• mumsfillibabba

Vad kostade ert dop?

Jag undrar vad ett vanligt dop kan komma att kosta.

Skriv gärna, om ni har lust:

Vad dopet kostade totalt, alltså med dopklänningen, festlokalen, mat/dryck, dukar, blommor, servetter mm.

Och hur många som var bjudna Tack

• Svar på tråden Vad kostade ert dop?
  • La Lola
    Mammut och Papput skrev 2009-01-14 15:11:34 följande:
    La Lola skrev 2009-01-14 15:01:32 följande: Att jag är traditionell? Jag tycker väl att en vuxenmiddag (alkohol) inte relaterar så mycket till barn.
    Jo, traditionell-ordet förstod jag.

Ska man äta sånt som är passande på barndop så är väl puré bäst passande. *skojar bara*
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Mammut och Papput

La Lola skrev 2009-01-14 15:17:28 följande:

Jo, traditionell-ordet förstod jag. Ska man äta sånt som är passande på barndop så är väl puré bäst passande. *skojar bara*
    Hehe, kanske det. Nämen jag känner väl att en middag kan sätta vuxna i mer fokus än barnet. Typ: "Klockan åtta kommer barnvakten då släpper vi loss!"

Men de människor man känner kanske man umgås bäst med genom en middag - då är det ju bra. Men jag tycker att det skulle kännas malplacerat att ha så själv och jag tror att flera släktingar skulle ifrågasätta var jag fått tanken ifrån. Vi är ju såå traditionella =)
  • Lejån

Vi hade dop i december och jag sitter just och funderar på hur mkt det kan ha kostat.
    Runt 1000 kr kanske...

Dopklänningen hade vi redan, köpte bara nytt band. Köpte vita lakan på IKEA som dukar, och presentpapper som "löpare" på. Gjorde egna blomdekorationer med gerbera och plockade blåbärsris och sprayade med silverspray.

Bakade själv och fixade tårtorna själv.

Så det var väl själva "innehållet" som kostade.

VARFÖR ska det vara så svårt att snöröja!?!?!?
  • skrabba

hmm vårt gick på ca 4000 och gjorde det mesta själv.. och vi var ca 35 personer..

• mumsfillibabba

Oj vad många som svarade tackar!

Jag tänkte bjuda på tårta, smörgåstårta och lite smått, vilket inte behöver kosta så mycket.

Det som kostar är lokalen, ca 3000kr! sjukt dyrt tycker jag.
    Kyrkan hade ingen lokal att hyra tyvärr.

• Lejån
    mumsfillibabba skrev 2009-01-14 19:56:55 följande:
    Oj vad många som svarade tackar!Jag tänkte bjuda på tårta, smörgåstårta och lite smått, vilket inte behöver kosta så mycket.Det som kostar är lokalen, ca 3000kr! sjukt dyrt tycker jag.Kyrkan hade ingen lokal att hyra tyvärr.
    3000 kr för en lokal!? Oh my good, ska ni vara i ett slott!? Skämt å sido, finns det verkligen inga andra alternativ? låter ju helt galet!
  • Princess1982

Vi betalade väl ca 800-900kr. Hade en ärvd dopklänning. hade även lånat ett partytält och dukat lite i. Bjöd på räkmacka och kaffe och tårta. Enkelt men absolut det bästa för oss.

• mumsfillibabba

Lejån skrev 2009-01-14 20:54:44 följande:

3000 kr för en lokal!? Oh my good, ska ni vara i ett slott!? Skämt å sido, finns det verkligen inga andra alternativ? låter ju helt galet!
    Det är i en bygdegård precis intill kyrkan. Inget märkvärdigt alls. Det som ingår är tillgång till kök med kyl, poslin, bestick osv. Dukar och sånt får man ta med själv. Det finns en annan lokal, men även den är dyr, ca 2500.

Vi skulle säkert få tag i en billigare lokal en bit från kyrkan, men det känns omständigt med transport och liknande.
  • Lejån
    mumsfillibabba skrev 2009-01-14 21:16:16 följande:
    Det är i en bygdegård precis intill kyrkan. Inget märkvärdigt alls. Det som ingår är tillgång till kök med kyl, poslin, bestick osv. Dukar och sånt får man ta med själv. Det finns en annan lokal, men även den är dyr, ca 2500. Vi skulle säkert få tag i en billigare lokal en bit från kyrkan, men det känns omständigt med transport och liknande.
    Men finns det inget församlingshem?? Hm, nä det kanske inte är alla kyrkor som har det förresten. Dumt isf!
  • susie su

Ska ha barnvalsignelse om nagra veckor och har raknat ut att det kommer att kosta runt 1000-1500kr. Detta for pajer som vi ska baka, sallad och sen tarta efterat. Kyrkan har angransande lokal och eftersom det inte ar dop ska hon bara va finkladd. Men klanningen da kanske kostar runt 150kr, HM har fina har jag sett. Lite blommor och ljus pa borden ska vi ha ocksa men tror att allt detta kommer att ga pa just runt 1500kr.

• buffybus

vi var i församlingshemmet som vi fick hyra för 700:- det tyckte jag va lite dyrt.

skulle sen gissa att allt landa på 4-5000:-

vi hade smörgåstårta, hemmagjorda. och tårtor, också hemmagjorda. kaffe, läsk.

kommer inte ihåg va vi hade för blommor. :-S
    köpte lite smått o gott, typ små stenar o la ut på bordet och stearinljus. sen köpte vi vanlig pappduk fast en lite lyxigare variant. lite tjockare. o med mönster o färg.

vi fick också tillgång till köket och all porslin o kylar o allt möjligt. vi gjorde all mat där nere o tårtor. dagen innan. toppen bra!!

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Tess the mess

Jag tror att båda våra barns dop gick på ungefär 4-5000kr.
    Hade dopklänning redan, en som jag också haft. Lokalen tillhörde kyrkan. Men vi hade ca 40 gäster och bjöd på köpt smörgåstårta och vanlig tårta efteråt som jag gjort själv.

• Livetsgåva

Vi hade ett morgondop, och efteråt så var vi hemma hos oss,där vi bjöd på frukost med nybakade bullar.
    Dopklänningen virkade min mamma.
    Total kostad blev runt 700 kr

Ps, vi var 32 personer

• Jenny

Räknar med att dopet kommer gå på ca 4-5000, vilket jag eg tycker är hiskeligt mkt, men det blir ju bara ett tillfälle, så då vill jag ändå göra det bra.

Lokal har vi inte fixat än, så det vet jag inte vad det kommer kosta.
    Maten kommer gå på ca 2500 (Smörgåstårtor o hemgjorda tårtor)
    Inbjudningar ca 500 inkl porto
    Tackkort ca 400 inkl porto
    Dukning, blommor o dekor ca 700

• ejja81

vet itne inte så dyrt. skulle lagat mat å bjudapå å så men dagen innan dopet då allt skulle fixas fick vi vara på sjukhuset heladagen med barnet,,,,,så fick slänga i hop snabbtårtor å som tur var hade jag redan bakat innan.

men det blev ett bra dop trotts allt

Svar på tråden Vad kostade ert dop?