• AstridStjärna

Skriva ihop CV och personligt brev eller bifoga två separata dokument?

Hur gör ni, jag brukar alltid skicka två bifogade filer ett för CV och ett för det personliga brevet. Men tanken slog mig att man kanske ska skriva ihop det i ett dokument och vilken ska man då börja med?

• Svar på tråden Skriva ihop CV och personligt brev eller bifoga två separata dokument?
  • Caranlachiel

Menar du vanlig snigelpost eller?

I 99% av fallen så har jag sökt jobb per mail och då bifogar jag ett CV och skriver det personliga brevet direkt i mailet.

Tycker inte du ska baka ihop dem. Det personliga brevet är ju till för att fånga arbetsgivarens intresse. Kan tänka mig att arbetsgivare oftast går direkt på antingen CV eller personligt brev, och det blir ju bara jobbigt för dem att behöva sortera ut den informationen i samma dokument.

Vecka 31 - and counting! (BF 21 mars)
  • raspberryrevolution

men man kan göra ett pdf dokument av CV och personliga brev, så de är på separata sidor, men i samma dokument.

• Caranlachiel
    raspberryrevolution skrev 2009-01-14 10:49:34 följande:
    men man kan göra ett pdf dokument av CV och personliga brev, så de är på separata sidor, men i samma dokument.
    Ja precis, det går ju bra om man vill göra så.
    Vecka 31 - and counting! (BF 21 mars)
  • Miss Lau

raspberryrevolution skrev 2009-01-14 10:49:34 följande:

Så brukar jag göra, det går utmärkt.
  • anneilund

Jag jobbar som rekryterare och det spelar ingen roll hur du gör. Huvudsaken att du följer de gängse regler som finns gällande viss utformning och tar bort stavfel samt inte använder dig av för många floskler. Du vet uttryck i stil med "många bollar i luften" eller "jag arbetar bra ensam men även bra i grupp".
    Jag föredrar ett fylligt och informativt CV sedan ett kortare personligtbrev.

Lycka till

• Kjell2

anneilund skrev 2009-01-14 11:07:57 följande:

Jag jobbar som rekryterare och det spelar ingen roll hur du gör. Huvudsaken att du följer de gängse regler som finns gällande viss utformning och tar bort stavfel samt inte använder dig av för många floskler. Du vet uttryck i stil med "många bollar i luften" eller "jag arbetar bra ensam men även bra i grupp".Jag föredrar ett fylligt och informativt CV sedan ett kortare personligtbrev.Lycka till
    Spårar ut lite men kan inte låta blir att tänka på en del av de ansökningar jag läst.

En som skrev att han var noggrann och tyckte detaljer var viktigt men hade en hel del felstavningar i brev ch CV

En annan som beskrev sig som en aktiv människa som gillade att jobba i grupp men inte hade några föreningsmeriter eller dylikt.

En annan som beskrev sig som väldigt målfokuserade men hade tre olika påbörjade utbildningar och en massa år på universitetet.

Men åter till TS fråga. Spelar ingen roll. De flesta brukar skicka två filer. Står de att de vill ha två filer så skicka självklart två filer. Helt otroligt hur en del inte klarar att läsa enkla instruktioner. (Detta inte på något sätt riktat till TS)

/Kjell
  • anneilund
    Svar på #6
    Kjell:
    Jag håller med, jag vet inte hur många brev jag har läst där folk har påstått sig vara noggranna men inte ens kunnat stava rätt. Det blir så motsägelsefullt.
    Jag skulle även avråda att bli för personlig.
    Det är underbart med människor som mår bra, men att använda 50 % av den skrivna texten till att hylla sin kärleksfulla sambo eller uttrycka glädjen över att ha mött Gud...ja det är lite fel forum.

Jag spårar även jag ut här, men var tvungen
  • Lill Prinsessan

I mitt personliga brev har jag inte tagit upp mitt privata liv,att jag har barn är gift. Behöver man göra det tycker ni? Är dem intresserad av det egentligen? jag har ett bra personligt brev o cv, där jag beskriver vem jag är och tar fram mina egenskaper i dem yrkena jag har arbetat. Vad jag har gjort och mina egenskaper, för det arbetet jag söker till. Vad tycker ni arbetsgivare, ska man lyfta fram att man har barn eller spelar det inge roll om man inte skriver det? jag har formulerat ett bra personligt brev men inte skrivit om att jag har barn. är det viktigt?

• anneilund

Du är inne på helt rätt spår.
    Man behöver inte vara så personlig i det personligabrevet. Vill jag träffa dig som rekryterare så tar jag reda på om du har barn under intervjun, om nu det är något att ta reda på. det kan vara en tjänst som ennefattar många långa resor och då vill jag så klart veta hur man kommer att lösa den biten om man tex lever ensam med en 15 månaders baby.
    Att fokusera på egenskaper, varför man söker jobbet och vad man tror att man kan tillföra är fullt tillräckligt. Om jag sen vill veta mer så kommer det under själva intervjun. Sen ska man komma ihåg att det är inget fel att nämna att man har barn i det personliga brevet. Att vara förälder är som att konstant vara en projektledare och man är van att rodda många saker samtidigt. egenskaper som ofta är guld värda oavsett yrke. Sen är det också ett faktum at många småbarns föräldrar jobbar oerhört effektivt på jobbet, detta då de kan ha svårare för att stanna kvar längre och ser då till att använda tiden på jobbet så optoimalt som möjligt. Jag vet även arbetsgivare som gärna ser att man har barn, deta då man lärt sig att prioritera och sätter fokus på ngn annan än sig själv.

Lycka till
    Lill Prinsessan skrev 2009-01-14 11:31:15 följande:

I mitt personliga brev har jag inte tagit upp mitt privata liv,att jag har barn är gift. Behöver man göra det tycker ni? Är dem intresserad av det egentligen? jag har ett bra personligt brev o cv, där jag beskriver vem jag är och tar fram mina egenskaper i dem yrkena jag har arbetat. Vad jag har gjort och mina egenskaper, för det arbetet jag söker till. Vad tycker ni arbetsgivare, ska man lyfta fram att man har barn eller spelar det inge roll om man inte skriver det? jag har formulerat ett bra personligt brev men inte skrivit om att jag har barn. är det viktigt?
  • Kjell2

Sen kan barn vara en förklaring varför studier tog lång tid eller att det finns tidsluckor i CV. Bätrre i så fall att skriva att man har barn.

Jag vill gärna försöka bygga upp en bild av den söknade. därför uppskattar jag om det finns i alla fall en eller två rader om familj och fritidsintressen. Men det täcker utmärkt med två rader.

Om jobbt skulle innebära flytt eller mycket resor kan det vara bra att nämna hur man tänkt lösa det.

T ex:
    Jag är gift och har två söner, fyra och sex år. Min fru jobbar sedan ett år på er ort och vi har nu bestämmt oss att flytta dit. På den lilla fritid jag har spelar jag gärna rugby eller ägnar mig år min frimärksamling.

/Kjell

Svar på tråden Skriva ihop CV och personligt brev eller bifoga två separata dokument?