• LykkeLee

Hur väcker ni era tonåringar ?

En fråga om morgnar.. min son är helt omöjlig att få upp på morgonen. Han är som medvetslös. Jag får väcka honom kanske (utan att överdriva) 20 ggr innan han masar sig upp och då ser han ut som om han ska dö.
    Är era tonåringar också så och hur gör ni??

Varje gång som jag inte är hemma på morgonen så sover han hela dagen och missar skolan, sen ringar skolan och skäller på mig och säger att jag måste se till att han kommer sig till skolan. MEN HUR??!!!! Han hör inte om jag ringer, han vaknar inte av några väckare.. det finns ingenting som väcker honom.

• Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?
  • Maskot
    LykkeLee skrev 2009-01-12 10:41:46 följande:
    Vi har försökt allt. Känns som om man skulle kunna spränga en atombomb bredvid honom.Men du har rätt. Ngt måste göras. Frågan är bara vad!!
    Men vad säger han själv?
    Hur ser hans förslag ut?

Kravet är ju att man tar sig upp och kommer iväg i tid. Antingen kommer man i säng tidigare på kvällarna. Kanske plocka bort dator och TV från hans rum så att han verkligen går och lägger sig. Eller så ser han till att gå upp.

Jag tror faktiskt han kör lite med er, han är kanske inte tillräckligt motiverad och märker att det fungerar att dra täcket över huvudet och somna om.
  • AnnaLüceraMehr

Det går rätt bra att väcka på morgonen. Dottern är aningen lättare än sonen. Jag säger till när jag skjutsar minstingen till förskolan. Sedan ringer jag till dem på deras mobiler en gång för att kolla att de kommit upp.
    Sonen försöker rätt ofta skylla på att han är sjuk, men han kommer alltid iväg efter att jag sagt till honom att gå upp. Jag skulle ta bort hans datortid om han inte klev upp på morgnarna....då skulle han nog masa sig iväg även om det tog emot för det är det mest effektiva på min son.

• Guldrosen

Jag skulle gå till en läkare med min son om han var så svårväckt fast han motionerar och går och lägger sig tidigt. Han har kanske något fel på hörseln.

• LykkeLee
    Guldrosen skrev 2009-01-13 19:45:46 följande:
    Jag skulle gå till en läkare med min son om han var så svårväckt fast han motionerar och går och lägger sig tidigt. Han har kanske något fel på hörseln.
    Haha.. neeej.. det har han inte.. jag har en son som är döv och han kliver upp utan problem.. och vi HAR varit hos en läkare!
  • Mammut och Papput

Det där med att tvinga honom att stiga upp 6 VARJE dag tyckte jag var intressant - för att han ska lära sig.

Annars kan man ju dra ner bäddmadrassen på golvet (gör det på min man när han får såna där infall... hehe... inte uppskattat).

Annars kan du ju prova med att det är en tjej i telefonen som heter Emma eller nåt ;P Finns säkert någon söt tjej som heter så. Då blir det nog fart.

• LykkeLee
    Mammut och Papput skrev 2009-01-13 20:47:43 följande:
    Det där med att tvinga honom att stiga upp 6 VARJE dag tyckte jag var intressant - för att han ska lära sig. Annars kan man ju dra ner bäddmadrassen på golvet (gör det på min man när han får såna där infall... hehe... inte uppskattat). Annars kan du ju prova med att det är en tjej i telefonen som heter Emma eller nåt ;P Finns säkert någon söt tjej som heter så. Då blir det nog fart.
    Haha, ja det där med en söt tjej kan nog funka.. fast det avslöjas ju ganska snabbt iofs...
  • Tibertius

har han en dator på rummet skulle jag nog misstänka att han lurar ej lite och kanske säger att han går och lägger sig 10 men sitter sen halva natten framför datorn..

Nog för att mina tonåringar är trötta men inte på detta viset..

Jag var själv typ omöjlig att väcka. Men upptäckte då jag flyttade hemifrån (var 16 år då) att jag faktiskt lyckades gå upp eftersom jag då visste att ingen skulle finnas där och väcka mig.

• LykkeLee
    Tibertius skrev 2009-01-13 20:52:42 följande:
    har han en dator på rummet skulle jag nog misstänka att han lurar ej lite och kanske säger att han går och lägger sig 10 men sitter sen halva natten framför datorn.. Nog för att mina tonåringar är trötta men inte på detta viset.. Jag var själv typ omöjlig att väcka. Men upptäckte då jag flyttade hemifrån (var 16 år då) att jag faktiskt lyckades gå upp eftersom jag då visste att ingen skulle finnas där och väcka mig.
    Vi har en inställning på hans dator som gör att datorn slås av kl 22.00
  • Tibertius
    LykkeLee skrev 2009-01-13 20:56:00 följande:
    Vi har en inställning på hans dator som gör att datorn slås av kl 22.00
    smart..tänkte inte på det..
  • Majsan70

Mina tonåringar har egen klocka o får gå upp själva.
    På helgerna går jag dock in o kör upp dem mellan 11-12 så de inte sover bort hela dagen.

De har tidigt fått lära sig att själva ta ansvar för att komma upp o iväg på mornarna.

Svar på tråden Hur väcker ni era tonåringar ?