• Joona

Stor knöl gjorde att min halsmandel sprack igår

Det gör så förbaskat ont.

Jag har haft en liten "utväxt/knöl/plopp" på en halsmandeln sen ett år tillbaka och jag har haft ont i halsen i stort sett jämt och nu i höstas ungefär 5 av 7 dagar i veckan. Riktigt ont så jag knappt kunnat äta och svälja saliv. Så gissa om jag blev glad när jag upptäckte ZYX halstabletten.

Så under hösten har den här blivit större och större, jag har sökt läkare flera gånger men inte fått hjälp eller svar.

Så igår fick jag världens obehagskänsla i halsen och det började göra riktigt ont,så jag kollar med en ficklampa och det är nu ett öppet ser brevid knölen och knölen är så stor att den når till den där "spenen" som hänger i gommen.

Vad kan det vara?

Alla öron, näsa, hals läkare är stängda istan nu!

Och på vårdcentralen har jag aldrig fått hjälp!

Kan man åka till akuten?

Vårdcenralen ringer tillbaka kl 8.40.

• Svar på tråden Stor knöl gjorde att min halsmandel sprack igår
  • Grannen
    Joona skrev 2009-01-09 08:20:39 följande:
    Usch, inte kunnat sova inatt, haft så ont och grubblat! Spottar blodblandad saliv!
    Ring in och få en tid snarast!!!
  • Joona

Jag hoppar in i duschen, ifall jag inte får någon läkartid, så måste jag åka till akuten.
    Skriver vad som sker!

• Joona

Nu har jag fått tid kl 9.30

Till samma läkare som tidigare avfärdat mig, så nu hoppas jag han fattar att jag behöver hjälp.

Smittar halsböld?

• missbjork
    Joona skrev 2009-01-09 08:44:20 följande:
    Nu har jag fått tid kl 9.30Till samma läkare som tidigare avfärdat mig, så nu hoppas jag han fattar att jag behöver hjälp.Smittar halsböld?
    avfärdar han dej åk in AKUT
    Nu är hon här Lilla Julia 18/12-08 3305 gr Å 49 Lång
  • Snoffsan

Jag fick oxå lov att operera bort mina halsmandlar akut pga halsbölden. Och min stod ut! Kunde knappt svälja eller prata för den tog upp halva halsen!
    Och var inte rädd för att operera bort halsmandlarna, det är tusen gånger bättre än om dom väljer att behandla dig för det. Det var det värsta jag har gjort i hela mitt liv. När jag fick tillbaka bölden typ en vecka efter behandlingen var över så blev jag såååå glad när de sa att de skulle operera mig istället för att behandla!

Och nej jag tror inte halsbölden i sig smittar, men halsfluss gör ju det och halsböld är ju som sagt en obehandlad halsfluss i början.

• Anonym

Spricker en stor halsböld och den är varfylld kan detta sprida sig i blodet vilket är farligt så åk in akut istället!

• Miot

Fast det låter ju konstigt med en halsböld som har vart där i ett år... Tycker jag.

• Joona

Sådär!
    Jag har halsfluss och fick antibiotika men han såg på knölen och nämnde inget om någon halsböld. Däremot ska jag få en remiss till Öron, Näsa, Hals på sjukhuset.

Han tyckte att knölen var oroväckande och undrade varför jag inte sökt tidigare. Doohh

Det var inte själva knölen som sprack utan ett sår sprack upp brevid pga. dess storlek.

Brukar man ha en sänka på 21 när man har halsfluss?

Svar på tråden Stor knöl gjorde att min halsmandel sprack igår