• LykkeLee

Hur väcker ni era tonåringar ?

En fråga om morgnar.. min son är helt omöjlig att få upp på morgonen. Han är som medvetslös. Jag får väcka honom kanske (utan att överdriva) 20 ggr innan han masar sig upp och då ser han ut som om han ska dö.
    Är era tonåringar också så och hur gör ni??

Varje gång som jag inte är hemma på morgonen så sover han hela dagen och missar skolan, sen ringar skolan och skäller på mig och säger att jag måste se till att han kommer sig till skolan. MEN HUR??!!!! Han hör inte om jag ringer, han vaknar inte av några väckare.. det finns ingenting som väcker honom.

• Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?
  • LykkeLee
    Kalle Karls mamma skrev 2009-01-11 14:51:31 följande:
    Ja du jaghar samma dilemma här vet inte riktigt vad man ska ta sig till. Sen tycker jag ju på samma gång att det är hans ansvar men det är svårt
    Det är jättesvårt. Jag kan aldrig åka bort eller ens åka och jobba utan att veta att nu skiter det sig där hemma. Han försover sig hela dagen.
  • demokrati tack

Denna låten satte jag på, JÄTTEHÖGT sen gick jag till jobbet!!!

• LykkeLee
    demokrati tack skrev 2009-01-11 20:52:10 följande:
    Denna låten satte jag på, JÄTTEHÖGT sen gick jag till jobbet!!!
    " target="_blank">

Då skulle han bli glad.. han gillar nämligen den låten.. haha.. så han skulle nog glatt slumra vidare så sött...
  • Farsa på stan

Tända lampan, hälla vatten och öppna fönster (så här i vintertid i alla fall). Oslagbar kombination.

• kaji

jag har aldrig ens tänkt tanken att en 13 åring inte själv ska kunna ta ansvar för att kliva ur sängen och gå till skolan på egen hand. det har våra gjort sedan de slutat på fritids i 7-9 årsåldern, maken och jag har för det mesta åkt till jobben långt innan ungarna gått upp.

visst har det hänt att någon varit slarvig och kommit för sent. händer det sällan så är det som det är och gör inte så mycket. blir det för ofta får man prata med barnet om ifall det finns någon anledning till att det är trött/inte vill gå till skolan, är det bara slapphet får man göra vad man kan för att få dem att inse att om man inte går upp ur sängen och till skolan lär man inte få så bra resultat, få sämre förutsättningar att få ett bra jobb och större risk att få ett skitliv.

• Nillinsimim

tycker han själv att det är jobbigt att han inte kan vakna eller bryr han sig inte..min bror var så där och mamma satte väckare på olika ställen i rummet och gömde dem, väckte de inte honom så väckte de resten av familjen(vi syskon) och då bankade vi lite på honom. Sedan tvingade hon honom att stiga upp samma tid varje dag (även lör, sön) alltså 06.00 tills han lärde sig ta ansvar och vakna (han skapade en slumpgenerator som spelade olika hemska låtar inom ett tidsintervall på tio min så han visste inte vad eller när det kom)

• Indiansommar
    Svar på #14
    Glöm inte och sno med dig täcket också

Va jobbigt!! Vet inte vad man ska göra åt det... Du kan ju inte vara hemma från jobbet för att väcka honom varje dag.
    Motionerar han något? Det kanske kan vara något annars, göra något utomhus. Då blir man ju trött på ett annat sätt än om man bara sitter framför datorn... (Säger inte att din son sitter framför datorn för mycket, men många ungdomar gör det).
  • kaji
    LykkeLee skrev 2009-01-12 09:20:57 följande:
    Han mår själv jättedåligt av att han inte kan vakna.. ja han motionerar.
    jadu, sover han tillräckligt och är frisk så kan han nog även om det är svårt/jobbig.

använda stereon som väckarklocka, på högsta volym!?

flera gammaldagsa väckarklockor som ringer högt och är pilliga att stänga av på bakplåt under sängen?

wake-up light?

på något sätt måste det ju lösas och det är han som måste lösa det inte du för han ska förmodligen upp på morgonen som vuxen också och då kommer du nog inte att finnas där för att hälla vatten, sno täcket el dyl
  • LykkeLee
    saan78 skrev 2009-01-12 10:38:54 följande:
    jadu, sover han tillräckligt och är frisk så kan han nog även om det är svårt/jobbig. använda stereon som väckarklocka, på högsta volym!? flera gammaldagsa väckarklockor som ringer högt och är pilliga att stänga av på bakplåt under sängen? wake-up light? på något sätt måste det ju lösas och det är han som måste lösa det inte du för han ska förmodligen upp på morgonen som vuxen också och då kommer du nog inte att finnas där för att hälla vatten, sno täcket el dyl
    Vi har försökt allt. Känns som om man skulle kunna spränga en atombomb bredvid honom.
    Men du har rätt. Ngt måste göras. Frågan är bara vad!!
Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?