• Kjell2

döda i nödvärn..`?!

Jag tor det finns domar mot poliser som skjutit och dödat i självförsvar och blivit friade.

För några år sedan var det en polis som blev överfallen med kniv av en sinnesjuk man. Polisen sköt och mannen avled. Jag tror, men är inte säker, att polisen blev friad i domstol.

Mannens föräldra drev frågan rätt hårt om övervåld.

/Kjell

• Kjell2

xylifon skrev 2009-01-16 11:46:41 följande:

skillnaden där är ju att poliser får ha vapen, det får inte vanliga människor. så man ska kunna dödanågon, jättefort med sina nävar.
    Men inte ens poliser får bruka mer våld en som krävs. Sen är det svårt med skjutvapen. En polis kan hävda att läget krävde att han sköt angriparen för att stoppa honom. Men att det tog så illa att han dog.

Men hittar du domen kan du säkert läsa hur domstolen tänkte.

/Kjell
  • Kjell2

Efter lite sökande hittade jag följande domar som kanske är av intresse:
    RH 1999:86 Frågor om nödvärn, brottsrubricering och straffmätning vid uppsåtligt dödande. Även fråga om underlåtenhet att avslöja brott och om skyddande av brottsling.

RH 1999:129 En man utövade våld mot sin f.d. sambo, som olovligen försökte tränga in i hans lägenhet för att ta med sig deras gemensamma barn som han hade umgänge med. Åtalet för misshandel ogillades på grund av nödvärn.

/Kjell

• Kjell2

xylifon skrev 2009-01-16 11:58:07 följande:

jag vill inet vara polisfientligen men jag tror att de kan ha vissa rettsliga fördelar av sitt yrke också.. jag tror att det är svårare att dömma en polis.
    Polisen lyder delvis under andra lagar när det gäller användande av våld, dvs Polislagen.

/Kjell
Svar på tråden döda i nödvärn..`?!