• bebek

Vi som väntar junibebisar del 2!

ploppen, ja den största rädslan är väl egentligen att man inte riktigt vet vad som komma skall och att man inte har någon direkt kontroll över det och jag tycker inte att man ska känna sig som en mindre bra föderska om man tar till någon bedövning eller liknande. alla är vi olika med olika behov o gränser. försöker se det så, får mig att må bättre:)

Man kan skriva ett förlossningsbrev och be bm lägga dem i sin journal.
    Jag har inte funderat så mycket. vill inte sätta i någon bedövning direkt utan jag vill se hur det går o känns först. Jag vill inte heller ha några elever med då jag har en sådan rädsla av just "mycket folk som stressar omkring" sen att om det bli kejsarsnitt så vill jag i möjligaste mån vara vaken. Tror det känns bra att skriva o lämna in brev, sen blir det kanske inte så ändå som man tänkt, men känslan av att få vara med o bestämma känns bra:)

katta86: läste om din förlossning, och ja, rakt ut så är det väl exakt det där jag är rädd för, att inte förstå situationen, sövas, vakna dåsig, inte ha barnet intill mig osv.
    men det fick ett gott slut iaf, och det hindra inte dig från att föda barn igen! Så även det man är mest rädd för är värt att genomgå för barnet man bär på! Kvinnor är så otroligt starka varelser egentligen.

• bebek

jag tror man kan tänka sig att börja med lustgas, sedan om man har så ont, så känner man nog inte bedövningssprutan, man behöver inte ens se den.

lustgas och lokalbedövning om det spricker, klipps, sys är så  jag tänkt mig förlossningen, men sen så litar jag självklart på bm om hon råder mig något annat under tiden och smärtan blir outhärdlig. Men jag försöker förbereda mig redan nu att det kommer göra skitont, men det kommer gå över! Förökser se det som lite av en hedersuppgift att få sätta detta barn till världen, det är inte alla som fakitskt har chansen att göra det. Sen att man är nervös, det är väl naturligt, men jag försöker iaf bara tänka positiva tankar kring förlossningen. Att sy där nere verkar mest läskigt, tänker på smärtan efteråt, men jag komemr ju inte gå sydd hela livet. Det är väl jobbigt ett tag men det finns inget som inte går över.
    O man behöver inte visa sig stark för någon annan än sig själv och barnet.

skrattmajja: krysta, krysta, krysta KAFFEPAUS! ;)  
    men hur är det egentligen? svälter man under förlossningen eller får man äta/dricka?

o tog ni som redan har barn någon form av lavemang innan ni åkte in på lasarettet? 

• bebek
    hyperballad skrev 2009-03-09 11:49:48 följande:
    kan jag inte få lite av ditt mod?jag känner som dig chanelll - tänk om jag blir galen!men imorgon ska jag på klara möte så vi får se vad hon säger!

Klart man är nervös och rädd! Men lagt kort ligger, nu är barnet i magen och den kan ju inte ligga där resten av livet. Jag har fått panik över vissa saker, men försöker "checka" av min panik lista. "jaha sådär nu har jag oroat mig för det också, så då går vi vidare"
    Att tappa kontrollen tror jag många är rädda för, har pratat med mina gravidvänninor om det, men man gör inte det, värsta tiden inför förlossningen sägs vara tiden innan då man hinner tänka så mycket:)
    Sen tänker jag att om jag börjar storböla för att det gör ont, om jag skriker rätt ut oavbrutet, eller blir totalt galen så låt mig göra så, det finns ingen regel om hur man ska vara och göra, slutresultatet blir desamma. Att ens lilla mirakel kommer ut:)

• bebek

hyperballad, Skriv i ditt brev att du är jätterädd för nålar. Om du behöver någon bedövning så behöver du inte ens se nålarna och med lustgas i kroppen kommer du inte ha en tanke på dem. Så har de gjort med mig när jag opererats. Och sen gör ett getingstick hundra gånger ondare!

