• LykkeLee

Hur väcker ni era tonåringar ?

En fråga om morgnar.. min son är helt omöjlig att få upp på morgonen. Han är som medvetslös. Jag får väcka honom kanske (utan att överdriva) 20 ggr innan han masar sig upp och då ser han ut som om han ska dö.
    Är era tonåringar också så och hur gör ni??

Varje gång som jag inte är hemma på morgonen så sover han hela dagen och missar skolan, sen ringar skolan och skäller på mig och säger att jag måste se till att han kommer sig till skolan. MEN HUR??!!!! Han hör inte om jag ringer, han vaknar inte av några väckare.. det finns ingenting som väcker honom.

• Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?
  • LykkeLee
    Tibertius skrev 2009-01-13 20:58:02 följande:
    smart..tänkte inte på det..
    Han tycker däremot inte det är så smart!
  • abnocto

Har gjort som Majsan70, har lärt dem att går de inte upp själva får de pinsamt komma försent till skolan och det har faktiskt funkat. Fast på helger väcker jag oftast senast 10 för att de inte ska sova bort helgen och de har nog aldrig klagat på det.

• Välkommen till mej

Min dotter är nästan 13 och jag väcker inte henne, hon har en väckarklocka och väljer hon att inte gå upp när den ringer så får hon själv förklara när läraren ringer för att fråga varför hon är hemma från skolan utan sjukanmälan..

Nu har det aldrig hänt, men jag har sagt att det är så det kommer bli om hon inte går upp..

• Daydreama

Hur gör man med en som inte VILL till skolan samt vägrar att vakna? Mamma håller att bli tokig på syrran.

• Majsan70

Daydreama skrev 2009-01-15 19:12:12 följande:

Hur gör man med en som inte VILL till skolan samt vägrar att vakna? Mamma håller att bli tokig på syrran.
    Jag tror det är svårt då. Jag har etsat in i mina barn från det att de var små att man går ALLTID upp o går till skolan oavsett.

Men din mamma kanske behöver ta reda på varför din syster inte vill/orkar gå upp och ionte vill till skolan.
  • Daydreama

Vi vet varför hon inte vill, men hon borde ändå försöka. Man kan ju inte bara ge upp. Mamma kan försöka väcka henne i en halvtimme/timme, syrran svarar men kommer inte ihåg något av det när hon sedan vaknar. HOn kommerju upp till slut, men då är knappt i tid.

• Majsan70

Daydreama skrev 2009-01-15 22:47:06 följande:

Vi vet varför hon inte vill, men hon borde ändå försöka. Man kan ju inte bara ge upp. Mamma kan försöka väcka henne i en halvtimme/timme, syrran svarar men kommer inte ihåg något av det när hon sedan vaknar. HOn kommerju upp till slut, men då är knappt i tid.
    Fast å andra sidan bör man ta eget ansvar för att gå upp på morgonen. Jag tror inte jag ens skulle bry mig om att väcka mina tonåringar. Jag räknar med att de tar såpass mycket eget ansvar att de fixar det.
  • Daydreama

Men grejen är ju att hon inte kommer upp föränn fyra-fem på eftermiddagen om ingen försöker väcka henne. Hur ska man få inte i skallen på hennne att hon faktiskt måsta vakna och gå till skolan.

(Ursäkta TS för att jag tjuvade din tråd)

• LykkeLee
    Daydreama skrev 2009-01-16 08:44:29 följande:
    Men grejen är ju att hon inte kommer upp föränn fyra-fem på eftermiddagen om ingen försöker väcka henne. Hur ska man få inte i skallen på hennne att hon faktiskt måsta vakna och gå till skolan. (Ursäkta TS för att jag tjuvade din tråd)
    Inga problem.. jag förstår att din mamma har ett helsike!
  • LykkeLee
    abnocto skrev 2009-01-15 09:22:00 följande:
    Har gjort som Majsan70, har lärt dem att går de inte upp själva får de pinsamt komma försent till skolan och det har faktiskt funkat. Fast på helger väcker jag oftast senast 10 för att de inte ska sova bort helgen och de har nog aldrig klagat på det.
    Fast han tycker inte det är så pinsamt.. det är ju JAG som får ta skiten från lärarna då dom ringer till mig och säger att jag måste se till att han kommer i tid till skolan. Hur det ska gå till om jag inte är hemma har dom däremot inte kunnat ge ngt förslag på.
Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?