Jag vill inte isolera mig utan deltar aktivt i andra trådar kring konflikten, men denna tråd ser jag som en möjlighet att lära känna andra judar, dela tankar osv. Handlar inget om att isolera
    men detta Missuppfattar jag som att du kan prata konflikt med ickejudar men din tro vill du diskutera bara med judar?!
    Jag har själv startat trådar angående frågor om judisk tro utan gensvar (mer än från kristna sionister).
    Jag har goda kontakter med judar i verkliga livet och möter inga sådana problem mer än här, där vi diskuterar tro. Varför är er tro så privat? Är det av rädsla för påhopp eller är en religiös grej, eller kanske ett elittänkande???
    Ni måste förstå att ingen fördom kan tigas ihjäl.
  • EllieMay
    Svar på #4
    Lejonberget skrev 2009-01-08 17:15:21 följande:
    danitra skrev 2009-01-08 17:09:19 följande:
    men det hade hon redan gjort (vi har båda varit där) Man löser nog bättre den bristande respekten och den aggressiva tonen som ofta råder på forumet genom att anmäla OT inlägg och öppna dialog med redaktionen om de inte förstår undertonerna istället för att fly från tråd till tråd, det var så jag menade.
    Jag skapade en ny tråd för det blev sådant liv,
    jag vill ha en trevlig tråd inte en tråd med påhopp.
    Utan en helt vanlig tråd för oss som är judar och som vill disskutera allmänt, byta åsikter och ja allmänt helt enkelt.
  • EllieMay
    Svar på #6
    Lejonberget skrev 2009-01-08 17:27:27 följande:
    EllieMay skrev 2009-01-08 17:20:40 följande:
    men detta Missuppfattar jag som att du kan prata konflikt med ickejudar men din tro vill du diskutera bara med judar?!Jag har själv startat trådar angående frågor om judisk tro utan gensvar (mer än från kristna sionister).Jag har goda kontakter med judar i verkliga livet och möter inga sådana problem mer än här, där vi diskuterar tro. Varför är er tro så privat? Är det av rädsla för påhopp eller är en religiös grej, eller kanske ett elittänkande???Ni måste förstå att ingen fördom kan tigas ihjäl.
    Jag kan prata om konflikter med vem som hellst, deltar i många andra forum också som handlar om detta.
    Men jag ville skapa en tråd för oss som är judar där vi kan babbla helt enkelt, dels för att jag ville skapa en ny tråd, som sagt jag tycker det är svårt att komma in i en annan tråd som pågått i månader och alla känner varandra väl. Därför ville jag skapa en ny tråd från scratch, för dem som vill vara med.
    Jag pratar både religion och konflikt med judar såväl som andra.
    Klart min tro är privat ( hur kan den inte ), men inget jag hymlar med, jag är stolt över min religion och härkomst. Är inte rädd för påhopp för det får man utstå oavsett religion man tillhör tyvärr.
    Jag ville bara öppna en vanlig tråd för oss judar, där man kan utbyta erfarenheter, tankar osv. Och finner heller inte det konstigt med tnke på att där jag bor finns inte så många judar, så alltid kul att lära känna fler.
  • Champagne


    Respektera att detta är en medlemsgrupp

    det ÄR tillåtet med flera medlemsgrupper som behandlar samma ämne.

    /Moderator

  • NorthLondon

    Hej!

    Alla har ju olika anledningar till varför de är på FL och väljer därför själv vilka trådar de tar del i eller hur de använder sajten. Så tyvärr om andra inte vill diskutera en viss fråga så är det bara att bita i det sura äpplet och ta det.

    För mig PERSONLIGEN är jag intresserad av andra svenska judar som folkgrupp. Religionen är inte lika viktig (för mig) men dock de traditioner som kommer med judendomen (precis som många "kristna" inte är religösa men ändå har dop, gifter sig i kyrkan, firar påsk och jul m.m.).

    Sen finns det andra samhällsfrågor som engagerar mig på FL och som jag tar del av men det är mitt val vad jag vill lägga ner min tid på.

    Nu har ju TS skapat denna grupp för att skapa en form av gemenskap som det primära. Starta gärna en ny diskussion med dina frågor och vem vet denna gång kanske du får svar på de frågor du har? Men det är upp till var och en om de vill delta.
    Här vill vi något annat.


    Lejonberget skrev 2009-01-08 17:27:27 följande:
    EllieMay skrev 2009-01-08 17:20:40 följande:
    men detta Missuppfattar jag som att du kan prata konflikt med ickejudar men din tro vill du diskutera bara med judar?!Jag har själv startat trådar angående frågor om judisk tro utan gensvar (mer än från kristna sionister).Jag har goda kontakter med judar i verkliga livet och möter inga sådana problem mer än här, där vi diskuterar tro. Varför är er tro så privat? Är det av rädsla för påhopp eller är en religiös grej, eller kanske ett elittänkande???Ni måste förstå att ingen fördom kan tigas ihjäl.
Svar på tråden Judar titta hit!