Man väntar väl så länge man tycker det är behövligt antagligen. Och som jag skrivit förut många gånger, så tror jag inte att så många "skaffar" barn med en person som har barn som man verkligen avskyr. Däremot tror jag att det lätt blir komplikationer i en familj där det finns barn sedan tidigare, av en massa olika anledningar. Ibland förändras barnen, ibland deras mamma, ibland mannen eller man själv.
jag vet några som valt att "stå ut" med barnet, behandlar det väl men älskar det inte eller ens tycker om det, och längtar tills det flyttar hemifrån. Såklart ingen dröm för någon, men inte något barnet verkar lida av heller vad jag märkt.
Jag skulle ärligt säga att jag inte tycker det är någon dröm att min man har barn sedan innan, men jag vet att det var de förutsättningarna som rådde när vi träffades och när vi bestämde oss för att leva med varandra. Jag skulle inte gjort det valet om han hade barnet på heltid, det hade varit alldeles för intensivt för mig. Jag behöver verkligen varannan vecka att ladda mentalt, bara umgås med mina småbarn och med mannen och vila ifrån hans dotter. Detta trots att hon är en jättefin tjej, rar och snäll och en väldigt fin storasyster till mina barn. Det handlar alltså inte om att jag hatar henne på något sätt, utan bara om att livet med styvbarn är väldigt olikt livet utan styvbarn, det vet man ju när man lever på båda sätten.
Jag är också ganska övertygad om att det skulle vara lättare att bli styvmamma/extravuxen eller vad man nu väljer att kalla sig (om något alls) ifall de två föräldrarna gjorde plats för en och underlättade så mycket de kunde för den nya personen som kommer in i deras barns liv. De flesta verkar tyvärr göra tvärtom...
Hägris skrev 2009-02-01 19:59:46 följande:
Jag använde uttrycket skaffa barn om man planerat att få barn... Barn kan ju vara väldigt oplanerade med och då blev dom... Så säger iaf vi, men spelar det igentligen någon roll hur man säger? Varför FÅR man barn med en ny karl på en gång då? Speciellt om han redan har barn och man inte vet hur det kommer att funka när man ska bilda ny familj, är det inte rimligt att vänta några år innan man planerar "klisterbarn"