• FVA

Mammakläder för långa personer

Jag är lång (1.80), och brukar tycka det är jobbigt att leta kläder i vanliga fall.

Nu har jag börjat inse att mina vanliga byxor trycker på magen på ett obehagligt sett, framförallt på eftermiddagarna, och börjar fundera på om man ska börja titta efter mammabyxor. Någon som har något förslag på märke/affär där det finna mammabyxor för lite längre mammor?

• Svar på tråden Mammakläder för långa personer
  • ellinoir

oj, svårt...jag hade turen att trots tvillinggraviditet inte få nån jättemage...men iaf ett par mammajeans inköptes och dom hittade jag på Kappahl, dom var reglerbara i midjan och hade låg midja dvs ingen hög magresår, vilket iof kan va skönt att ha på vintern, sen hade jag mycket kjolar o klänningar med tights under min graviditet vilket jag tyckte var behagligt att ha på, inget som skavde eller satt åt...
    Annars kan jag hålla med om att det är svårt att få tag på kläder i vanliga fall när man är lång och när man är gravid så är det inte lättare precis...
    Men lycka till iaf!

• corax

Jag har precis samma problem, är 182. Än så länge (v.15) kör jag med uppknäppta vanliga byxor och en lös "magmudd" över för att inte glipan ska synas, men det hade varit trevligt med några riktiga mammabyxor snart. Jag köpte ett par av märket 2wear förra graviditeten, och de räcker till i längden, men är egentligen lite för vida. Är så trött på alla dessa stl.42 osv, alltid för vida om benen är tillräckligt långa, men oftast bara för korta i benen oavsett .

Hm, man kanske skulle starta en sån affär Jag sydde om några vanliga jeans förra gången, men de är också för stora nu. Har gått ner i vikt under amningen med dotter och har bara två par jeans som passar i vanliga fall, så har ingen större lust att "förstöra" dem. Suck. Men det kanske får bli så, jaga vanliga byxor och sy om?

• FVA

Tack för svaret. Jag får ge mig ut och leta, ska ta en tur förbi kappahl.

Jag har ingen mage alls, men är öm om magen och tycker inte om när det sitter åt. Hade kjol och stövlar fram till nu, men igår så somnade fötterna en massa av att stövlarna satt åt över vaderna, vet inte om de var lite svullna kanske. Så jag tänkte att det är bästa att hitta något i "förebyggande" syfte.

• CarolineB

Hej hej!

Jag själv är 185 cm och hade/har samma problem. Nu har jag bara 1 vecka kvar och går bara i tights ;)
    Men Zara har mamma byxor i längd 34/36. De är toppen!!
    Lycka till!!

• FVA

corax - Hehe. Storlek 42 brukar iofs vara lagom för mig på bredden, så jag kanske har det lite lättare.

Carline - Ok. Jag har varit på Zara 2 gånger för att jag hade hört att de har långa kläder men tyckt att de inte riktigt har passat min kroppsform. Men jag kanske får göra ett nytt försök, de finns dock inte i min stad...

• Vikingakvinnan

Jag är 185 och väger utan magen ca 72 kg.

Jag hittade mina mammabyxor på Polarna och Pyret samt på nätet hos Long tall Sally.

Mitt bästa tips när det gäller att värma bebismagen är att strunta i alla special-maggördlar. Jag kör med vanliga sommarlinnen. Visserligen får man stoppa undan axelbanden men de stör inte. Eftersom jag har en hel del linnen så ger det mig en rik färgvariation

• Pineapple

Jag är 172 och köpte mammajeans från Polarn o pyret och de är _väldigt_ långa på mig... Kan vika upp det ena paret iaf 10 cm...

• jason

Jag är visserligen inte så jättelång (167cm) men jag får vika upp mina Polarn byxor en bra bit...

• corax

Long tall sally verkar ha slutat med mammakläder? Jag har tittat på den sidan många gånger och hade ställt in mig på att köpa nåt därifrån nu, men hittar inga mammakläder alls längre

Kanske får ta en sväng till Götet snart och kolla Zara & Polarn. Top shop ska ha bra mammabyxor också. De har vanliga jeans som är extra långa i benen, men jag vet inte hur långa benen är på deras mammabyxor.

• Barbabok

Här 179 lång, jag köpte på H&M, de är definitivt långa nog (jag har 34" beninnerlängd), och sitter bra, har två par i typ cargostuk med dekorsömmar eller hur man ska förklara, beige och svarta för ca 300/paret. Bred mudd upptill, som vanliga brallor nedtill.

Jag är med parvel
Svar på tråden Mammakläder för långa personer