• mumsfillibabba

Vad kostade ert dop?

Jag undrar vad ett vanligt dop kan komma att kosta.

Skriv gärna, om ni har lust:

Vad dopet kostade totalt, alltså med dopklänningen, festlokalen, mat/dryck, dukar, blommor, servetter mm.

Och hur många som var bjudna Tack

• Svar på tråden Vad kostade ert dop?
  • Ezder

Jag sydde dopklänningen, vi hyrde en kvarterslokal och bjöd ca 20 personer på först hembakade bullar och kaffe/te/choklad i skogen utanför kyrkan, sedan hemlagad middag och hembakad tårta i lokalen på kvällen. Dekorationer var billiga pappersdukar, ballonger, pressade höstlöv, värmeljus i glaslyktor, utskuren halv pumpa mm. Totalkostnaden blev ca 3000 för ett mycket trevligt och uppskattat dop.

• lillaemme
    mumsfillibabba skrev 2009-01-14 03:16:59 följande:
    Jag undrar vad ett vanligt dop kan komma att kosta.Skriv gärna, om ni har lust:Vad dopet kostade totalt, alltså med dopklänningen, festlokalen, mat/dryck, dukar, blommor, servetter mm.Och hur många som var bjudna Tack

ja de gick nog på några tusen.. klänningen var en släktklänning, festlokalen var gratis när man hade döpts..vi var i församlingshemmet.., vi bjöd på potatissallad, cassler, sallad osv..å sen tårta ,me bullar å kaka osv.. dukar hade vi i papper såna i rullar du vet..Glad

Sen så hade jag vikit skjortservetter till alla så de va snyggt på borden i blått eftersom de va et killdop..sedan köpte vi sådana där dekorationsgrejor i silver..billiga på ica maxi..Flört
    å så va de lite blommor på borden, sådana fina vinterblommor som tillhörde församlingshemmet..vi hade dop 28/12 så man kunde använda jul grejer..
    Å antal gästar var runt 50 pers..

beställde inbjudningskort från optimalprint..å nu kom ja på att ja får nog skicka tack kort oxå..Skrattande
    ja ville ha ett perfekt dop till lillen och de fick jag me hjälp av alla släktingar som hjälpte till med mat, bakning och dukning osv..
    Lycka till..

080928 - kom världens bästa Linus
  • lillaemme
    siamusen skrev 2009-01-14 14:39:08 följande:
    Vårt gick pa 45 000och vi hade 54 gäster vid middagen tror jag. men då hade vi hyrt lokal och hade sittandes tre-râtters med vin, champagne och liknande.Priset beror ju helt och hallet pa vad ni vill göra och vad ni bjuder pa. Bufféer kan man ju gôra mycket sjâlv och förbereda dagen innan om man vill få ned kostnaden. Brukar vara gott ocksa nâr man får vâlja vad man vill ha sjâlv
    oj jösses..jag trodde vårat var perfekt..men låångt ifrån när jag läser om erat!Skrattande
    080928 - kom världens bästa Linus
  • siamusen

lillaemme skrev 2009-01-14 14:47:37 följande:

oj jösses..jag trodde vårat var perfekt..men låångt ifrån när jag läser om erat!
    Kostnaden har ju inget med hur perfekt saker var

Anledningen till att vårt blev dyrt var för att jag bor utomlands men döpte i Sverige och passade pa att dra ihop alla vânner pa fest samtidigt. Och det var det lâttaste alternativet att organisera ocksa.

Plus att fransmân döper pa det viset vi gjorde. Mannen är fransk.

Annars finns det ju massa dekorationer man kan fixa sjâlv som färgglad konfetti att strö ut över duken tex. Plocka växter eller blommor själv. Ha små ljus flytande i gamla yoghurtglas etc.
  • Mammut och Papput

Vi kommer nog bara att ha närmaste familjen, 12-15 st och vara hemma i vardagsrummet. Dopklänningen är i arv genom min släkt och vi tänkte bjuda på typ smörgåstårta efteråt!

siamusen skrev 2009-01-14 14:39:08 följande:
    Vårt gick pa 45 000och vi hade 54 gäster vid middagen tror jag. men då hade vi hyrt lokal och hade sittandes tre-râtters med vin, champagne och liknande. Priset beror ju helt och hallet pa vad ni vill göra och vad ni bjuder pa. Bufféer kan man ju gôra mycket sjâlv och förbereda dagen innan om man vill få ned kostnaden. Brukar vara gott ocksa nâr man får vâlja vad man vill ha sjâlv
    Kul att slå på stort! Men det kändes inte konstigt att döpa ett barn och sedan ha en middagssittning med alkohol? Gick det ihop?
  • siamusen

Mammut och Papput skrev 2009-01-14 14:53:30 följande:

Vi kommer nog bara att ha närmaste familjen, 12-15 st och vara hemma i vardagsrummet. Dopklänningen är i arv genom min släkt och vi tänkte bjuda på typ smörgåstårta efteråt!
    Kul att slå på stort! Men det kändes inte konstigt att döpa ett barn och sedan ha en middagssittning med alkohol? Gick det ihop?
    Ja, det var inga problem. Ingen som blev full vad jag vet. Inte som märktes i varje fall.
  • La Lola
    Mammut och Papput skrev 2009-01-14 14:53:30 följande:
    Vi kommer nog bara att ha närmaste familjen, 12-15 st och vara hemma i vardagsrummet. Dopklänningen är i arv genom min släkt och vi tänkte bjuda på typ smörgåstårta efteråt! Kul att slå på stort! Men det kändes inte konstigt att döpa ett barn och sedan ha en middagssittning med alkohol? Gick det ihop?
    Varför skulle det inte gå ihop?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Hella Pella

Vi ska ha dop nu på söndag. Det landar på runt 4000 kr totalt för 45-50 pers. Dopklänning har vi sedan innan, lånar kyrkans lokal gratis, bjuder på exotisk planka samt kaffe och hemmagjord tårta. Dekorationer på borden är vita linnedukar, blockljus med ljusblå sidenband och ljuslyktor (ikea), vita rosor och blåbärsris, det behöver inte vara mer märvärdigt tycker jag :)
    Lycka till!

• Boel1

Vi hade en dopklänning som finns inom släkten, någon bakade bullar, någon kom med en kaka, lokalen var gratis och så bakade jag tre enkla gräddtårtor för kanske max 80 kronor styck. Så kostnaden var väl tårtorna - 240 kronor som mest.
     Det kom ca 25 gäster, och vi hade alltså bara fika, mycket enkelt.

Svar på tråden Vad kostade ert dop?