• päronblomman

Tonårshy, tacksam för goda råd!

Skulle vilja ha tips från erfarna tonårsföräldrar på bra sätt att sköta den ljuvliga barnahyn när de tråkiga pormaskarna börjar bli ett tråkigt inslag..

Själv minns jag ångesten i åldern då morgonen började med inspektion av nya finnar i badrumsspegeln..trist !

Dock var väl inte mina finnar så där märkvärdigt besvärliga, men ändå störande. Någon bra behandlingsstategi hade jag aldrig, tyvärr.

Nu med 2 döttrar som glider in i detta stadium av livet frågar jag efter era bästa tips.
    Clerasil? Skönhetssalong ?? (Verkar lite väl dyrt!)
    Daglig tvättning med tvål och vatten?

Skönhetsvård och kosmetik är ett område jag är dåligt insatt i.(tyvärr)

Alla tips välkomna!
    Döttrarnas problem är inte märkvärdigt svåra, det gäller mest dessa trista pormaskar (som är så lockande att klämma på)

• Svar på tråden Tonårshy, tacksam för goda råd!
  • Elavela87

Min bror har acne, morsan köpte honom "Pro-Active". Från TV-shop.
    Hehe, sa till honom "Not selled in store gents cause it's a piece of crap!". Men det verkar funka på honom. Han har både finnar och pormaskar.

Pro-Active oO Dyr som satan!

Annars funkade Nutrogena Visibly Clear, som säljs på apoteket för mig under mina tonår ;P tillsammans med Aco finnmedel.

Annars finns det tabletter, kommer inte ihåg vad dom hette, som läkaren skriver ut. Gå till en huddoktor med dina tonåringar och få ett recept om det är nödvändigt :D

• NellieG

Hmm, min lilla tös är inte i den åldern men vet själv efter som ja inte är så gammal. Oftast så funkar de om man är noga med att tvätta både morgon och kväll, inte med tvål. Man ska va noga med att smörja in ansiktet.
    KÖper mina rengöringsprodukter från apoteket.Tycker dom funkar hur bra som helst.
    Jooo, använda scrubcreme nån gång i veckan är jätte bra :D

• trisha

Ni som har problem med finnar måste köpa Tea tree oil!Naturläkemedel som fungerar super både på mig och min syster. Min syster hade maaaassor av finnar men nu har hon nästan inga kvar efter att ha använt tea tree oil på finnarna. Fungerar snabbt också tar bara nån dag så ser man skillnad.

köpes på hälsokost affärer
    flaskan jag använde ser ut så här:
    www.herbsgardenshealth.com/images/Household/Tea_tree_oil.jpg

• jomaan

Jag kan rekomendera Pure skin washing gel och Perfect lotion, eller Tea Tree Wash & Tone från Oriflame. Tvätta morgon och kväll använd även en scrub 1 ggr / vecka. Skönt med en ansikts mask 1-2 ggr / månad. Min son använder dessa funkar bra, han är nöjd....

• Luvis

Jag kan rekommendera Mary Kays Acne set. Det är 3 stegs program som man kör antingen på morgonen, kvällen eller båda. De kunder som har provat det är jätte nöjda. Inboxa mig om du är intresserad.

• Chanie

Basiron är kanon, men man får vara noga att tvätta bort på morgonen! Det bleker gärna färgat tyg!

• mimmi 1

ja, basiron, finns i två styrkor, 5% och 10%, är ju ett läkemedel mot finnar,f inns på apoteket. det är jättebra, men som sagt, bleker textil, så här har vi blekta fläckar både på lakan, örngott och handdukar. med två tonåringar i huset, så har vi provat allt möjligt .. men Basiron är jättebra. Nutrogenas peeling, vad den nu heter, nåt med black spot, den är bra att skrubba huden med... apotekets acnelösning att badda huden varje kväll, och glöm inte att på morgonen efter nogrann rengöring smörja ansiktet med hudkräm.... finns doftfri, om killarna tycker det luktar tjejigt....

• ludicrous

rekomenderar Basiron och Silicol. Silicol e ett gel man stryker på , morgon o kväll, 10 min. det måste vara någon gud som gjort det ::P hade problem som yngre med "kvisslor" använde det där 1-2 veckor, det försvann o har aldrig kommit tillbaka,
    finns på hälsokost

• snuttP

Som hudterapeut så måste jag ju lägga mig i.. =)

Jag kan tycka.. gå till en hudterapeut i allafall en gång. Få reda på vad just deras hud behöver. Kanske får dom så svår acne så att det bör behandlas av läkare. En bra hudterapeut kan förklara och visa hur dina barn ska sköta sin hud. Man behöver inte handla av sin terapeut. Även om det så klart är uppskattat av oss i branchen. Nä vi överlever inte på bara behandlingar.

En prisvärd snäll serie är Dermanord. Du kan gå in på deras hemsida och titta mer. Svensktillverkat, utan massa konstigt i.

Lycka till..

• Dahlia

Min dotter som blir 13 har lite problem med hyn nu...

Vi köpte apotekets produkter och även basiron och nu har hon jättefin hy. Märktes stor skillnad ganska snabbt när hon började ta hand om hyn med dessa produkter.

Men jag tror att basiron kanske inte är så bra nu till sommaren då man inte ska vara i solen med den.

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • mimmi 1
    ludicrous skrev 2009-04-01 11:35:59 följande:
    rekomenderar Basiron och Silicol. Silicol e ett gel man stryker på , morgon o kväll, 10 min. det måste vara någon gud som gjort det ::P hade problem som yngre med "kvisslor" använde det där 1-2 veckor, det försvann o har aldrig kommit tillbaka,finns på hälsokost
    menar du att man ska stryka på silicol på huden?
    den ska man ju dricka, har inte hört att man kan ha den direkt på huden...

är det en annan sort eller är det samma som man dricker?

Tack för tipset i allafall.. dettta ska undersökas!
  • LaFontaine

Jag åt clearly gone och blev av med de flesta av mina finnar. Alla dessa specialprodukter var rena döden för mitt ansikte. Framförallt Neutrogenas Visibly clear och Tea Tree Oil gjorde mitt ansikte tort som fnöske.

För min hud passar en mild tvål att tvätta med och ren avocadoolja att smörja med!

/Iseika som fick jordens finnexplosion vid p-pillerstopp för några år sedan.

• mimmi 1
    LaFontaine skrev 2009-04-04 20:22:29 följande:
    Jag åt clearly gone och blev av med de flesta av mina finnar. Alla dessa specialprodukter var rena döden för mitt ansikte. Framförallt Neutrogenas Visibly clear och Tea Tree Oil gjorde mitt ansikte tort som fnöske. För min hud passar en mild tvål att tvätta med och ren avocadoolja att smörja med!/Iseika som fick jordens finnexplosion vid p-pillerstopp för några år sedan.
    clearly gone ? vad är det? piller? receptbelagt?
  • LaFontaine

mimmi 1 skrev 2009-04-04 20:56:36 följande:

clearly gone ? vad är det? piller? receptbelagt?
    B-vitaminpiller som inte är receptbelagt. Enligt all vetenskap ska det inte kunna hjälpa, men jag blev i princip helt finnfri efter två månaders användning. Efter ett år sporadisk användning har de inte heller kommit tillbaka, trots att jag alltså slutat nu.
    www.clearlygone.se/ Där har du i alla fall länken så att du kan läsa lite!
Svar på tråden Tonårshy, tacksam för goda råd!