• AstridStjärna

Skriva ihop CV och personligt brev eller bifoga två separata dokument?

Hur gör ni, jag brukar alltid skicka två bifogade filer ett för CV och ett för det personliga brevet. Men tanken slog mig att man kanske ska skriva ihop det i ett dokument och vilken ska man då börja med?

• Svar på tråden Skriva ihop CV och personligt brev eller bifoga två separata dokument?
  • Waldo

Personligen gillar jag när jag får CV och personligt brev i 2 separata dokument.
    Det blir enkelt att hålla reda på.
    Vad du än gör, skriv inte ihop allt i en enda gröt i ett dokument

Håller med de andra, ett komplett CV och ett kortare personligt brev.
    Hade en sökande som skrev mer om sin mormor som varit sjuk än om sig själv

• Mimmian

Hallå, har tråden hunnit dö eller kan man kasta in en fundering?
    Vad ska ingå i CV:t respektive Personliga brevet.
    När jag skriver känns det som om det mesta kommer fram i CV:t så det inte finns så mycket kvar till det personliga brevet.
    Tips?

• anneilund

Lite tips från Manpower

Ditt CV ska vara kort och koncist ? inte mer än två sidor. När du skrivit det så kan du sedan, i viss mån, använda dig av samma mall. Men anpassa dig ? tänk på vilket jobb du söker och styr ditt CV åt rätt håll. Ta bort de meriter som är irrelevanta för ett jobb och lägg till dem som är viktiga för ett annat.

Ett CV läses lättast om det bygger på tydliga rubriker: ?person- och kontaktuppgifter?, ?arbetslivserfarenhet?, ?utbildning? och ?övriga meriter?. Övriga meriter kan vara sådana som du skaffat dig under din fritid ? kanske har du tränat ett juniorlag eller varit ordförande i en förening. Sådant säger mycket om dig.

Har ditt CV ?luckor?? Har du kanske gått arbetslös eller gjort en lång resa? Skriv det! Gör du inte det kanske arbetsgivaren undrar om du har något att dölja. Lyft fram det positiva i din ?lucka?. Det kan vara så enkelt som en formulering ? skriv till exempel ?arbetssökande? i stället för ?arbetslös?.

Formulera dig formellt. Se ditt CV som en lista över dina meriter, inte ett forum för att bli personlig. Du behöver inte berätta om din religion, din etniska tillhörighet eller ditt medborgarskap. Se till att språket är fokuserat och att antalet ord är så litet som möjligt.

Är du medlem i ett fackförbund så kanske du kan få ditt CV granskat ? de flesta fackförbund erbjuder en sådan tjänst, så använd den. Det är oftast fackförbundens egna karriärcoacher som gör granskningen.

Du behöver inte skicka några referenser tillsammans med ditt CV. Det räcker att du nämner att du har dem tillhanda. Skicka inte heller med dina betyg.

Mimmian:
    Med andra ord, ditt något längre CV innehåller fakta om vad du har gjort, vilka utbildningar du gått osv...
    Ditt kortare personliga brev lyfter fram VARFÖR du söker jobbet, vad just DU kan bidra med!

• Netha85

Vid mail så har jag blivit tillsagd att skicka i två separata bilagor, vid vanlig post så kan man häfta ihop personligt brev och CV men de ska vara på separata papper.

• Tina83

ph vad bra att jag hittade hit!

jag har precis flyttat långt, och ska nu skicka in lite ansökningar mm. måste ju börja om på nytt med jobb och kontakter.

när jag har skrivit en ansökan, exempelvis inom personlig assistans, så skriver jag ett personligt brev (e-mail) och sen skriver jag i brevet vad jag jobbat med tidigare,och längst ner mina referenser.

så ska man alltså inte göra?

hur får man ihop ett CV? jag vet att det är en urdum fråga ,men jag vore jätteglad om någon ville hjälpa mig, vart man ska börja

• Netha85
    http://www.cv-mall.se/

där har du lite olika tips på hur du ska skriva ditt CV. Om du inte förstår så brukar AF hjälpa till när man har kontakt med dem, alltså när man får tider för handlingsplan osv.
  • Tina83

jag kollade lite på mitt cv nu på ams.se jag har inte ett fullständigt cv tydligen, så jag kan inte skicka det till nån. fattar inte varför, jag har ju fyllt i allt..jaja..

