• Alexzandrah

Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??

Jag jobbar 80% i Norge, jag och min sambo planerar att skaffa barn nu snart, hur blir det med min FP då?
    Vet att det är Norge som ska betala ut den till mig även om jag bor i Sverige men hur blir det eftersom att jag jobbar bara 80% där??
    Vart ska jag vända mig sen när ja väl blir gravid?

Hoppas det finns någon som kan svara på dessa frågor!

• Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??
  • Fruen fra Norge

Du ska vända dig til norska fk. Dom heter Nav.  www.nav.no

När du ska ha din fp så kan du välja 42 veckor med 100% lön. Altså samma lön som när du jobbar 80 %. Annars kan du välja 52 veckor med 80% lön. Då får du 80% av den lönen du har i inkomst i ditt 80% jobb.

• Alexzandrah

Okej tack så mycket :)

• Alexzandrah

Min sambo jobbar i sverige heltid. Hur blir det då med dagarna? Får jag ändå 52 eller 42 veckor FP från Norge och han får 240dagar FP från Sverige?

• Tricis

fast är det verkligen Norge som ska betala ut den om du bor i sverige och är svensk medborgare?

• Alexzandrah

Jepp det är tydligen det.

• Tricis

ok. tyckte bara att det lät lite konsigt eftersom du bor i sverige.

• Alexzandrah

Jo det tyckte jag också!

• Tricis

Alexzandrah skrev 2009-01-15 19:36:55 följande:

Har skrivit en tråd tidigare och frågat! www.familjeliv.se/Forum-5-89/m39085956.htmlDär fick jag svar på att det är Norge som ska betala ut FP till mig!
    kolla ordentligt med FK här i sverige innan du skaffar barn och flyttar tillbaka i sverige. är nästan helt säker på att du får från sverige om du flyttar tillbaka. har en vän som ville flyttat tillbaka till sverige med sin lille dotter men då hade hon fått lägsta fp från sverige istället för 100% från norge.
    så kolla noga innan!
  • Alexzandrah

Okej det ska jag göra. men min tanke är att fortsätta jobba i norge efter mammaledigheten.

Svar på tråden Hjälp! Hur blir min FP när jag jobbar i Norge??