• bebek

ahhhh!! jag har setat i telefonkö till vårdcentralen 45 min nu!
    nytt sparsätt? boka inte in nå patienter....

• bebek

nej man får snällt vänta, fasst man kan bli omkopplad efter en kvart om man vill, t.ex till rådgivningen som ber en ringa sin vårdcentral, så får man börja om.. :) så kan ju de be en ringa västerås som säger att nej, det är ett ärende för köping som ber en ringa mvc som ber en ta kontakt med en läkare.
    Inte så konstigt att jag aldrig har varit sjukskriven under min arbetarkarriär...
    har lyckats vaccinera mig en gång för några år sen, det är väl det..

Kom precis fram. och då.
    " jaaadu.. jag ska kolla om vi har några tider.... -vänta en kvart- joo jag har ju en tid på onsdag, men den får jag ju egentligen inte boka in, det är ju en akutttid så om du kan ringa igen senare i veckan? "  -DOH- nej absolut inte, ge mig tiden.. på onsdag är det säkerligen akut.

Fast samtidigt kan man ju tycka lite synd om dem, de är ju väldigt underbemannade och nu ska det sparas mer. Kan lika gärna lägga ner hela sjukvården och lägga alla skattepengar på typ saab och volvo direkt... 

hrm, ursäkta min ironiska ton, men tålamodet är inte som förr känner jag:D
    Ska ut o ta en promenad, är ju faktiskt en liten gnutta sol idag, och massa snö.

• bebek

lästa nyss om dyktekniken!
    jag tror faktiskt på det där med att följa med vågen, att förbereda sig mentalt kan nog betyda otroligt mycket. Jag är dansare i botten, har tränat olika sorters yoga i många år och dyker/fridyker. Att fridyka kräver total kontroll av kroppen, att du har full kontroll över kroppssignalerna och aldrig drabbas av panik, även om du inser att du är 20 m under ytan, tappat tiden för du stirrat på någon fisk och måste simma de tunga metrarna upp till ytan. Så jag tror faktiskt att vi klarar mer än vad vi tror. Människan har en fantastisk förmåga att tänja sina gränser och leva över sina kroppsliga förmågor!

Som ur "stora blå" - the limits are what you want them to be;)

• bebek

uff epilator i armhålan... ja då jävlar måste man ha självbehärskning!! haha, det är nog inget jag skulle våga mig på{#lang_emotions_tomte}

ja, tack så mkt för tipset om dykteknik mama bean!

har precis vräkt i mig en  katrong blåbär och två lådor vindruvor, det borde stå någon varningstext på dem!... men gott var det och som tur är så är jag själv hemma.. haha

• bebek
    Marinero skrev 2009-03-09 20:31:22 följande:
    För att det är så skööönt Nä skämt o sido, håret växer ut mkt långsammare Nu har jag gjort det, upplevde faktiskt att det inte gjorde riktigt lika ont Men det gjorde grymt ont första gången jag rakade mig me den men man vänjer sig! Det finns de som rakar bikinilinjen med den, eller hela rubbet t.o.m men det håller jag definitivt mig ifrån. Jag håller mig till rakhyvlen där
    hmm.. ser en bild framför mig om några veckor... mammasim i v. 36 eller nå..
    dags o köpa rejäla boxerbikinis, för hur fan ska man lyckas, jag menar det är precis så man ser tårna nu om man tittar ner....  raka benen igår, snygg stil man får ta till, tillslut lär man ju varken orka elle nå ner?
  • bebek

jag fega ur brasiliansk vaxning och körde en rätt extrem bikivaxning, hon lämna lite hår i mitten och lät mitten på muffen o mellangårdenåbakåt vara..
    och det var inte det skönaste jag gjort i mitt liv..
    fick mig att våga på äkta brasiliansk vaxning ännu mer

Hoho gick på mammasim med min gamla bikini första gången.
    eller ja min gamla bikini strejka och ville inte vara med, tuttarna hälsade däremot gärna på alla i sin omgivning.

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!