• Netha85

Har blivit rådd att inte använda AMSs CV, man ska använda ordet Arbetsförmedlingen så lite som möjligt i sin ansökan.

• Mimmian

Men det står ju olika saker överallt om hur man ska göra.

från www.cv-mall.se:
    "I det första stycket av brevet ska du förklara syftet med ditt brev det vill säga att du söker jobb, vilket jobb du söker bör även framgå. Skriv även hur du hörde talas om jobbet du söker."

Medan de på www.campus.se/ helt sågar en sån inledning och tycker det är tråkigt och intetsägande.

Inte lätt och veta vad som är bäst.

• Netha85

Ja det är en djungel det där. Man får hoppas på att någon fattar tycke för ens CV och därmed kontaktar en.. :P

• Kjell2

Mimmian skrev 2009-02-18 16:04:57 följande:

Men det står ju olika saker överallt om hur man ska göra.från www.cv-mall.se:"I det första stycket av brevet ska du förklara syftet med ditt brev det vill säga att du söker jobb, vilket jobb du söker bör även framgå. Skriv även hur du hörde talas om jobbet du söker."Medan de på www.campus.se/ helt sågar en sån inledning och tycker det är tråkigt och intetsägande. Inte lätt och veta vad som är bäst.
    Går inte att säga vad som är rätt, fel eller bäst. Vi som rekryterar är som alla andra männsikor och har olika smak och preferenser. Häng inte upp dig på smådetaljer. Se till att det blir klart och tydligt, rättstavat och ser hyfsat snyggt ut.

Det viktigaste är faktiskt meriterna. Jag skulle aldrig anställa någon som projekledare, oavsett hur välformulerat brevet är eller hur snyggt CV ser ut om det inte finns en vettig utbildning och yrkeserfarenhet som projektledare.

Sen när jag har en bunt sökande med rätt meriter börjar jag sortera baserat på meriter, inställning, visad vilja mm. Dåligt och framförallt slarviga ansökningar går bort i den sorteringen.

/Kjell

/Kjell
  • Netha85

Bra att det var någon som är inne på andra sidan som kommenterade. :)
    Det är ju svårt för oss som söker arbete att säga hur en ansökan ska se ut, de enda som kan säga det är ju ni som sitter där och ska anställa arbetskraft. :)

• Kjell2

Netha85 skrev 2009-02-18 16:24:55 följande:

Bra att det var någon som är inne på andra sidan som kommenterade. :) Det är ju svårt för oss som söker arbete att säga hur en ansökan ska se ut, de enda som kan säga det är ju ni som sitter där och ska anställa arbetskraft. :)
    Men vi tycker olika! Så det finns inget 100% rätt sätt. De flesta råd som finns på olika hemsidor är bra om man använder dem med sunt förnuft och efter eget tycke och smak.

De viktigast är att man är ärlig, tar med relevanta uppgifter, gör en snygg och lättbegriplig ansökan, lyfter fram det viktigaste och gör en bra beskrivning av sig själv.
  • Silence

Denna tråd är ju uppenbart väldigt gammal, men om det finns någon som fortfarande besöker den ibland så vore jag väldigt tacksam för svar, råd eller tips.

Jag har luckor i mitt CV, som till största del har fyllts upp av sjukskrivningar, mellan 6-24 månader. Är detta någonting som jag Bör informera om eller kan det verka avskräckande? Anledningen har varit PTSD och jag vet faktiskt inte om det ser värre ut med luckorna eller med den rätta informationen.

Har någon tips eller förslag på detta?

Mvh,

Svar på tråden Skriva ihop CV och personligt brev eller bifoga två separata dokument?